Tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: G8238-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
15.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Johanna Stepanoff
- Kaisa Porkka-Toivonen
Vastuuopettaja
Johanna Stepanoff
Ryhmät
-
SFG223KAFysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata yleisimpien tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintarajoitteiden vaikutuksia yksilön liikkumis- ja toimintakykyyn
- soveltaa kliinisen päättelyn ja erotusdiagnostiikan osaamistaan asiakaslähtöisen fysioterapian suunnittelussa ja toteutuksessa
- arvioida fysioterapian soveltuvuutta ja tuloksellisuutta
Toteutustapa
Lähiopetus
Pienryhmä- ja työpajatyöskentely
Itsenäinen työskentely
Lukupiiri
Tentti
Aika ja paikka
Otaniemen kampus
Katso opintojakson aikataulu kevään 2024 tarjonnasta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali mm.
Käypä hoito - sivusto , Duodecim. https://www.kaypahoito.fi/
Polven ja lonkan nivelrikon fysioterapiasuositus, 2020.
https://www.terveysportti.fi/dtk/sfs/avaa?p_artikkeli=sfs00001
Muu opintojaksoon kuuluva materiaali esitetään Canvas-työtilassa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Uusintatentin ajankohdat:
Ke 24.4.24 klo 9-12, Otaniemen kampus
To 23.5.24 klo 9-12, Otaniemen kampus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Arvioinnin kohteena on opintojaksolla hyväksytysti suoritetut yksilö- ja ryhmätehtävät.
Hylätty (0)
Hyväksytyn kriteerit eivät toteudu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita
tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden