Research and Development Methods (5 cr)
Code: YY00BT02-3055
General information
- Enrollment
-
27.11.2023 - 08.01.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual proportion
- 1 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Kirsi Ronkainen
- Nanna Peltosaari
- Teacher in charge
- Kirsi Ronkainen
- Groups
-
STV222KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
- Study unit
- YY00BT02
Learning outcomes
The student is able to
- critically assess research-based knowledge
- select appropriate research and development methods for their research or development work and justify their choices
- collect empirical data and analyse it
- interpret the results of research and development work and draw conclusions based on them
- assess the ethics and reliability of research and development work
- communicate in situations required for research and development work and to produce a research text
Location and time
Katso huolellisesti opintojakson aikataulut ja merkitse ne kalenteriisi jo ilmoittautuessasi opintoihin.
MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUS, OHJELMA: Canvasissa
LAADULLINEN TUTKIMUS, OHJELMA
1.
LÄHIOPETUS: Orientaatio laadulliseen tutkimukseen & teoreettinen viitekehys laadullisessa tutkimuksessa
2.
Tiimien ohjaus, 30 min./ tiimi. Muu aika tiimin omaa työskentelyä.
3.
Työskentelyä tiimeissä
4.
LÄHIOPETUS: Aineiston hankinta
5.
LÄHIOPETUS: Aineiston analyysi
6.
Työskentelyä tiimissä
7.
Kehittämistehtävä opinnäytetyönä- työskentelyä tiimissä videoluentojen pohjalta
8.
Itsenäistä työskentelyä/ Tiimeissä työskentelyä
9.
LÄHIOPETUS: Akvaariokeskustelu laadullisen tutkimuksen luotettavuudesta ja etiikasta
10.
LÄHIOPETUS: Opinnäytetyöaiheiden ideointipaja
Materials
Osa 1. Laadullinen tutkimus.
Esim.
1) Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät
Pauli Juuti (toimittaja); Anu Puusa (toimittaja)
2) Johdatus laadulliseen tutkimukseen
Jari Eskola; Juha Suoranta
3) Tutkimushaastattelu
Teemahaastattelun teoria ja käytäntö
Sirkka Hirsjärvi; Helena Hurme
4) Laadullinen terveystutkimus
Jari Kylmä; Taru Juvakka
Osa 2. Määrällinen tutkimus: Heikkilä, T. 2012. Tilastollinen tutkimus. (kaikki painokset käyvät) http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Muu tunneilla käsiteltävä materiaali
Teaching methods
Osa 1. Laadullinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Kirsi Ronkainen, kirsi.ronkainen@laurea.fi
Osa 2. Määrällinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Nanna Peltosaari: nanna.peltosaari@laurea.fi
Opetuksen aikataulut löytyvät Pakista
Suoritustapa:
Osa 1. Laadullinen tutkimus:
Oppimispäiväkirja, laadullisen tutkimuksen prosessi. T1-K5 (60%)
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus ja etiikka- akvaariokeskustelu, suullinen näyttö T1-K5 (40%)
Kehittämistehtävä opinnäytetyönä - kertaluonteinen tuntitehtävä. Hyv./ Hyl.
Osa 2. Määrällinen tutkimus:
Ryhmätyönä tehtävä kotitentti
Arviointi käydään läpi opintojakson orientaatiossa. Arviointiasteikko 1-5
Employer connections
Ei TKI-yhteistyötä
Exam schedules
Osa 1. Laadullinen tutkimus:
- Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus.
- Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, jotta omaksut uudet asiat, joita sovelletaan oppimistehtävissä. Jokaista lähiopetuskertaa seuraa työskentelyä ko. aihealueen tehtävien parissa. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, suosittelemme haketumaan verkkomuotoisiin tutke-opintoihin.
Osa 2. Määrällinen tutkimus: Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus
Completion alternatives
Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot
Student workload
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h):
- Lähiopetus ja työpajat n. 25 h
- Itsenäinen opiskelu ja parityöskentely n. 50 h
Määrällinen tutkimus 2,5 op (67,5h):
Content scheduling
Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h): Ks. ohjelman kuvaus edellä.
Evaluation scale
H-5
Further information
Laadullinen tutkimus
- Läsnäolo opetuksessa on välttämätöntä tehtävistä suoriutumiseksi.
- Huomioithan, että lähiopetuksen aikana sinulla on mahdollisuus saada tehtäviin myös ohjausta.
- Opetus- ja ohjaustilanteita ei nauhoiteta.
- Opintojaksolla on käytössä BuddyCheck- vertaisarviointi.
Määrällinen tutkimus: vahva suositus läsnäoloon.