Siirry suoraan sisältöön

Vastuullinen johtaminen työyhteisössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0206-3061

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Teija Fontell
  • Anu Nordlund

Vastuuopettaja

Anu Nordlund

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
  • Tutkinto- ja polkuopiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SSG222KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Otaniemi

Pienryhmät

  • Avoin AMK
  • Tutkinto- ja polkuopiskelijat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- lähijohtamisen ja lähiesihenkilötyön periaatteet
- henkilöstöjohtamisen, toimivan henkilöstösuunnittelun ja työn kehittämiseen liittyvät käsitteet
- toimia tavoitesuuntautuneesti organisaation työtilanteissa
- soveltaa johtamisen peruslainsäädäntöä sekä työsuojelu- ja työhyvinvoinnin perusteita
- toimia organisaation eettisten arvojen mukaisesti monikulttuurisissa työyhteisöissä
- kehittää itseään ammattilaisena ja työyhteisön vastuullisena toimijana

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan ensimmäistä (22.01.2024) orientaatiokertaa lukuunottamatta verkossa. Opintojakson kaikki tehtävät palautetaan Canvas -työtilaan. Aikataulut on ilmoitettu erillisenä ja pyydämme opiskelijaa huomioimaan aikataulunsa siten, että tämän opintojakson suorittaminen on mahdollista.

Aika ja paikka

Opintojakso on pääasiallisesti verkkototeutus.

Opintojakson aloituskerta tapahtuu Otaniemessä läsnäollen. Opintojaksolle osallistuminen vahvistetaan orientoivalla tehtävällä, joka palautetaan Canvas -työtilaan 31.1.2024 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltava kirjallisuus:
Riitta Viitala: Johtaminen: keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit (2019)
Jaana Paanetoja: Työoikeus tutuksi, käsikirja (2019 painos)

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtävät pyritään tekemään työelämäyhteistyössä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloitus on 22.1.2024

Opintojaksolla on orientoivan tehtävän lisäksi kolme erillistä tehtävää, jotka palautetaan opintojakson kuluessa. Näihin on syytä varata riittävästi tekemisaikaa ja määräaikoja on syytä noudattaa.

Moduuli 1: Minä työyhteisössä: hyväksytty/hylätty (20 % jakson arvosanasta, yksilötehtävä)
Palautuspäivät: 29.1, 26.3. ja 16.4.

Moduuli 2. Esihenkilötyön perusteet. Asteikolla 0-5 (60 % jakson arvosanasta, paritehtävä)
Palutuspäivät 19.2, 26.3 ja 16.4.

Moduuli 3. Työoikeus. Asteikolla 0-5 (20 % jakson arvosanasta, paritehtävä)
Palautuspäivät: 12.3, 26.3. ja 16.4.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h.

Sisältö ja sen jaksotus

Toimiminen työyhteisön jäsenenä ja kyky analysoida ja kehittää omaa toimintaa
Työlainsäädännön ja TESien soveltaminen käytäntöön
Esihenkilötyön perusteet ja työhyvinvoinnin edistäminen

Lisätietoja opiskelijoille

Edellytämme, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PD, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.

Edellytämme, että jos opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa kuva- ja puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen luentoon.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolle kuuluvat tehtävät arvioidaan.

Moduuli 1: Minä työyhteisössä: hyväksytty/hyvätty (20 % opintojakson arvosanasta)
Moduuli 2: Esihenkilötyön perusteet. Asteikolla 0-5 (60% opintojakson arvosanasta
Moduuli 3. Työoikeus. Asteikolla 0-5 (20 % opintojakson arvosanasta)

Hylätty (0)

Ks. Laurean osaamistaso I:n vaatimukset.
Mikäli osaamistaso I:n vaatimukset eivät täyty, on suoritus hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden