Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (6 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS88-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 05.03.2024

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

84 % Lähiopetus, 16 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Silja Laitila
  • Pia Lahtinen
  • Marja Tanskanen

Vastuuopettaja

Pia Lahtinen

Ryhmät

  • USV3123KU
    Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä
- soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa
- tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
- kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
- selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
- analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa

Toteutustapa

Toteutus sisältää 1) itsenäistä verkko-opiskelua ja 2) lähiopetusta Tikkurilassa ja Otanimessä. Toteutukselle voivat osallistua USV3123KU-opiskelijat (filippiiniläiset sairaanhoitajat). Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, erilaisia luentoja, työskentelyä pienryhmissä sekä simulaatiota/työpajoja. Kaikilla lähiopetuskerroilla hyödynnetään yhteisöllistä opiskelua, jossa opiskelijalla on iso rooli.

Opintojakon osat:
OSA 1: Psykiatria ja päihdelääketiede
OSA 2: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö

Toteutustapa:
OSA 1. Canvasissa itsenäinen verkko-opiskelu
OSA 2. Lähiopetuksena kampuksella tai Zoomissa (luennot, työpajat, simulaatiot) SEKÄ itsenäistä opiskelua (case-tehtävät Canvasissa). Sisältää seminaarityön, mikä tehdään pienryhmissä. HUOM! Luennot on suunniteltu joko kampukselle tai Zoomiin: hybriopetus ei ole mahdollista.

Arvioitavat tehtävät:
- Canvasin "Osoita osaamisesi –testi"
- Seminaarityö

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan Canvasissa. Samaa lähdemateriaalia käytetään opintojakson aikana opiskelun tukena ja se on myös materiaalina tietotestiin ja työpajoihin/simulaatioihin valmistautumisessa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksoon liittyy seminaarityö. Seminaarityön sisältö ja aikataulu tarkentuvat lopulliseen muotoonsa opintojakson alkaessa. Ohjeistus ja ryhmiin jakautuminen tapahtuu ensimmäisellä luentokerralla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulut, sisältö ja tehtävät läpikäydään tarkemmin ensimmäisellä luentokerralla sekä tehdään pienryhmäjaot. Osallistumalla ensimmäiselle opetuskerralle opiskelija myös varmistaa osallistumisensa kurssille (ks. Laurean tutkintosääntö).

Läsnäolovelvoite (HUOM! Kaikista poissaoloista tehdään korvaava tehtävä)
- orientaatiokerta
- simulaatiot ja työpajat
- seminaari

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6op = 162h opiskelijan työtä

Sisältö ja sen jaksotus

- Psykiatria ja päihdelääketiede: Lasten, nuorten ja aikuisten keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja kliinisen mielenterveys- ja päihdetyön tavallisimmat diagnostiset tutkimukset ja hoitomenetelmät
- Mielen hyvinvointiin ja -terveyteen liittyvä keskeinen käsitteistö
- Psyykkisen kuormituksen tunnistaminen ja vaikeiden tunteiden käsittely mielenterveys- ja päihdetyössä sekä osana somaattisesti sairastuneen potilaan kokonaishoitoa
- Mielenterveyden tukemisessa ja mielenterveyshäiriöiden hoidossa ja päihdetyössä käytettävät lähestymistavat ja menetelmät, hoitosuhdetyöskentely mielenterveys- ja päihdetyössä
- Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaava lainsäädäntö ja eettiset ohjeet ja kysymykset
- Mielenterveystyön palvelujärjestelmä, digitaaliset palvelupolut, moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä, työnohjaus
- Mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSA 1: Canvasin tehtävät ja "Osoita osaamisesi –testi" tehtynä. (HYV/HYL)
OSA 2: Aktiivinen osallistuminen luennoille, työpajoihin ja simuaatioihin. Seminaarityö tai LbD -projekti arvioidaan (HYV/HYL)

Kurssin arvioinnissa käytetään Laurean yleisiä arviointikriteerejä, vaatiivuustaso I: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf