Skip to main content

Mental Health and Substance Abuse Nursing (6 cr)

Code: SH00BS88-3035

General information


Enrollment
20.05.2024 - 26.05.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 20.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
6 cr
Local portion
4 cr
Virtual proportion
2 cr
RDI proportion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Teachers
Hannamari Talasma
Pia Lahtinen
Teacher in charge
Hannamari Talasma
Groups
SHG223SA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Otaniemi
Study unit
SH00BS88

Learning outcomes

The student is able to
- describe the most common mental health disorders in children, young people and adults and their main examination and treatment methods
- use evidence-based information and recommendations when justifying decisions, approaches and working methods used in mental health and substance abuse nursing care
- apply the principles of resource-oriented interaction in the care of a mental health and substance abuse clients and in supporting the significant others
- recognise the patient's difficult emotions, psychological strain, grief and crisis, and describe how to help the patient and their significant others to manage these difficult feelings
- describe the significance of the service system for mental health and substance abuse nursing, digital services and work in multiprofessional teams and networks
- describe the special features of medication treatment in mental health nursing
- explain the significance of ethical guidelines and legislation in mental health and substance abuse nursing
- recognise special features related to cultures and subcultures in mental health and substance abuse nursing
- analyse ethical questions related to mental health and substance abuse nursing
- analyse the significance of their own attitudes, perceptions and resources when implementing client-oriented nursing

Location and time

Katso yst. Tuudo ja Pakki.

Materials

Alla oleva kirjallisuus on YleSH-kokeen aineistoa ja Canvas-työtila on luotu näihin lähteisiin nojautuen.


• Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C.
2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana: https://laurea.finna.fi/Record/3amk.279316?sid=4161169635 )

• Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius
S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana: https://laurea.finna.fi/Record/3amk.284519?sid=416116733 1)

• Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki:
Bookwell Oy.

• Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja
tehneiden hoitotilanteissa. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)

• Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset
• Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset
• Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset

Suositeltavaa luettavaa ovat kaikki mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä kliinisen psykologian kirjallisuus. Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opintojaksolla toteutetaan mielenterveyden edistämiseen ja mielen hyvinvointiin tai päihteisiin liittyvä posteritehtävä yksilö-, pari- tai pienryhmässä aidon työelämäkumppanin kanssa.

Exam schedules

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Lisäksi opsikelijan on tehtävä orientaatiotehtävä Canvasissa annettuun määräpäivää'n mennessä. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna tai orientaatiotehtävää ei ole tehty ajoissa. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Ensimmäinen kontaktikerta on 15.8.klo 8.30-15.30.

International connections

Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä

Completion alternatives

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelija voi sopia osittaisesta osaamisensa näytöstä yksilöllisesti opintojakson opettajien kanssa. YleSh-kokeet kuuluvat kuitenkin jokaisen opiskelijan suoritukseen opintojaksolla.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Opintojakson tarkempi laskennallinen kuormitus on kerrottu Canvasissa.

Content scheduling

• Johdanto mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön
• Lasten ja nuorten mielenterveys
• Mielenterveyshoitotyö osana moniammatillista yhteistyötä
• Päihdehoitotyö
• Kriisit ja kriisihoitotyö

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Go back to top of page