Työn kehittämisen harjoittelu (Varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuus) (15 op)
Toteutuksen tunnus: SS00BQ67-3033
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 23.11.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 400
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Johanna Holmikari
- Sanna Saraste
- Eeva Soikkeli
- Anu Lindström
Vastuuopettaja
Eeva Soikkeli
Ryhmät
-
SSV223KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
-
SSV222SNSosionomikoulutus, päivätoteutus, S22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa erilaisia teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti sekä arvioida niitä
- etsiä kehittämisen kohteita asiakaslähtöisesti ja työelämän lähtökohdista
- työskennellä tiimissä ja toimia asiantuntijayhteisössä
- arvioida omaa osaamista, kehittämistyötä ja syntynyttä tulosta kehittämisen tavoitteiden suhteen
- kriittisesti arvioida omaa ammattieettistä toimintaa, työyhteisön ja ammattialan eettisiä periaatteita
Toteutustapa
Opiskelija osaa
- soveltaa erilaisia teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti sekä arvioida niitä
- etsiä kehittämisen kohteita asiakaslähtöisesti ja työelämän lähtökohdista
- työskennellä tiimissä ja toimia asiantuntijayhteisössä
- arvioida omaa osaamista, kehittämistyötä ja syntynyttä tulosta kehittämisen tavoitteiden suhteen
- kriittisesti arvioida omaa ammattieettistä toimintaa, työyhteisön ja ammattialan eettisiä periaatteita
Työn kehittämisen harjoittelu (Varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuus) -harjoittelutoteutuksella suoritetut opintopisteet tuottavat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden edellyttämiä opintopisteitä.
Katso harjoittelun tehtävät ja ohjeet Sosiaalialan harjoittelu Tikkurila -työtilasta Canvasista. Canvas-työtilaan pääset liittymään linkistä: https://canvas.laurea.fi/enroll/PWK3CF
Aika ja paikka
Käytännön harjoittelu sosiaalialan työkentällä.
Opiskelija suunnittelee harjoittelunsa ajankohdan siten, että se sopii muiden opintojen aikatauluun. Harjoittelun voi suorittaa myös kesällä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Harjoittelun teemaan, toimintaympäristöön ja tavoitteisiin liittyvä kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Katso ohjeet Sosiaalialan näyttökäytänteet -työtilasta Canvasissa. Työtilaan pääset liittymään tästä linkistä: https://canvas.laurea.fi/enroll/EYX8BW
Harjoittelun voi suorittaa myös opinnollistamalla sosiaalialan työtä eli tekemällä palkallisen harjoittelun.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Katso harjoittelun tehtävät ja ohjeet Sosiaalialan harjoittelu Tikkurila -työtilasta Canvasista. Canvas-työtilaan pääset liittymään linkistä: https://canvas.laurea.fi/enroll/PWK3CF
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opiskelija suunnittelee harjoittelunsa ajankohdan siten, että se sopii muiden opintojen aikatauluun. Harjoittelun voi suorittaa myös kesällä.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta Opiskelijaintra / Harjoittelu ulkomailla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Katso harjoittelun yleisohje Canvasista (Sosiaalialan harjoittelu Tikkurila -työtila).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan hyväksytty-tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan hyväksytty-tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan hyväksytty-tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Harjoittelu arvioidaan hyväksytty/hylätty. Arviointi tapahtuu suhteessa kyseisen harjoittelun tavoitteisiin.
Hyväksytty harjoittelu edellyttää sekä työelämässä tapahtuvan käytännön harjoittelun hyväksyttyä suoritusta että harjoittelun tehtävien hyväksyttyä toteutusta.