Terveydenhoitajatyö koulu- ja opiskeluympäristöissä (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BT15-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 14.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Hiller-Ikonen
- Kaisa Porkka-Toivonen
- Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja
Anne Hiller-Ikonen
Ryhmät
-
STV222KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida koulu- ja opiskeluikäisten ja heidän perheidensä voimavaralähtöistä ohjausta ja verkko-ohjausta pedagogisia menetelmiä vaihdellen ja eettisesti perustellen
- analysoida ja kehittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näyttöön perustuvia työmenetelmiä
- arvioida ja tukea kouluikäisen ja opiskelijan kokonaisvaltaista kehitystä ja turvallista kasvuympäristöä
- vahvistaa kouluikäisen ja opiskelijan mielenterveyttä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- arvioida ja toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja kouluympäristön terveydenedistäjänä
Toteutustapa
Huom! Aikataulut ja toteutustavat voivat vielä tarkentua.
Päiväopetus:
Opintojakson toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö ST00BT15-3006 Terveydenhoitajatyö koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Terveydenhoitajatyön oppimisen ja osaamisen kehittymisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti.
Toteutustapa:
Osallistavat kontaktitunnit, yksilö- ja pienryhmätyöskentely, kirjalliset/lukemiseen/ pienimuotoisiin verkkokursseihin (Duodecim) perustuvat itsenäiset tehtävät Canvasissa, työpajatunnit A- ja B-ryhmissä, pienryhmässä tehtävä seminaarityö, kokoava tietotesti. Kontaktitunteja varten tehdään ennakkotehtäviä Canvasissa. Opinnoissa hyödynnetään käänteisen oppimisen ja case- oppimisen menetelmiä.
Canvas -oppimisalusta avataan orientaatiotunnin ennakkotehtäviä varten 8.1.24.
-Hermanson, Kaltiala, Kosola ja Putkuri (2019). Nuori vastaanotolla. Duodecim, Oppiportti, verkkokurssi.
-Esittäytyminen Canvas työtilan keskustelualueella ja osallistuminen keskusteluun kouluterveyskyselyn tulosten huomioimisesta.
Canvas -työtila sisältöineen ja tehtävineen esitellään orientaatiotunnin aikana 12.2.2024. Ryhmäjako (A ja B) ilmoitetaan Canvas -työtilassa opintojen alkaessa. Pienryhmäjaoista sovitaan orientaatiotunnilla.
Opinnot sisältävät läsnäoloa vaativaa opetusta. Opiskelijalla tulee olla opinnoissa toimiva tietokone (kamera ja mikrofoni), joka mahdollistaa aktiivisen ja vuorovaikutteisen osallistumisen zoom- opetuksessa sekä työskentelyn kontaktitunneilla.
Opinnoissa on läsnäolovelvoite. Mahdollisista poissaoloista ilmoitetaan opintojakson opettajille. Opintojakson alkaessa sovitaan poissaolokäytänteistä. Ryhmätyöskentelyn poissaolot tulee korvata.
Palautteenantokäytänteet tehtäviin ja tuntityöskentelyyn liittyen esitellään orientaatiotunnilla.
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija on suorittanut opinnot IV moduuliin saakka. Erityisesti IV moduulista tulee olla suoritettuna Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö 4 op sekä Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op.
Viestintä ja ohjaus: Canvas, sähköposti
Opettajat: Anne Hiller-Ikonen (vastuuopettaja) ja Johanna Saastamoinen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kunttu, K., Komulainen, A., Kosola, S., Seilo, N., Väyrynen, T., Aalto-Setälä, R. & Ripatti-Toledo, T. (2021). Opiskeluterveys (2., uudistettu painos.). Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.292744
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2021. NEUKO-tietokanta
https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, 1287/2013
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287
Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta, 338/2011. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
Muu Canvas -työtilassa esitetty oppimismateriaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Vierailevat alumniluennoitsijat.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.
Opintojakson ensimmäinen kontaktikerta: Orientaatiotunti 12.2.24 klo 8.15-11.30.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä
Kontaktitunnit 28 h
Itsenäinen työskentely: tehtävät, seminaarityöhön ja tenttiin valmistautuminen: 104 h
Tentti (kokoava tietotesti) 30 min.
Sisältö ja sen jaksotus
Terveystarkastukset koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Terveysneuvonta
Oppilaan/opiskelijan mielenterveyden edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Seksuaaliterveyden edistäminen
Oppilaan/opiskelijan pulmien tunnistaminen ja varhainen puheeksiottaminen sekä
oppilaan/opiskelijan/perheen tukeminen
Hoidon tarpeen arviointi ja sairaanhoito koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Terveydenhoitaja kouluyhteisön ja opiskeluympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäjänä sekä monialainen yhteistyö.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson arvosana määräytyy seuraavien numeerisesti (1-5) arvioitavien tehtävien perusteella:
Kokoava tietotesti
Pienryhmässä toteutettava seminaaritehtävä
Tarkemmat tiedot arvioinnista löytyvät Canvas-alustalta.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin