Siirry suoraan sisältöön

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 3 (11 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS93-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

28.02.2024 - 07.06.2024

Opintopistemäärä

11 op

TKI-osuus

11 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Miska Mustonen
  • Silja Laitila
  • Anna Ojala
  • Irene Pylkkänen
  • Pia Lahtinen
  • Meri Punkari

Vastuuopettaja

Pia Lahtinen

Ryhmät

  • SHG223KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön harjoittelu:

Opiskelija osaa
- soveltaa tietojaan keskeisimmistä mielenterveyshäiriöistä, psykiatrisista sairauksista ja päihderiippuvuudesta toteuttaessaan hoitotyötä
- hyödyntää tutkimusta ja suosituksia mielenterveys- ja päihdetyön päätöksenteossa
- ehdottaa ratkaisuita ja analysoida päätöksentekoa mielenterveys- ja päihdeasiakkaan päivittäisessä hoitotyössä
- tunnistaa potilaan psyykkisen kuormituksen, surun ja kriisin sekä osaa tukea häntä
- rakentaa kunnioittavan hoitosuhteen mielenterveyden häiriöstä kärsivään, päihdeasiakkaaseen sekä hänen läheisiinsä
- arvioida ja kehittää valmiuksiaan voimavaralähtöiseen vuorovaikutukseen mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- soveltaa mielenterveyshäiriöiden hoidossa ja päihdetyössä käytettäviä lähestymistapoja ja menetelmiä potilaslähtöisesti
- perustella päihde- ja mielenterveyspotilaiden käyttämät lääkkeet ja lääkeaineryhmät ja arvioida niiden vaikuttavuutta
- analysoida ja kehittää osaamistaan, työhyvinvointiaan ja palautumiskykyään
- arvioida toteutunutta hoito- ja palvelupolkua mielenterveys- ja päihdeasiakkaan kanssa ja ehdottaa toimia potilaslähtöisyyden parantamiseksi
- viestiä vakuuttavasti asiantuntijuuttaan tiimi- ja työyhteisökonteksteissa

Kirurgisen potilaan hoitotyö:

Opiskelija osaa
- soveltaa tietojaan anatomiasta ja fysiologiasta, kirurgiasta ja anestesiologiasta perioperatiivisessa hoitotyössä
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perioperatiivisen hoitotyön päätöksenteossa
- valmistella potilaan leikkaukseen ja toimenpiteeseen
- seurata potilaan tilaa ja ohjata potilasta leikkauksen tai toimenpiteen aikana
- analysoida eri tietolähteistä saamaansa tietoa potilaan tilasta ja tehdä niistä johtopäätöksiä
- tunnistaa välitöntä hoitoa vaativat tilanteet ja osaa reagoida potilaan voinnin heikkenemiseen
- aloittaa perusmonitoroinnin
- hoitaa post-operatiivista kipua
- hoitaa puhdasta haavaa
- toteuttaa kirurgisen potilaan omahoidon ohjausta sen keskeisillä sisältöalueilla
- tunnistaa infektioiden torjuntaan ja potilas- ja työturvallisuuteen liittyviä riskejä ja osaa ennaltaehkäistä niitä
- kirjata välittömästi ja kattavasti potilaan tilan arvioinnin, hoidon sekä arvion niiden vaikuttavuudesta
- perustella keskeisten asiakasryhmien käyttämät lääkkeet ja lääkeaineryhmät ja arvioida niiden vaikuttavuutta
- toteuttaa turvallisesti laskimonsisäistä ja epiduraali- ja spinaalitilaan annettavaa lääkehoitoa
- toimia aktiivisena jäsenenä moniammatillisessa tiimissä toteuttaessaan kirurgisen potilaan hoidossa
- analysoida ja kehittää osaamistaan, työhyvinvointiaan ja palautumiskykyään
- arvioida toteutunutta hoito- ja palvelupolkua potilaan kanssa ja ehdottaa toimia potilaslähtöisyyden parantamiseksi
- viestiä vakuuttavasti asiantuntijuuttaan tiimi- ja työyhteisökonteksteissa

Sisältö

Harjoittelun teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko. Vaikuttava suullinen viestintätaito, esittäminen ja argumentaatio.

Harjoittelun LbD-tehtävä: Näyttöön perustuva hoitotyö
- Ns. auditointitehtävä/ Kliinisen tutkimuskysymyksen muodostaminen (esim. PICO/PICoa/PCC), tutkimustiedon haku, hoitotyön käytäntöjen kriittinen arviointi ja vertailu, johtopäätösten tiivistäminen ja suullinen esittäminen harjoitteluympäristössä. Viestinnän opettajan palaute.

Toteutustapa

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 3 on laajuudeltaan 11 op. Se jakautuu sekä kirurgisen/perioperatiivisen että mielenterveys/päihdehoitotyön harjoitteluympäristöihin.
Harjoittelun pituus on yhteensä 8 viikkoa ja se koostuu kahdesta eri osasta. Suositeltavaa on jakaa jakso kahteen neljän viikon mittaiseen harjoitteluun.

Harjoittelutehtävä tehdään osana harjoittelua, ja siitä opiskelija saa viestinnän lehtorin palautteen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Harjoitteluinfo pidetään Zoomissa viimeistään kahta viikkoa ennen harjoittelujakson alkamista. Harjoittelunfon aikataulu löytyy lukujärjestyksestä. Harjoitteluinfoon osallistuminen on kaikille harjoitteluun lähteville pakollinen. Harjoitteluinfossa käydään yksityiskohtaisesti läpi harjoitteluun liittyvät käytännön asiat.

Harjoittelun ajakohta ilmoitetaan harjoittelua edeltävällä lukukaudella ryhmän Teamsissa ennen kuin harjoittelupaikkojen varaukset alkavat Jobiilista.
Jobiilivarausten alkamisajankohta ilmoitetaan www.jobiili.fi etusivulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun pituus on yhteensä 8 viikkoa eli 297 h.
297-15 h (info, reflektio ja tehtävä) = 282 h.
Harjoittelupaikassa 8 viikossa tehtävä tuntimäärä on siis 282 h.

Jos teet harjoittelun ohjeen mukaisesti jakaen sen kahteen neljän viikon harjoitteluun, niin silloin molemmissa harjoittelussa teet harjoittelupaikalla 141 h/ 4 viikkoa/ 5,5 op.

Jos teet harjoittelun omalla HOPS:lla huomiothan, että mahdolliset pakolliset koulupäivät eivät vähennä harjoittelun kokonaistuntimäärää. Myös sairauspoissaolot tulee korvata.

Sisältö ja sen jaksotus

Harjoittelun pituus on yhteensä 8 vkoa ja se koostuu kahdesta eri osasta. Suositeltavaa on jakaa jakso kahteen neljän viikon mittaiseen harjoitteluun (vain erityistapauksissa 3 + 5).

Harjoitteluviikot ovat:
13-20 eli 25.3.-19.5.2024.

Harjoittelun OPS:n mukaiset tavoitteet:

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön harjoittelu:
Opiskelija osaa
- soveltaa tietojaan keskeisimmistä mielenterveyshäiriöistä, psykiatrisista sairauksista ja päihderiippuvuudesta toteuttaessaan hoitotyötä
- hyödyntää tutkimusta ja suosituksia mielenterveys- ja päihdetyön päätöksenteossa
- ehdottaa ratkaisuita ja analysoida päätöksentekoa mielenterveys- ja päihdeasiakkaan päivittäisessä hoitotyössä
- tunnistaa potilaan psyykkisen kuormituksen, surun ja kriisin sekä osaa tukea häntä
- rakentaa kunnioittavan hoitosuhteen mielenterveyden häiriöstä kärsivään, päihdeasiakkaaseen sekä hänen läheisiinsä
- arvioida ja kehittää valmiuksiaan voimavaralähtöiseen vuorovaikutukseen mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- soveltaa mielenterveyshäiriöiden hoidossa ja päihdetyössä käytettäviä lähestymistapoja ja menetelmiä potilaslähtöisesti
- perustella päihde- ja mielenterveyspotilaiden käyttämät lääkkeet ja lääkeaineryhmät ja arvioida niiden vaikuttavuutta
- analysoida ja kehittää osaamistaan, työhyvinvointiaan ja palautumiskykyään
- arvioida toteutunutta hoito- ja palvelupolkua mielenterveys- ja päihdeasiakkaan kanssa ja ehdottaa toimia potilaslähtöisyyden parantamiseksi
- viestiä vakuuttavasti asiantuntijuuttaan tiimi- ja työyhteisökonteksteissa

Kirurgisen potilaan hoitotyö:
Opiskelija osaa
- soveltaa tietojaan anatomiasta ja fysiologiasta, kirurgiasta ja anestesiologiasta perioperatiivisessa hoitotyössä
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perioperatiivisen hoitotyön päätöksenteossa
- valmistella potilaan leikkaukseen ja toimenpiteeseen
- seurata potilaan tilaa ja ohjata potilasta leikkauksen tai toimenpiteen aikana
- analysoida eri tietolähteistä saamaansa tietoa potilaan tilasta ja tehdä niistä johtopäätöksiä
- tunnistaa välitöntä hoitoa vaativat tilanteet ja osaa reagoida potilaan voinnin heikkenemiseen
- aloittaa perusmonitoroinnin
- hoitaa post-operatiivista kipua
- hoitaa puhdasta haavaa
- toteuttaa kirurgisen potilaan omahoidon ohjausta sen keskeisillä sisältöalueilla
- tunnistaa infektioiden torjuntaan ja potilas- ja työturvallisuuteen liittyviä riskejä ja osaa ennaltaehkäistä niitä
- kirjata välittömästi ja kattavasti potilaan tilan arvioinnin, hoidon sekä arvion niiden vaikuttavuudesta
- perustella keskeisten asiakasryhmien käyttämät lääkkeet ja lääkeaineryhmät ja arvioida niiden vaikuttavuutta
- toteuttaa turvallisesti laskimonsisäistä ja epiduraali- ja spinaalitilaan annettavaa lääkehoitoa
- toimia aktiivisena jäsenenä moniammatillisessa tiimissä toteuttaessaan kirurgisen potilaan hoidossa
- analysoida ja kehittää osaamistaan, työhyvinvointiaan ja palautumiskykyään
- toteutunutta hoito- ja palvelupolkua potilaan kanssa ja ehdottaa toimia potilaslähtöisyyden parantamiseksi
- viestiä vakuuttavasti asiantuntijuuttaan tiimi- ja työyhteisökonteksteissa

Lisätietoja opiskelijoille

Ennen Ammattitaitoa edistävän harjoittelu 3 aloittamista opiskelijalla tulee olla

SUORITETTUINA OPINNOT:
-Mod I ja II teoriat (pääosin), työpajaharjoitukset ja harjoittelut suoritettuna.

OSALLISTUNUT AKTIIVISESTI OPINTOIHIN:
-Perioperatiivinen hoitotyö
-Lääkehoito ja lääkelaskenta 3
-Mielenterveys-ja päihdehoitotyö

Lääkehoito ja lääkelaskenta 3 LÄÄKELASKUT tulee olla hyväksytysti suoritettuna vähintään kaksi viikkoa ennen harjoittelun alkua.

Jos opiskelijalta puuttuu edeltäviä opintoja, opiskelijan on ilmoitettava harjoittelusta vastaavalle opettajalle niistä ja sopia, kuinka suorituksen toteuttaa. Varattu harjoittelupaikka voidaan joutua perumaan. Varattu harjoittelupaikka perutaan Jobiili-järjestelmästä viimeistään 2 viikkoa ennen harjoittelun alkua.

Opiskelija varaa harjoittelupaikan Jobiili-järjestelmän kautta harjoittelua edeltävän lukukauden aikana. Opintojakson vastuuopettaja vahvistaa opiskelijan varauksen järjestelmässä. Ennen harjoittelupaikan varaamista opiskelija täydentää Jobiili-järjestelmässä olevan CV:nsä vastaamaan tilannetta, joka opiskelijalla todennäköisesti on opinnoissa juuri ennen kuin harjoittelu alkaa.

Harjoittelun yksityiskohtaiset ohjeet löytyvät Workseedista. Opiskelijan tulee perehtyä ohjeisiin huolellisesti ennen harjoittelun aloittamista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija laatii opetussuunnitelman oppimistavoitteiden pohjalta harjoittelun omat yksityiskohtaisemmat tavoitteet, jotka ohjaaja ja opettaja hyväksyvät. Nämä tavoitteet ovat jakson arviointikriteerit, joiden pohjalta harjoittelujakso arvioidaan Hyväksytty/Hylätty. Hyväksytty harjoittelu edellyttää sisällöllisten osaamistavoitteiden saavuttamisen lisäksi harjoittelun tuntimäärän saavuttamista.

Harjoittelu osa 1 ja osa 2: hyväksytty/hylätty.
Harjoittelun tehtävä hyväksytty/hylätty. Viestinnän opettaja lukee ja arvioi tehtävän.

Workseedissa on dokumentoitu harjoittelujakson hylkäämisen yleiset kriteerit.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Esitietovaatimukset

Opiskelijan tulee olla osallistunut aktiivisesti opintojaksolle "Lääkehoito ja lääkelaskut 3" ja läpäissyt hyväksytysti lääkelaskut ennen harjoittelun alkamista.