Siirry suoraan sisältöön

Vastuullinen johtaminen työyhteisössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0206-3060

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Teija Fontell
  • Anu Nordlund

Vastuuopettaja

Anu Nordlund

Ryhmät

  • SSG223KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- lähijohtamisen ja lähiesihenkilötyön periaatteet
- henkilöstöjohtamisen, toimivan henkilöstösuunnittelun ja työn kehittämiseen liittyvät käsitteet
- toimia tavoitesuuntautuneesti organisaation työtilanteissa
- soveltaa johtamisen peruslainsäädäntöä sekä työsuojelu- ja työhyvinvoinnin perusteita
- toimia organisaation eettisten arvojen mukaisesti monikulttuurisissa työyhteisöissä
- kehittää itseään ammattilaisena ja työyhteisön vastuullisena toimijana

Toteutustapa

Opinto toteutetaan monimuotototeutuksena Otanimen kanmpuksella, Canvas-oppimisalustalla ja Zoom-verkkotapaamisissa. Opintojakson viestintä ja ohjaus tapahtuu pääasiassa Canvas-oppimisalustalla.

Aika ja paikka

Opintojakso on monimuotototeutus.

Opintojakson aloituskerralla on suositeltavaa olla läsnä. Mikäli opiskelija ei pääse osallistumaan orientaatiokertaan, hänen täytyy katsoa tallenne orientaatiosta.
Opiskelijat, jotka eivät osallistu orientaatioon, tekevät korvaavan tehtävän orientaatiotallenteesta. (Kts. ohjeet canvas- työtila)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltava kirjallisuus:

Riitta Viitala: Johtaminen: keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit (2019)
Jaana Paanetoja: Työoikeus tutuksi, käsikirja (2019 painos)
Rousu, S. & Lanne-Eriksson, M.: Lähijohtaminen sosiaalialalla. (2021).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos sinulla on aiempaa opinnon tavoitteiden mukaista osaamista, jonka haluat osoittaa osaamisen näytöllä tai sinulla on mahdollisuus hankkia tarvittava osaaminen opinnollistaen, ole yhteydessä vastuuopettajaan ennen opinnon orientaatiota.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.

Näyttöä haettaessa osaamisnanalyysit toimitetaan vastuuopettajalle sähköpostilla 6.2.25 mennessä.

Katso lisätietoa opiskelijaintrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtävät pyritään tekemään työelämäyhteistyössä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson orientaatio on 13.1. klo 10.45-12.15 zoom: https://laurea.zoom.us/j/9456494446?omn=65648749121

Kaikki opiskelijat tekevät orienaatiotehtävän 16.1. mennessä Canvas-alustalla varmistaakseen paikkansa opintojaksolla. Opiskelijat, joiden orienaatiotehtävä puuttuu 17.1.,poistetaan opintojaksolta.

Jos opiskelija joutuu pakottavasta syystä olemaan poissa orientaatiosta, tekee hän orienaatiotehtävän lisäksi orienaation tallenteeseen pohjautuvan korvaavan tehtävän myöhemmin Canvas-alustalla ilmoitettavan ohjeen mukaan.

Opintojaksolla on lisäksi kaksi luentoa:
03.02.2025 09.00 - 10.30 330, Otaniemen kampus
17.03.2025 08.30 - 10.00 Zoom (linkki ilmoitetaan myöhemmin)

Opintojaksolla on tämän lisäksi kolme erillistä tehtävää, jotka palautetaan opintojakson kuluessa. Opintojaksolla on yksilötehtävä ja kaksi paritehtävää. Opiskelijat valitsevat itse parinsa.

Moduuli 1: Minä työyhteisössä
Arviointi: hyväksytty/hylätty (20 % opintojakson arvosanasta, yksilötehtävä)
Palautuspäivä 9.2.2025

Moduuli 2. Lähijohtamisen perusteet.
Arviointi: numeerinen hylätty-5 (60 % opintojakson arvosanasta, paritehtävä)
Palautuspäivä 2.3.2025

Moduuli 3. Työsuhteen oikeudellinen elinkaari
Arviointi: numeerinen hylätty-5 (20 % opintojakson arvosanasta, paritehtävä)
Palautuspäivä 30.3.2025

Kaikkien opintojakson tehtävien uusintapalautuspäivät ovat 20.4. ja 18.5.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h.

Sisältö ja sen jaksotus

Tämä opintojakso vastaa sosionomi amk-tutkinnon kompetensseihin:

Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen

-työskentelee työyhteisön esihenkilönä ja jäsenenä sosiaalisesti, eettisesti, ekologisesti ja
taloudellisesti kestävällä tavalla
- tuntee keskeisen työlainsäädännön ja edistää omaa ja työyhteisön työhyvinvointia ja
työturvallisuutta
- tunnistaa itsensä johtamisen ja työyhteisön johtamisen merkityksen osana työn hallintaa ja
organisointia sekä oman asiantuntijuuden kehittymistä ja urasuunnittelua
- arvioi työn laatua ja tuloksia sekä ymmärtää strategian sekä talous-, tieto- ja henkilöstöjohtamisen merkityksen organisaation toiminnassa

Lisätietoja opiskelijoille

Edellytämme, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PD, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.

Edellytämme, että jos opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa kuva- ja puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen luentoon.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolle kuuluvat tehtävät arvioidaan.

Moduuli 1: Minä työyhteisössä: hyväksytty/hyvätty (20 % opintojakson arvosanasta)
Moduuli 2: Lähijohtamisen perusteet. Numeerinen hylätty-5 (60% opintojakson arvosanasta
Moduuli 3. Työsuhteen oikeudellinen elinkaari. Numeerinen hylätty-5 (20 % opintojakson arvosanasta)

Hylätty (0)

Ks. Laurean osaamistaso I:n vaatimukset.
Mikäli osaamistaso I:n vaatimukset eivät täyty, on suoritus hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden