Siirry suoraan sisältöön

Svenska inom socialbranschen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SS00BY90-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 11.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Sari Lahtinen

Vastuuopettaja

Sari Lahtinen

Ryhmät

  • SSB224KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- viestiä oman alan työelämätilanteissa ruotsin kielellä suullisesti ja kirjallisesti eurooppalaisen viitekehyksen mukaisella taitotasolla B1 sekä ammattikorkeakouluasetuksen (1129/2014 7§) edellyttämällä tasolla
- kertoa sosiaalialan opinnoista ja työtehtävistä, keskustella eri kohderyhmien tilanteista ja kohdata asiakkaita ammatillisesti erilaisissa sosiaalialan tilanteissa
- käyttää keskeistä sosiaalialan ruotsinkielistä terminologiaa ammatillisesti
- kehittää vuorovaikutus-, viestintä-, tiedonhaku- ja raportointitaitojaan ruotsin kielellä sosiaalialan ammatillisissa tilanteissa
- kehittää ammatillista kielitaitoaan erilaisia oppimistekniikoita ja -välineitä hyödyntäen

Toteutustapa

Ensimmäinen tapaaminen Hyvinkään kampuksella, jossa pakollinen läsnäolo (sairaustapauksissa tieto opettajalle sähköpostitse).

Muut tapaamiset osittain Zoomissa https://laurea.zoom.us/my/sarilahtinen, osittain kampuksella, ks. opinnon aikataulut. Zoom-opetuksesta ei tehdä tallennetta.

HUOM! Täysipainoinen osallistuminen Zoom-tunneilla edellyttää kameran ja mikrofonin käyttöä sekä valmiutta jakaa näyttö breakouthuoneissa.

Kirjallinen tentti Hyvinkään kampuksella, suullinen tentti kampuksella tai Zoomissa.

Lähiopetuksessa keskitytään suullisen kielitaidon harjoittamiseen pari- ja ryhmätyönä opettajan tukena. Opintojakso sisältää myös kirjallisia tehtäviä pääsääntöisesti itsenäisesti oppituntien ulkopuolella. Canvas-työtila toimii opintojakson keskeisimpänä tiedotuksen ja viestinnän välineenä. Sieltä löydät tarkat tiedot kaikesta opintojaksoon liittyvästä kuten aikatauluista, ohjelmasta, tehtävistä sekä arvioinnista. Canvas avautuu viimeistään muutamaa päivää ennen ensimmäistä tapaamiskertaa.

Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta ja opinnolla voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

Huomaa, että opinnon läsnäolovelvoite on 75 %.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnon materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta, johon saat pääsyn viimeistään opinnon alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan " opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä.

Katso lisätietoa opiskelijaintrasta: https://laureauas.sharepoint.com/:u:/r/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Kielten-ja-viestinn%C3%A4n-alakohtaiset-t%C3%A4ydennykset-ja-n%C3%A4yt%C3%B6t---vastuuhenkil%C3%B6t.aspx?csf=1&web=1&e=19N8tT

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Opintojaksoon liittyy kirjallisia ja suullisia palautustehtävää sekä lisäksi itsenäiseen harjoitteluun Canvastehtäviä. Palautustehtävien deadlinet löytyvät Canvas-työtilasta. Jotta opiskelijalla on oikeus osallistua kirjalliseen tenttiin, pitää kaikki pakolliset palautustehtävät olla palautettu tenttiin mennessä. Tarkemmat tiedot opintojakson Canvas-työtilassa.

Varsinaisten tenttipäivien lisäksi opiskelijalla on käytettävissään kirjallisen tentin suorittamiseen arviointia seuraavat kaksi uusintatenttikertaa. Suullisen tentin uusimisesta sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opinnolla tutustutaan työelämään ja –kulttuureihin Pohjoismaissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

- Opiskelusta ja työkokemuksesta kertominen
- Sosiaalialan työt
- Varhaiskasvatus
- Perhetyö, lastensuojelu
- Nuoret
- Ikäihmiset
- Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta
- Syräjytyminen, kotouttaminen
- Toiminnanalentumat

Jokin teema saatetaan jättää pois ja keskittyä toisiin teemoihin syvemmin. Tästä sovitaan ryhmän kanssa opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Sinun tulee suorittaa ruotsin kielen tasotesti ennen ilmoittautumista opinnolle. Hylätyn tasotestin jälkeen suositellaan suorittamaan Valmentava ruotsi –opinto, tai hankkimaan vastaava osaaminen muulla tavoin.

Lisätietoa intrasta: https://laureauas.sharepoint.com/:u:/r/sites/studentFin_tarjontajailmoittautuminenopintoihin/SitePages/Valmentavat-kielten-opinnot.aspx?csf=1&web=1&e=zTb8VM

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024). Opintototeutuksella arvioidaan sekä suullinen että kirjallinen kielitaito. Opinnon arvosana koostuu puoliksi suullisen ja puoliksi kirjallisen taidon arvosanasta. Tutkintotodistukseen tuleva ruotsin kielen suullinen taito ja ruotsin kielen kirjallinen taito määräytyvät tämän opinnon perusteella.

Arviointi perustuu ns. eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikkoon, joka on luettavissa opiskelijaintrassa: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Ydinopintoihin-kuuluvat-englannin-ja-toisen-kotimaisen-kielen-opinnot.aspx Ruotsin kielessä tavoitetasona on vähintään B1-tasoinen ammatillinen kielitaito.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä


Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätyn arvosanan saanut opiskelija saa uusia suorituksensa kahdesti opettajan ilmoittamina ajankohtina opettajan ilmoittamilla uusintatavoilla (kampus/verkko). Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.

Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran puolen vuoden sisällä arvioinnista. Korotusyritys voi kohdistua arvioinnin pohjana oleviin osiin eli joko kirjalliseen tai suulliseen tenttiin tai kumpaankin tenttiin. Korotusta voi yrittää kerran opettajan ilmoittamina ajankohtina. Ennen hyväksytyn arvioinnin korotusyritystä opiskelija laatii suunnitelman puuttuneen osaamisen näyttämiseksi aikatauluineen. Suunnitelmaa voidaan tarkentaa opettajan toimesta sen hyväksymisvaiheessa.

Lisätiedot

Opintojakso kuuluu pakollisena ydinopintoihin niille, joiden koulusivistyskieli on suomi.