Skip to main content

Research and Development Methods (5 cr)

Code: YY00BT02-3055

General information


Enrollment
27.11.2023 - 08.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual proportion
1 cr
RDI proportion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Kirsi Ronkainen
Nanna Peltosaari
Teacher in charge
Kirsi Ronkainen
Groups
STV222KN
Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
Study unit
YY00BT02

Learning outcomes

The student is able to
- critically assess research-based knowledge
- select appropriate research and development methods for their research or development work and justify their choices
- collect empirical data and analyse it
- interpret the results of research and development work and draw conclusions based on them
- assess the ethics and reliability of research and development work
- communicate in situations required for research and development work and to produce a research text

Location and time

Katso huolellisesti opintojakson aikataulut ja merkitse ne kalenteriisi jo ilmoittautuessasi opintoihin.

MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUS, OHJELMA: Canvasissa


LAADULLINEN TUTKIMUS, OHJELMA

1.
LÄHIOPETUS: Orientaatio laadulliseen tutkimukseen & teoreettinen viitekehys laadullisessa tutkimuksessa

2.
Tiimien ohjaus, 30 min./ tiimi. Muu aika tiimin omaa työskentelyä.

3.
Työskentelyä tiimeissä

4.
LÄHIOPETUS: Aineiston hankinta

5.
LÄHIOPETUS: Aineiston analyysi

6.
Työskentelyä tiimissä

7.
Kehittämistehtävä opinnäytetyönä- työskentelyä tiimissä videoluentojen pohjalta

8.
Itsenäistä työskentelyä/ Tiimeissä työskentelyä

9.
LÄHIOPETUS: Akvaariokeskustelu laadullisen tutkimuksen luotettavuudesta ja etiikasta

10.
LÄHIOPETUS: Opinnäytetyöaiheiden ideointipaja

Materials

Osa 1. Laadullinen tutkimus.

Esim.
1) Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät
Pauli Juuti (toimittaja); Anu Puusa (toimittaja)
2) Johdatus laadulliseen tutkimukseen
Jari Eskola; Juha Suoranta
3) Tutkimushaastattelu
Teemahaastattelun teoria ja käytäntö
Sirkka Hirsjärvi; Helena Hurme
4) Laadullinen terveystutkimus
Jari Kylmä; Taru Juvakka



Osa 2. Määrällinen tutkimus: Heikkilä, T. 2012. Tilastollinen tutkimus. (kaikki painokset käyvät) http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Muu tunneilla käsiteltävä materiaali

Teaching methods

Osa 1. Laadullinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Kirsi Ronkainen, kirsi.ronkainen@laurea.fi
Osa 2. Määrällinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Nanna Peltosaari: nanna.peltosaari@laurea.fi
Opetuksen aikataulut löytyvät Pakista

Suoritustapa:

Osa 1. Laadullinen tutkimus:
Oppimispäiväkirja, laadullisen tutkimuksen prosessi. T1-K5 (60%)
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus ja etiikka- akvaariokeskustelu, suullinen näyttö T1-K5 (40%)
Kehittämistehtävä opinnäytetyönä - kertaluonteinen tuntitehtävä. Hyv./ Hyl.

Osa 2. Määrällinen tutkimus:
Ryhmätyönä tehtävä kotitentti

Arviointi käydään läpi opintojakson orientaatiossa. Arviointiasteikko 1-5

Employer connections

Ei TKI-yhteistyötä

Exam schedules

Osa 1. Laadullinen tutkimus:
- Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus.
- Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, jotta omaksut uudet asiat, joita sovelletaan oppimistehtävissä. Jokaista lähiopetuskertaa seuraa työskentelyä ko. aihealueen tehtävien parissa. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, suosittelemme haketumaan verkkomuotoisiin tutke-opintoihin.

Osa 2. Määrällinen tutkimus: Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus

Completion alternatives

Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot

Student workload

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h):
- Lähiopetus ja työpajat n. 25 h
- Itsenäinen opiskelu ja parityöskentely n. 50 h

Määrällinen tutkimus 2,5 op (67,5h):

Content scheduling

Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h): Ks. ohjelman kuvaus edellä.

Evaluation scale

H-5

Further information

Laadullinen tutkimus

- Läsnäolo opetuksessa on välttämätöntä tehtävistä suoriutumiseksi.
- Huomioithan, että lähiopetuksen aikana sinulla on mahdollisuus saada tehtäviin myös ohjausta.
- Opetus- ja ohjaustilanteita ei nauhoiteta.
- Opintojaksolla on käytössä BuddyCheck- vertaisarviointi.

Määrällinen tutkimus: vahva suositus läsnäoloon.

Go back to top of page