Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: YY00BT02-3055
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
27.11.2023 - 08.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Kirsi Ronkainen
- Nanna Peltosaari
- Vastuuopettaja
- Kirsi Ronkainen
- Ryhmät
-
STV222KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
- Opintojakso
- YY00BT02
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida oman alan tutkimuksellista tietoa
- valita tutkimus- tai kehittämistyöhönsä tarkoituksenmukaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä perustella valintansa
- kerätä empiirisen aineiston ja analysoida sen
- tulkita tutkimus- ja kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- arvioida tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyttä ja luotettavuutta
- toimia tutkimus- ja kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä
Aika ja paikka
Katso huolellisesti opintojakson aikataulut ja merkitse ne kalenteriisi jo ilmoittautuessasi opintoihin.
MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUS, OHJELMA: Canvasissa
LAADULLINEN TUTKIMUS, OHJELMA
1.
LÄHIOPETUS: Orientaatio laadulliseen tutkimukseen & teoreettinen viitekehys laadullisessa tutkimuksessa
2.
Tiimien ohjaus, 30 min./ tiimi. Muu aika tiimin omaa työskentelyä.
3.
Työskentelyä tiimeissä
4.
LÄHIOPETUS: Aineiston hankinta
5.
LÄHIOPETUS: Aineiston analyysi
6.
Työskentelyä tiimissä
7.
Kehittämistehtävä opinnäytetyönä- työskentelyä tiimissä videoluentojen pohjalta
8.
Itsenäistä työskentelyä/ Tiimeissä työskentelyä
9.
LÄHIOPETUS: Akvaariokeskustelu laadullisen tutkimuksen luotettavuudesta ja etiikasta
10.
LÄHIOPETUS: Opinnäytetyöaiheiden ideointipaja
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Osa 1. Laadullinen tutkimus.
Esim.
1) Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät
Pauli Juuti (toimittaja); Anu Puusa (toimittaja)
2) Johdatus laadulliseen tutkimukseen
Jari Eskola; Juha Suoranta
3) Tutkimushaastattelu
Teemahaastattelun teoria ja käytäntö
Sirkka Hirsjärvi; Helena Hurme
4) Laadullinen terveystutkimus
Jari Kylmä; Taru Juvakka
Osa 2. Määrällinen tutkimus: Heikkilä, T. 2012. Tilastollinen tutkimus. (kaikki painokset käyvät) http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Muu tunneilla käsiteltävä materiaali
Toteutustapa
Osa 1. Laadullinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Kirsi Ronkainen, kirsi.ronkainen@laurea.fi
Osa 2. Määrällinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Nanna Peltosaari: nanna.peltosaari@laurea.fi
Opetuksen aikataulut löytyvät Pakista
Suoritustapa:
Osa 1. Laadullinen tutkimus:
Oppimispäiväkirja, laadullisen tutkimuksen prosessi. T1-K5 (60%)
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus ja etiikka- akvaariokeskustelu, suullinen näyttö T1-K5 (40%)
Kehittämistehtävä opinnäytetyönä - kertaluonteinen tuntitehtävä. Hyv./ Hyl.
Osa 2. Määrällinen tutkimus:
Ryhmätyönä tehtävä kotitentti
Arviointi käydään läpi opintojakson orientaatiossa. Arviointiasteikko 1-5
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Ei TKI-yhteistyötä
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osa 1. Laadullinen tutkimus:
- Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus.
- Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, jotta omaksut uudet asiat, joita sovelletaan oppimistehtävissä. Jokaista lähiopetuskertaa seuraa työskentelyä ko. aihealueen tehtävien parissa. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, suosittelemme haketumaan verkkomuotoisiin tutke-opintoihin.
Osa 2. Määrällinen tutkimus: Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h):
- Lähiopetus ja työpajat n. 25 h
- Itsenäinen opiskelu ja parityöskentely n. 50 h
Määrällinen tutkimus 2,5 op (67,5h):
Sisältö ja sen jaksotus
Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h): Ks. ohjelman kuvaus edellä.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Laadullinen tutkimus
- Läsnäolo opetuksessa on välttämätöntä tehtävistä suoriutumiseksi.
- Huomioithan, että lähiopetuksen aikana sinulla on mahdollisuus saada tehtäviin myös ohjausta.
- Opetus- ja ohjaustilanteita ei nauhoiteta.
- Opintojaksolla on käytössä BuddyCheck- vertaisarviointi.
Määrällinen tutkimus: vahva suositus läsnäoloon.