Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyö (15 op)

Toteutuksen tunnus: R0045-3214

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

16.01.2024 - 17.12.2024

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

15 op

TKI-osuus

15 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara
  • Turvallisuusalan koulutus (HSA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Anja Aatsinki
  • Hanna Iisakkila Rojas
  • Timo Savolainen
  • Lasse Kivinen
  • Kaci Bourdache
  • Juha Putkonen
  • Vilma Medici
  • Eveliina Hytönen
  • Soili Martikainen
  • Tuomas Tammilehto
  • Seija Tiainen
  • Ilona Frisk
  • Timo Ryynänen
  • Minna Markkanen
  • Veli Sulkava

Vastuuopettaja

Hanna Iisakkila Rojas

Ryhmät

  • HTA221KA2
    Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, monimuotototeutus, K21, Leppävaara, ryhmä 2
  • HTA221KA
    Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, monimuotototeutus, K21, Leppävaara
  • HTA222KA
    Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, monimuotototeutus, K22, Leppävaara
  • HTA222SN
    Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, päivätoteutus, S22, Leppävaara
  • HTA222SAM
    Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, monimuotototeutus, S22, Leppävaara
  • HTA223KA
    Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, monimuotototeutus, K23, Leppävaara
  • HTA221SN
    Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, päivätoteutus, S21, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen

Toteutustapa

Huom. Toteutus on tarkoitettu Turvallisuuden ja riskienhallinnan opiskelijoille.

Opinnäytetyö lähtee liikkeelle aiheen valinnasta ja aiheanalyysistä (turvalla Alustava suunnitelma). Tutustu prosessin etenemiseen
Opiskelijaintrassa sivulla Opinnäytetyö. Opinnäytetyön laatimiseen kuuluu toisen opinnäytetyön opponointi, oman työn esittely, arviointikeskustelu ja kypsyysnäytteen tekeminen.

Opinnäytetyö tehdään itsenäisesti tai parityönä opiskelijan oman aikataulun mukaan. Opiskelijalle nimetään työn ohjaaja, kun hän on palauttanut alustavan suunnitelman. Ohjausprosessi etenee opiskelijan ja ohjaajan keskenään sopimalla tavalla.
Opinnäytetyönprosessi on kuvattu Intrassa ja ONT työtilassa Canvasissa ja siihen sisältyy mm.:
• orientaatioseminaari ja menetelmiin perehtyminen
• aktiivinen osallistuminen ONT-seminaareihin
• muiden seminaariesitysten kommentointi
• alustavan suunnitelman teko
• sopimuksen tekeminen työn toimeksiantajan kanssa
• työsuunnitelman teko ja esittäminen seminaarissa
• opinnäytetyön tekeminen ja esittäminen seminaarissa
• opponoijana toimiminen
• palautteen hankkiminen työn toimeksiantajalta
• kypsyysnäyte

”Opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen kirjoitat suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen mukaisesti oman koulusivistyskielesi mukaan. Mikäli koulusivistyskielesi on muu kuin suomi tai ruotsi tai olet saanut koulusivistyksensä ulkomailla, kirjoitat kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi.” (Laurean tutkintosääntö.)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnäytetyöprosessin kuvaus ja ohjeet löytyvät Intrasta sekä Canvas-työtilasta.

Kirjallisuutta:
Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2004. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.
Bazeley, P. 2013. Qualitative Data Analysis, Practical Strategies. SAGE.
Heinonen J., Keinänen A. & Paasonen J. 2013. Turvallisuustutkimuksen tekeminen, Kuinka tuottaa luotettavaa tietoa turvallisuudesta. Tietosanoma.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2008. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Kananen, J. 2008. KVALI. Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2008. KVANTTI. Kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä : kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännönopas. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2013. Case-tutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kostamo, P., Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Tallinna: AS Printon.
Metsämuuronen, J. 2001. Laadullisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: International Methelp.
Ojasalo, K., Moilanen, T.& Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmiät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOY.
Silverman, D. 2013. Doing Qualitative Research. SAGE.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnäytetyö on mahdollista toteuttaa myös päiväkirjamuotoisena omalla työpaikallla (PONT). PONT tehdään lukukauden aikana n. 15 viikon toteutuksena. PONTin tekeminen edellyttää alan työpaikkaa ja työtehtäviä, joihin liittyy myös kehittämistä.
Toteutusmuodosta sovitaan R0045-toteutuksella ja lisätietoa saat ONT-prosessin koordinaattorilta.

****
Hakeaksesi hyväksilukua opinnäytetyölle, ota yhteyttä opintopäällikköön tai turvan ONT-prosessiin koordinaattoriin.

Katso lisätietoa Intrasta / Opinnäytetyö

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opinnäytetyöltä odotetaan selkeää yhteyttä työelämän kehittämiseen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi palvelun, toimintamallien tai uuden työkulttuurin kehittäminen. Opinnäytetyö voi olla osa ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa.
Opiskelija vastaa aiheen sekä toimeksiantajan löytämisestä opinnäytetyölleen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opiskelija suunnittelee työnsä totetuksen aikataulun ja osallistuu seminaareihin oman aikataulunsa mukaisesti. Opinnäytetyön aloittaminen on mahdollista joustavasti lukuvuoden aikana. Tutoropettaja tai ONT prosessin koordinaattori (Hanna Iisakkila Rojas) voi lisätä opiskelijan tämän pyynnöstä mukaan toteutukselle.
Opiskelija voi myös rekisteröityä ONT-Canvasiin itsenäisesti tämän linkin kautta: https://canvas.laurea.fi/enroll/9HRW4M

Seminaarien aikataulut löytyvät toteutuksen kalenterista ja lisätietoa seminaareista ja toteutuksesta löytyy toteutuksen Canvas työtilasta.

Intrasta löytyy tietoa valmistumiseen liittyvistä aikatauluista. Tutustu niihinn ja vaatimuksiin jo työn suunnitteluvaiheessa ja ota ne huomioon suunnitellessasi omaa aikataulua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyön arviointkriteerit löydät Intrasta sekä Canvas-työtilasta.


Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opinnäytetyöt tarkistetaan Turnitin-plagioinnintunnistusjärjestelmää käyttäen.

Hylätty (0)

Opinnäytetyö ei täytä tyydyttävän kriteereitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Yhteistyö: Opinnäytetyön tekemisen aikana on ollut yhteistyötä työelämän kanssa.
Kehittäminen: Opinnäytetyössä on pyritty kehittämään työelämän osoittamaa tai yhdessä tunnistettua kehittämiskohdetta.

INNOVATIIVISUUS JA LUOVUUS
Uutuus: Opiskelijan pyrkimys uuden tiedon ja osaamisen tuottamiseen on ollut vähäistä.

TUTKIMUKSELLISUUS JA TOTEUTUS
Ohjaus: Ohjausta on hyödynnetty niukasti.
Prosessi: Opinnäytetyön tekeminen on edennyt osin johdonmukaisesti.
Raportointi: Raportti on pyritty kirjoittamaan ymmärrettävästi.
Tietoperusta: Tietoperustan rakentamisessa on käytetty aiheeseen soveltuvia lähteitä.
Menetelmien käyttö: Käytetyt menetelmät on kuvattu.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Yhteistyö: Opinnäytetyön eri vaiheet on toteutettu työelämän kanssa yhteistyössä.
Kehittäminen: Opinnäytetyössä on kehitetty työelämän osoittamaa tai yhdessä tunnistettua kehittämiskohdetta.
Työelämän arvio hyödyllisyydestä: Työelämä on arvioinut prosessin ja tulokset hyödyllisiksi.

INNOVATIIVISUUS JA LUOVUUS
Uutuus: Opiskelija on tavoitellut uuden tiedon tai osaamisen tuottamista toimeksiantajan hyödynnettäväksi.

TUTKIMUKSELLISUUS JA TOTEUTUS
Ohjaus: Ohjausta on haettu oma-aloitteisesti ja hyödynnetty opinnäytetyön teossa.
Prosessi: Opinnäytetyön tekeminen on edennyt pääosin johdonmukaisesti.
Raportointi: Raportti on selkeä.
Tietoperusta: Raportti osoittaa aiheen kannalta olennaisten lähteiden tuntemista. Niitä on käytetty pääosin tukena tehtyjen ratkaisujen perusteluissa.
Menetelmien käyttö: Menetelmiä on sovellettu hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Yhteistyö: Opinnäytetyön eri vaiheet on toteutettu työelämän kanssa tiiviissä yhteistyössä. Muutoksista ja ongelmatilanteista on neuvoteltu ohjaajien ja työelämän edustajien kanssa.
Kehittäminen: Opinnäytetyössä on merkittävästi kehitetty työelämän osoittamaa tai yhdessä tunnistettua kehittämiskohdetta.
Työelämän arvio hyödyllisyydestä: Työelämä on arvioinut prosessin ja tulokset selkeästi hyödyllisiksi.

INNOVATIIVISUUS JA LUOVUUS
Uutuus: Opiskelija on tuottanut uutta tietoa tai osaamista toimeksiantajan hyödynnettäväksi. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös prosessin kohteen ulkopuolella.

TUTKIMUKSELLISUUS JA TOTEUTUS
Ohjaus: Ohjausta on haettu oma-aloitteisesti ja htavoitteellisesti. Opiskelija on osoittanut kykyä itsenäiseen toimintaan.
Prosessi: Opinnäytetyön tekeminen on edennyt johdonmukaisesti.
Raportointi: Raportti on jäsennelty ja vakuuttava.
Tietoperusta: Raportti osoittaa aiheen kannalta olennaisten lähteiden tuntemista. Niitä on käytetty monipuolisesti tukena tehtyjen ratkaisujen perusteluissa.
Menetelmien käyttö: Menetelmävalinnat on perusteltu laaja-alaisesti ja niitä on sovellettu erinomaisesti.

Lisätiedot

Opinnäytetyö arvioidaan opinnäytetyöohjeiston kriteereiden mukaisesti.

Opinnäytetyön pääset aloittamaan tehtyäsi Canvasissaaiheanalyysin, jonka jälkeen sinut lisätään opinnäytetyön opinnon toteutukselle. Katso ohjeet opiskelijaintrasta opinnäytetyön aloittamisesta.