Siirry suoraan sisältöön

Pinta-aktiiviset aineet ja emulsiot (5 op)

Toteutuksen tunnus: PK00BW40-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

09.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, palvelu

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus (PKV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Teija Hyppönen-Paloheimo
  • Sari Viitala

Vastuuopettaja

Teija Hyppönen-Paloheimo

Ryhmät

  • PKV223KAM
    Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa keskeiset pinta-aktiiviset ja hiusta hoitavat raaka-aineet kosmetiikkatuotteen ainesosaluettelosta ja osaa kertoa niiden tarkoituksen tuotteessa
- kuvata eri pinta-aktiivisten aineiden eroja ja vaikutuksia
- arvioida pinta-aktiivisten aineiden ominaisuuksien vaikutuksen tuotteen koostumukseen ja stabiilisuuteen sekä osaa valmistaa pinta-aktiivisia aineita sisältäviä peruskosmetiikkatuotteita.
- erottaa eri hiustenmuotoilutuotteiden keskeisiä raaka-aineita ainesosaluettelosta sekä osaa selittää eri raaka-aineiden merkityksen tuotteen toiminnalle

Toteutustapa

Opintojakson vastuuopettajana toimii Sari Viitala. Opintojakso koostuu kahdesta teoria-aiheesta ja laboratoriosta.
Laboratorio-osuudessa ryhmä jaetaan kolmeen ryhmään, laboratoriossa on pakollinen läsnäolo, koska näin hankittua osaamista ei voi muulla tavalla korvata. Laboratoriokerrat erotat lukujärjestyksessä siitä, että työtilana on Tikkurilan kampuksen laboratorio, B201. Ryhmäjaon tekee opettaja ilmoittautumisten jälkeen. Jokainen on laboratoriossa yhden kokonaisen päivän.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Laboratoriotyöt ja tehtävät tehdään pareittain. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali ja linkit opintojakson sisältöön löytyvät Canvas-työtilasta. Lisää kannattaa etsiä esim. http://libguides.laurea.fi/kauneudenhoitoala -sivuston kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

[Jätä yllä oleva teksti paikoilleen ja lisää tähän tarvittaessa esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista opintototeutuksellasi.]

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla hyödynnetään työelämäkumppaneilta saatuja raaka-aineita ja formuloita. Lisäksi laboratorio-osuus yhdistetään FarKos-hankkeeseen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso alkaa 9.1.2023 ja tentti on 13.5.
Laboratiokerrat ovat pakissa merkitty tilaan B201. Näillä kerroilla on pakollinen läsnäolo.
Uusintatenttien päivämäärät löydät Canvas-työtilasta opintojakson alettua.
Tehtävien aikataulutus löytyy Canvas-työtilasta.
Ajantasaiset kontaktitiedot löydät aina Pakista.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Eli 5 op on 135 tuntia työtä. Vain osa tästä työstä kuluu kontakteissa. Sinulle jää hyvin aikaa tehdä tehtäviä kontaktien ulkopuolella.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso alkaa pintajännistys-käsitteen avaamisella ja veden merkityksen kertaamisella. Tämän ymmärtäminen on tärkeää, jotta ymmärtää seuraavan kokonaisuuden, miten pinta-aktiiviset tensidit toimivat. Erilaiset emulsiot ja niiden muodostuminen sekä niiden koostumuksen pysyminen emulgaattoreiden avulla on opintojaksolla keskeistä. Valmiin tuotteen reologisia ominaisuuksia käsitellään myös pintapuolisesti.
Ylläolevat asiat tulee hallita ennen kuin siirrytään laboratorioon, jossa teoriaa sovelletaan käytäntöön. Laboratoriossa valmistetaan sampoo, hoitoaine sekä vartalovoide.
Opintojaksolla perehdytään lisäksi tarekmmin hiuskosmetiikkaan kuten hoito- ja muotoilutuotteisiin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Koska opintojaksoon kuuluu laboratorio-opetusta, tulee opiskelijalla olla riittävät kemian taidot. Vähintään Kemian perusteet ja Kosmetiikan kemian yhdisteet ja reaktiot opintojaksot tulee olla suoritettuna tai opiskelijalla tulee olla vastaava osaaminen. Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastauuopettajaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosanaan vaikuttaa tentin lisäksi tehtävät. Myöhässä tehdyt tehtävät voivat laskea arvosanaa. Osassa tehtäviä voi olla käytössä itsearviointi ja/tai vertaisarviointi. Lisäksi vaikuttaa laboratoriotyöskentely (siisteys, yhteistyö, ohjeiden noudattaminen).

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä