Siirry suoraan sisältöön

Sydän- ja hengityselimistön toiminnan tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: G8363-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

20.08.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Valpuri Seikkula
  • Kati Nykänen
  • Markus Törmä

Vastuuopettaja

Valpuri Seikkula

Ryhmät

  • SFG223KA
    Fysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata sydän- ja verenkierto- sekä hengityselimistön toimintavajavuuksien merkityksen ihmisen hyvinvoinnille ja toimintakyvylle
- arvioida sydän ja verenkierto- sekä hengityselimistö toimintojen suorituskykyä eri-iäisillä henkilöillä
- ohjata erilaisin keinoin hyviä elintapoja eri-ikäisillä

Toteutustapa

Kyseessä on monimuotototeutus, jolloin opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella ja lisäksi itsenäistä opiskelua annettujen materiaalien avulla. Opinnossa on ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.Työpajoissa on 100%:n läsnäolovaatimus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suomeksi
Kangasniemi, A & Kauravaara, K. 2016. Kohti muutosta - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestymistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Liikunta- ja hyvinvointiakatemia Oy. HUOM! Kirja ladattavissa: https://www.liikuntajahyvinvointi.fi/kirjat
Suomen Sydänliiton www.sydanliitto.fi ja Hengitysliiton www.hengitysliitto.fi materiaalit erityisesti Sydänliiton Prosarjan Liikuntaoppaat.
Bäckmand H. (toim.). Hyvä hengitysterveys: opas hengityssairauksien hoitoon. THL:n verkkojulkaisu.
Kardiologia ja Keuhkosairaudet teoksessa Fysiatria 2009. 4. painos, joka löytyy e-kirjana: http://www.terveysportti.fi/dtk/oppi/koti?p_artikkeli=inf04501&p_selaus=15738
Circulation verkkojulkaisu, American Heart Association (AHAn) julkaisut.
Main E. & Denehy L. 2016. 5. painos. Cardiorespiratory Physiotherapy adults and pediatrics. Elsevier.
Kauranen K. (toim.). 2020. kappale 4. Sisätautien fysioterapia, ss. 467-535 teoksessa Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro.
Terveyskylä.fi:
Verisuonitalo: https://www.terveyskyla.fi/verisuonitalo
Sydänsairaudet: https://www.terveyskyla.fi/sydansairaudet
Keuhkotalo: https://www.terveyskyla.fi/keuhkotalo
Allergia- ja astmatalo: https://www.terveyskyla.fi/allergia-astmatalo

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Opiskelijan tulee olla yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan orientaatiokerran yhteydessä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatio 20.8. Otaniemen kampuksella.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opintojaksoon liittyvät työpajat ovat läsnäolopakollisia:
26.8. Hengitystoimintojen arviointi ja tukeminen työpaja
10.9. Sydänsairaudet ja fysioterapia työpaja
23.9. Sydänsairauksien arviointi ja tukeminen työpaja
8.10 Elintapaohjaus fysioterapeutin työssä työpaja
22.10. CASE -simulaatiopäivä

Opiskelija voi valita milloin suorittaa 2h Canvasissa tehtävän yksilötentin 14.-20.10. (kertasuoritus, jossa aikaa 2h juoksevana aikana)
1. uusintamahdollisuus 21.-27.10.
2. uusintamahdollisuus 28.10. - 3.11.
HUOM! Jokainen tentin avauskerta on yksi suoritus. Myös tentin käyttämätön suoritus (ei avaa tai vastaa kysymyksiin) on tenttisuoritus (vähentää suorituskertoja, joita on 3 yhteensä)

Työpajojen poissaolo näyttönä 18.12. klo 13-16
Simulaatio/-case -työpajan poissaolo korvataan seuraavalla järjestettävällä toteutuksella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Varaathan itsenäiseen opiskeluun riittävästi aikaa, sillä tapaamiskertoja ennen opiskelija perehtyy itsenäisesti teeman tietoperustaan materiaalien ja tehtävien avulla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Toteutuksen osat:

- Hengitysfysioterapia tehtävä ja työpaja 2 op (läsnäolo työpajoissa) (1-5)
- Sydänfysioterapia tehtävä ja työpaja 2 op (läsnäolo työpajoissa) (1-5)
- Elintapaohjaus työpajat 1op (läsnäolo työpajoissa ) (HYV/HYL)
- Tentti (HYL/1-5)

Arvioinnin kohteet:
- Ennakkotehtävät (HYV / HYL)
- Työpajat (HYV-HYL)
- Yksilötentti (HYL/1-5, josta muodostuu opintojakson arvosana)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Hyväskyttyä yksilötenttiä ei voi korottaa uusintasuorituksissa.

Hylätty (0)

Opintojakso tai suorituksen osa on hylätty, jos opiskelija:

- ei toimi annettujen ohjeiden mukaisesti
- on selvittämättömiä poissaoloja työpajoista, joissa on 100% läsnäolo
- ei kykene raportoimaan tehtäviä tai toimintaansa
- ei suorita annettuja tehtäviä

HUOM!
Myöhässä palautetusta tehtävästä ei voi saada kiitettävää arvosanaa. Maksimiarvosana tällöin 4.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastaan ohjausta
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ennakoida ohjaustarpeitaan
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden