Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1415-3060
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
27.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Kaijus Varjonen
- Teija Fontell
Vastuuopettaja
Teija Fontell
Ryhmät
-
SSG223SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S23, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Toteutustapa
Muonimuoto-sosionomiopiskelijoiden ydinopintojen opintojakso.
Aika ja paikka
Aikataulutus:
27.08 klo 9-16 Opintojakson orientaatio (mitä on luovuus) sekä kuvallinen SWOT
Pakollinen läsnäolo! Luokka 327, Otaniemi
9.9 klo 13-15.00 Ryhmätyö, valinnainen tila
23-28.9 klo 9-19.00 Kivenkolon luovaviikko, ajat ryhmän kanssa sovittavissa
8.10 klo 13-16.30 Ryhmätyö, valinnainen tila
22.10 klo 9-16 Opintojakson seminaari, luokka 327 Otaniemi
Opintojakson tehtävät:
Musiikkipaja ja tehtävä (webinaari/nauhoite)
Kuvallinen ilmaisu ja tehtävä (webinaari/nauhoite)
Draama ja tehtävä (webinaari/nauhoite)
Luova liike ja tehtävä (webinaari/nauhoite)
Luovan työpajan suunnittelu ja toteutus (Kivenkolon luovaviikko)
Oppimispäiväkirja (palautus 30.11.2023)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Anna Liisa Karjalainen (toim.) 2019.Luovan toiminnan työtavat Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle
Huom. Löytyy e-kirjana Laurean kirjastosta ja kirjan saa vaikka päiväksi tai viikoksi lainaan.
Näkki, P. & Saved, T. (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.
Jouttimäki jne, 2011, Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö
Lisäksi eri menetelmistä: draama, musiikki, kuva, liikunta jne löytyy runsaasti kirjallisuutta.
Esim: Eeva Saha 2016: Voimadraamaa (+Harjoituspussi-vihkonen ja kortit)
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Yksilö- tai ryhmätyöskentely (elämysopintokäynti luovaa ja innovatiivista ajattelua herättävään paikkaan)
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua myös ohjaavalta opettajaltasi tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on kokonaisuudessaan viisi (5) opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson harjoitukset voi opiskelija tehdä oman aikataulun puitteissa, mutta pienryhmässä toteutettava Kivenkolon luovan viikon työpajan suunnittelu ja ohjaus tulee pääasiallisesti tehdä syyskuun loppuun mennessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luovan toimintatuokin suunnittelu ja toteutus sekä raportointi ja esitys + vertaiskommentointi Hyv/Hyl (ryhmätyö)
Luovan toiminnan harjoitukset Hyv/Hyl (yksilötehtäviä)
Oppimispäiväkirja, jossa mukana kirjallisuus ja teoria: 0-5 (yksilötehtävä)
Hylätty (0)
Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu ajallaan. Tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Tehtävien sisältö on olematon tai ylimalkainen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Taso 1-2
OSAAMINEN: Suoriutuu opintojakson tehtävistä rutiininomaisesti ja ennalta opitusti. Osaaminen tilannekohtaista, (jäljittelevää) ja luovuuteen liittyvä ymmärrys suppeaa
TIETÄMINEN: Osaa tunnistaa ja määritellä luovuuteen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Osaa kuvata oman toimintansa.
VERTAISPALAUTE: Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Tasot 3-4
OSAAMINEN: Jäsentää luovuuteen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Kykenee soveltamaan, selittämään ja vertailemaan oppimaansa sekä perustelemaan valintansa.
TIETÄMINEN: Rajaa ja pohtii tehtäviä. Hakee ydinkysymyksiin luovia, uutta avaavia ratkaisuja ja kykenee valitsemaan eri vaihtoehdoista sopivimman. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa ja ideansa vaikutuksia.
VERTAISPALAUTE:
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että eri muiden näkökulmista. Osaa toimia vuorokaikutuksessa vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Taso 5
OSAAMINEN: Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen. Ymmärtää luovuuteen ja luovaan toimintaan liittyviä monialaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Kykenee yleistämään, analysoimaan ja yhdistämään omaan ammatilliseen kontekstiin luovaa osaamista ja taidelähtöisiä työskentelyjä.
TIETÄMINEN: Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja ideoida uudenlaisia toimintamalleja. Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja yhdistelee moninaisia työskentely- ja ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia. Ymmärtää toiminnan hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden.
VERTAISPALAUTE: Ymmärtää vertaispalautteen voiman ja toteuttaa palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Osaa toimia (myös verkko-)yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.