Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0034-3059

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.02.2024 - 11.02.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.03.2024 - 30.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Hanna Väätäjä
Anne Putkonen
Vastuuopettaja
Anne Putkonen
Ryhmät
SSV223SN
Sosionomikoulutus, päivätoteutus, S23, Tikkurila
Opintojakso
R0034

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja jäsentää erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä
- käyttää ja soveltaa sosiaalipedagogisen, sosiokulttuurisen ja psykososiaalisen työn menetelmiä ja välineitä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden ja ryhmien tukemisessa
- hallitsee suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön prosessin sekä osaa arvioida ja dokumentoida asiakastyötä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Helminen J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus -lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita

Helminen J. (toim.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveysalalla. Edita.

Karjalainen, P., Kivipelto, M., Liukko, E., Muurinen H., 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö -Opas ammattilaisille. Sivut: 7-16.

Kettunen T., Laitinen-Väänänen S., Mäkelä J., Vänskä K. 2014. Onnistuuko ohjaus?: Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.

Nummenmaa A. 2011. Moniammatillinen ohjaus jaettuna osaamisena. Tampere University Press.

Nykänen S., Karjalainen M., Vuorinen R., Pöyliö L. 2007. Ohjauksen alueellisen verkoston kehittäminen – poikkihallinnollinen ja moniammatillinen työyhteisö voimavarana. Koulutuksen tutkimuslaitos. Jyväskylän yliopisto.

Onnismaa J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö: aikaa huomiota ja kunnioitusta.

Peavy V. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: konstruktivistinen näkemys 21. vuosisadan ohjaustyöhön.

Puukari S. ja Korhonen V. 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö.

Rostila I. 2001 "Tavoitelähtöinen sosiaalityö" Voimavarakeskeisen ongelmanratkaisun perusteet.

Taajamo M., Puukari S. 2007. Monikulttuurisuus ja moniammatillisuus ohjaus- ja neuvontatyössä. Koulutuksen tutkimuslaitos. Jyväskylän yliopisto.

Toteutustapa

Opintojaksolla perehdytään asiakastyön menetelmiin ja työtapoihin, joita voi käyttää tai soveltaa dialogisen vuorovaikutuksen keinona yksilöiden, perheiden ja ryhmien kanssa työskennellessä.

Toteutus on ns. päivätoteutus. Opetus on Tikkurilan kampuksella, paitsi Apotti-koulutus toteutetaan verkossa. Jakson aikana tehdään työelämäprojekti aidoissa työelämän ympäristöissä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Jaksolla on työelämästä vierailijoita ja projektityö toteutetaan aidoissa työelämäympäristöissä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Aloituskerta 21.3.2024. Muut ajankohdat löytyvät Pakista/Tuudosta.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija jättämällä osaamisanalyysin sähköpostitse jakson opettajille 25.3.2024 mennessä. Tämän jälkeen osaamisanalyyseja ei käsitellä. Osaamisanalyysissa opiskelija perustelee jakson kaikkiin osaamistavoitteisiin nähden oikeuttaan suorittaa jakso näyttötehtävällä.

Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Aikaisemmin hankitun osaamisen kriteerinä tällä jaksolla pidetään sitä, että on ohjauskokemusta laajasti koulutusalan työtehtävistä (sosionomin työstä).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa noin 27 h opiskelijan työskentelyä.

Sisältö ja sen jaksotus

10 op jakso muodostuu seuraavista moduuleista:

1) Asiakastyön teoreettiset työorientaatiot, 4 op, arvioidaan hylätty/T1-K5

- Lähikontaktit
- Projektityö (sis. projektisuunnitelma, -raportti ja esitys)


2) Asiakastyön menetelmiä, 4 op, arvioidaan hylätty/ T1-K5

- Lähikontaktit
- Menetelmän perehdytystehtävä ja "menetelmämarkkinat"

3) Asiakasprosessi ja dokumentointi, 2 op, arvioidaan hyväksytty-hylätty

- Lähikontaktit
- Apotti-koulutus


Läsnäolovelvoite on viidellä (5) seuraavalla lähikontaktikerroilla:

Jakson aloitus 21.3.2024
Dokumentointi-lähikontakti x.x.2024
Menetelmämarkkinat 25.4.2024
Apotti-koulutus, joko 2.5.2024 tai 3.5.2024 (riippuen kumpaan ryhmään kuulut)
Projektitöiden purku 30.5.2024

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun