Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0365-3038

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

20.03.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 60

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Tanja Tikkanen-Lamminen
  • Anne Pirinen

Vastuuopettaja

Annemari Kantanen

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • SSV222KAP
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Tikkurila, ryhmä 2
  • SSVOPS22
    Sosionomikoulutus, Avoin AMK, polkuopinnot, verkko-opinnot, S22, Tikkurila
  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Pienryhmät

  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toteuttaa työssään lastensuojelulain periaatteita ja velvoitteita sekä avo- että sijaishuollon työssä
- tunnistaa ja arvioida lastensuojelun tarvetta
- havaita ja tulkita lapsen ja perheen tuen tarpeita varhaisessa vaiheessa
- analysoida varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä lapsen elämässä
- käyttää verkostomaisia ja voimavarakeskeisiä työmenetelmiä

Toteutustapa

Opintojakson aikataulut täsmentyvät vielä alkuvuoden 2023 aikana.

Opintojakso on verkkototeutus.
Toteutukseen liittyvät ohjeistukset, tehtävät ja materiaalit ovat opintojakson alkaessa Canvasissa.

Opintojakson orientaatiokerralla on läsnäolovelvollisuus zoomissa, poissaolosta on ilmoitettava opintojakson opettajille sähköpostitse

Opintojaksolla on luentoja zoomissa (ei läsnäolovelvollisuutta) ja ne pyritään nauhoittamaan.

Opintojaksoon sisältyy yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson Canvas-tilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Moduulit, tehtävät ja sisältö

Moduuli 1: Ehkäisevä lastensuojelu, 2 op
-Paritehtävä: Ehkäisevä lastensuojelu, case-tehtävä, 2 op (arviointi hyv/hyl).

Moduuli 2: Lastensuojelun tarpeen tunnistaminen ja arviointi, 2 op
-Ryhmätehtävä: Lastensuojelun tarvetta aiheuttavia tekijöitä -esitys ja muiden ryhmien esitysten vertaisarviointi, 2 op (arviointi hyl/hyv )

Moduuli 3: Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu, 3 op
-Ryhmätehtävä: Lastensuojelulain keskeisiä kohtia, 2 op (arviointi 1-5) painokerroin 50 % opintojakson arvosanasta
-Yksilötehtävä: Sijaishuolto asiakkaiden kokemuksina, 1 op (arviointi hyv/hyl)

Moduuli 4: Varhainen vuorovaikutus- ja kiintymyssuhde, 1 op
Moduuli 5: Verkostomaiset ja voimavarakeskeiset työskentelymenetelmät, 2 op
-Ryhmätehtävä: Varhainen vuorovaikutus ja mentalisaatio 2 op (arviointi 1-5). painokerroin 50% opintojakson arvosanasta. Opettajan sanallinen ja numeerinen palaute.
-Yksilötehtävä: Oppimispäiväkirja 1 op (arviointi hyv/hyl)

Sisältö:
1. Ennaltaehkäisevä lastensuojelu: lapsen oikeudet, ennaltaehkäisevä lastensuojelu, moniammatillinen yhteistyö, Sosiaalihuoltolain mukaiset ja muut lapsiperhepalvelut

2. Lastensuojelun tarpeen tunnistaminen ja arviointi: perhe- ja lähisuhdeväkivalta ym. lapsen hyvinvoinnin riskitekijät, lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen, lastensuojeluilmoitus, palvelutarpeen arviointi

3. Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu: lastensuojelun toimintaperiaatteet, avohuollon tukitoimenpiteet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto (laitoshoito, ammatilliset perhekodit, perhehoito, rajoitustoimenpiteet), jälkihuolto

4. Varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja mentalisaatio

5. Verkostomaiset ja voimavarakeskeiset työmentelmät: systeeminen lastensuojelun toimintamalli, verkostotyö lastensuojelussa, dokumentointi

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle" Verkkototeutuksessa ilmoitetaan aloituskerran poissaolosta opintojakson vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituksesta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Lisätiedot

Huomioithan, että opintojaksossa T0OOBU62 Childwelfare on osin samaa sisältöä. Tästä syystä molempien opintojakson suorittaminen ei ole suositeltavaa. Mikäli suoritat molemmat opintojaksot, voidaan myönnettyjen opintopisteiden määrää mukauttaa siten, että ne vastaavat vain uutta hankittua osaamista.