Kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden edistäminen ja tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BO48-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
22.05.2023 - 28.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
31.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren psyykkistä ja henkistä kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden sen merkitystä lapsen ja nuoren mielenterveylle
- soveltaa näyttöön perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden arvioinnissa sekä haasteiden ja häiriöiden varhaisessa tunnistamisessa
- soveltaa näyttöön ja monialaiseen asiantuntijuuteen perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden edistämisessä ja tukemisessa
Aika ja paikka
Kontaktiopetus Tikkurilan kampuksella.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarkentuu opintojen alkaessa.
Toteutustapa
Opinnot koostuvat kolmesta aihealueesta:
1. Kouluikäisten lasten ja nuorten mielentaitojen vahvistaminen - mielenterveys voimaksi
2. Lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden tunnistaminen ja hoito
3. Turvallisena ammattilaisena kouluikäisten lasten ja nuorten parissa
Opetusmenetelmät:
- aktivoivat luennot, blogi, käänteinen oppiminen (Oppiportin verkkokurssit), case-työskentely, reflektoivat harjoitukset, simulaatio, posteri
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta sekä verkko- ja pienryhmätyöskentelyä (Zoomissa). Opinnoissa on läsnäolovelvoite. Lisätietoja voit kysyä Kati Saariselta.
Opintojaksolle voivat osallistua terveydenhoitaja-, sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijat.
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää terveydenhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoilta III moduulin mielenterveys opintojen ja IV moduulin lasten, nuorten ja perheiden hoitotyön opintojen suorittamista edeltävästi. Sosionomiopisiskelijoilla osallistuminen opintojaksolle edellyttää vähintään 80 op opintoja edeltävästi.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Orientaatio 31.8.2023 klo:12.30-15.45 (Pakollinen läsnäolo)
BLOGI: vastavalmistuneen opiskeluhuollon jäsenen blogin kommentointi.
Blogi - keskustelu tapahtuu pienryhmissä. Pienryhmät sovitaan orientaatiopäivässä. Blogi- keskustelun aiheita on 6 ja nämä avautuvat 1 vk välein.
POSTERI: psykoedukaatio –tiedote oppilaalle ja perheelle. Tiedote tehdään canva- pohjalle. Tiedote tehdään 2-3 hengen ryhmissä 7.12.2023 mennessä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktituntit: 40h
Itsenäiset tehtävät 95h
- Posteri: psykoedukaatio –tiedote oppilaalle ja perheelle, sisältää tietotestin
- Blogi: vastavalmistuneen opiskeluhuollon jäsenen blogin kommentointi
- Ennakkotehtävät lähiopetuspäiviin
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson sisällöt:
Kouluikäisten lasten ja nuorten mielentaitojen vahvistaminen - mielenterveys voimaksi
- riski- ja suojatekijät
- itsetunto ja temperamentti
- tunteet ja tunnetaitojen merkitys mielenterveydelle
- vuorovaikutustaidot mielenterveyden tukena
- stressinhallintataidot
Lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden tunnistaminen ja hoito
- Lapsen ja nuoren yleisimmät mielenterveys häiriöt
- Lapsen ja nuoren itsetuhoisuus
- Koulu-uupumus ja kouluhaluttomuus
- Tunne-elämän haasteet ja käytöspulmat
- Lasten ja nuorten uniongelmat
- Kriisissä auttaminen
Turvallisena ammattilaisena kouluikäisten lasten ja nuorten parissa
- vuorovaikutustyylit lasten ja nuorten ja heidän perheiden kohtaamisessa
- ratkaisukeskeinen ja voimavaraistava lähestymistapa
- empaattinen kuuntelemisen taito
- huolen puheeksiotto
- omien tunnetaitojen sekä ohjaus- ja vuorovaikutustaitojen tunnistaminen, reflektointi ja vahvistaminen
- moniammatillinen yhteistyö
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
TÄRKEÄÄ:
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)