Motivoiva digineuvonta sotealan asiakastyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00CA02-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.08.2023 - 30.11.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.09.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 500
- Opettajat
- Essi Tammisto
- Piia Silvennoinen
- Soile Juujärvi
- Vastuuopettaja
- Piia Silvennoinen
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 100 . Avoin AMK : 100.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK
- Opintojakso
- TO00CA02
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata sähköiseen asiointiin liittyviä haasteita ja ratkaisuja
- toimia digituen eettisiä ohjeita ja lainsäädäntöä noudattaen
- arvioida haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden tarpeita digituessa
- neuvoa asiakasta tietoturvakysymyksissä
- neuvontatyössä tarvittavia taitoja
- motivoida asiakasta itsenäiseen digitaalisten laitteiden ja palvelujen käyttöön.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy aihealueeseen artikkelien, äänimateriaalien, videoiden ja tehtävien avulla. Teemaan liittyvä kirjallisuus löytyy listattuna Canvasista.
Toteutustapa
Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä. Opinto edellyttää itseohjautuvuutta. Opinto ei sisällä yhteisiä tapaamisia eikä pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opiskelet kokonaisuuden Canvasiin rakennetussa oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta: palautteen anto perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen sekä mallivastausten jakamiseen tehtävän palautuksen jälkeen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden opintopisteen kokonaisuus vastaa noin 135 tuntia.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojaksoon sisältyy 23 erilaista tehtävää (testejä ja verkkokeskusteluja). Kunkin tehtävän yhteydessä on tieto siitä, mitä tehtävän hyväksytysti suorittaminen edellyttää (esimerkiksi pistemäärä tai osallistuminen keskusteluun). Sinun tulee suorittaa hyväksytysti kaikki opintojakson tehtävät saadaksesi opintojaksosta hyväksytty – suorituksen. Osan opintojakson materiaaleista tai tehtävistä voit itse merkitä sen tehdyksi. Jotkut tehtävistä on pohdintatehtäviä, joihin ei tarvitse tuottaa kirjallista vastausta.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintokokonaisuus koostuu seuraavista moduuleista:
ORIENTAATIO-moduulissa opettelet työskentelemään Canvas-oppimisalustalla ja saat kokonaiskuvan opintojaksosta tavoitteineen.
SÄHKÖISET PALVELUT JA SOTE-AMMATILLISUUS –moduulissa (1 op) keskityt siihen, millaisia vaikutuksia sote-alan digitalisaatiolla on sote-palveluihin ja miten palveluiden digitalisaatio muuttaa sote-alan ammatillisuutta. Perehdyt myös siihen, miten haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat tulisi huomioida sähköisissä palveluissa. Moduulin kuuluu neljä (4) tehtävää, jotka sinun tulee suorittaa hyväksytysti voidaksesi edetä seuraavaan moduuliin.
DIGIOSALLISUUS, DIGIKUILUT JA DIGITUKI –moduuli (2 op) Tässä moduulissa perehdyt siihen, mitä digiosallisuudella tarkoitetaan ja millainen merkitys digituella on digiosallisuuden vahvistamisessa. Perehdyt myös digiosallisuuteen vaikuttaviin tekijöihin, digituen merkitykseen digiosallisuuden vahvistamisessa ja digitukeen liittyviin eettisiin haasteisiin. Moduuliin kuuluu seitsemän (7) tehtävää, jotka sinun tulee suorittaa hyväksytysti voidaksesi edetä seuraavaan moduuliin.
MOTIVOIVA KESKUSTELU DIGITUEN LÄHESTYMISTAPANA -moduuli (2 op) Tässä moduulissa perehdyt, miten motivoivan keskustelun menetelmää voidaan soveltaa digituen tilanteissa. Moduuliin kuuluu kaksitoista (12) tehtävää, jotka sinun tulee suorittaa hyväksytysti voidaksesi edetä seuraavaan moduuliin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa].