Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YY00BT02-3055

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 08.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Kirsi Ronkainen
Nanna Peltosaari
Vastuuopettaja
Kirsi Ronkainen
Ryhmät
STV222KN
Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
Opintojakso
YY00BT02

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida oman alan tutkimuksellista tietoa
- valita tutkimus- tai kehittämistyöhönsä tarkoituksenmukaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä perustella valintansa
- kerätä empiirisen aineiston ja analysoida sen
- tulkita tutkimus- ja kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- arvioida tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyttä ja luotettavuutta
- toimia tutkimus- ja kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä

Aika ja paikka

Katso huolellisesti opintojakson aikataulut ja merkitse ne kalenteriisi jo ilmoittautuessasi opintoihin.

MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUS, OHJELMA: Canvasissa


LAADULLINEN TUTKIMUS, OHJELMA

1.
LÄHIOPETUS: Orientaatio laadulliseen tutkimukseen & teoreettinen viitekehys laadullisessa tutkimuksessa

2.
Tiimien ohjaus, 30 min./ tiimi. Muu aika tiimin omaa työskentelyä.

3.
Työskentelyä tiimeissä

4.
LÄHIOPETUS: Aineiston hankinta

5.
LÄHIOPETUS: Aineiston analyysi

6.
Työskentelyä tiimissä

7.
Kehittämistehtävä opinnäytetyönä- työskentelyä tiimissä videoluentojen pohjalta

8.
Itsenäistä työskentelyä/ Tiimeissä työskentelyä

9.
LÄHIOPETUS: Akvaariokeskustelu laadullisen tutkimuksen luotettavuudesta ja etiikasta

10.
LÄHIOPETUS: Opinnäytetyöaiheiden ideointipaja

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osa 1. Laadullinen tutkimus.

Esim.
1) Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät
Pauli Juuti (toimittaja); Anu Puusa (toimittaja)
2) Johdatus laadulliseen tutkimukseen
Jari Eskola; Juha Suoranta
3) Tutkimushaastattelu
Teemahaastattelun teoria ja käytäntö
Sirkka Hirsjärvi; Helena Hurme
4) Laadullinen terveystutkimus
Jari Kylmä; Taru Juvakka



Osa 2. Määrällinen tutkimus: Heikkilä, T. 2012. Tilastollinen tutkimus. (kaikki painokset käyvät) http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Muu tunneilla käsiteltävä materiaali

Toteutustapa

Osa 1. Laadullinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Kirsi Ronkainen, kirsi.ronkainen@laurea.fi
Osa 2. Määrällinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Nanna Peltosaari: nanna.peltosaari@laurea.fi
Opetuksen aikataulut löytyvät Pakista

Suoritustapa:

Osa 1. Laadullinen tutkimus:
Oppimispäiväkirja, laadullisen tutkimuksen prosessi. T1-K5 (60%)
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus ja etiikka- akvaariokeskustelu, suullinen näyttö T1-K5 (40%)
Kehittämistehtävä opinnäytetyönä - kertaluonteinen tuntitehtävä. Hyv./ Hyl.

Osa 2. Määrällinen tutkimus:
Ryhmätyönä tehtävä kotitentti

Arviointi käydään läpi opintojakson orientaatiossa. Arviointiasteikko 1-5

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Ei TKI-yhteistyötä

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Osa 1. Laadullinen tutkimus:
- Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus.
- Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, jotta omaksut uudet asiat, joita sovelletaan oppimistehtävissä. Jokaista lähiopetuskertaa seuraa työskentelyä ko. aihealueen tehtävien parissa. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, suosittelemme haketumaan verkkomuotoisiin tutke-opintoihin.

Osa 2. Määrällinen tutkimus: Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h):
- Lähiopetus ja työpajat n. 25 h
- Itsenäinen opiskelu ja parityöskentely n. 50 h

Määrällinen tutkimus 2,5 op (67,5h):

Sisältö ja sen jaksotus

Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h): Ks. ohjelman kuvaus edellä.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Laadullinen tutkimus

- Läsnäolo opetuksessa on välttämätöntä tehtävistä suoriutumiseksi.
- Huomioithan, että lähiopetuksen aikana sinulla on mahdollisuus saada tehtäviin myös ohjausta.
- Opetus- ja ohjaustilanteita ei nauhoiteta.
- Opintojaksolla on käytössä BuddyCheck- vertaisarviointi.

Määrällinen tutkimus: vahva suositus läsnäoloon.

Siirry alkuun