Hyvinvointialan palvelumuotoilu ja yrittäjyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: G8366-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
27.11.2023 - 03.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Valpuri Seikkula
- Johanna Leskelä
- Vastuuopettaja
- Johanna Leskelä
- Ryhmät
-
SFG221SNFysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S21, Otaniemi
- Opintojakso
- G8366
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata fysioterapia yrittäjyyden ja itsenäisen ammatinharjoittamisen vaatimukset ja lainsäädännön
- kuvata hyvinvointipalvelujen kehittämisen käyttäjälähtöisiä tarpeita ja tavoitteita osana monialaisten innovaatioympäristöjen toimintaa
- soveltaa yrittäjämäisesti palvelumuotoilua kuntoutusasiakkaan hyvinvoinnin edistämisessä
- arvioida kriittisesti yrittäjämäisesti toteutetun palvelumuotoilun strategisia liiketoiminnan mahdollisuuksia kuntoutusasiakkaan hyvinvoinnin edistämisessä
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hyysalo, S. 2009. Käyttäjä tuotekehityksessä – Tieto, tutkimus, menetelmät. Helsinki: Taideteollinen korkeakoulu.
Koivisto, M. 2007. Mitä on palvelumuotoilu? Muotoilun hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa. Taiteen Maisterin lopputyö. Helsinki: TAIK.
Maffei, S; Mager, B; Sangiorgi, D. 2005. Innovation Trough Service Design. Design plus research and a theory network of practise. A users' driven perspective. Joining Forces. September 22–24, 2005. Helsinki: University of Art and Design.
Mager, B. 2004. Service Design. A Review. Köln: Prima Print GmbH.
Miettinen, S. (Toim.) 2011. Palvelumuotoilu – uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Kuopio: Savonia- ammattikorkeakoulu & Teknologiateollisuus.
Stickdorn, M. & Schneider, J. (ed.) 2010. This is service design thinking. Basics – Tools – Cases. Amsterdam: BIS Publishers.
Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. Applying Service Design Thinking in the Real World. Sebastopol: O’Reillys Media.
Toteutustapa
Lähiopetus kampuksella aikataulun mukaisesti.
Palvelumuotoilun osuus tehdään tiimityönä toimeksiantajalle.
Yrittäjyysosio suoritetaan Canvasissa verkko-opintoina pääasiassa oman aikataulun mukaisesti.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään palvelumuotoiluprojekti toimeksiantajalle
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Pakollinen läsnäolo aikataulussa olevina läsnäolo kertoina
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu kahdesta osiosta:
Hyvinvointialan palvelumuotoilu 2 op
Yrittäjyys 3 op
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”