Tehokas johtoryhmätyöskentely (5 op)
Toteutuksen tunnus: A900BX14-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
29.08.2023 - 30.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 100
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Jonna Hjelt
Vastuuopettaja
Jonna Hjelt
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
-
TYJ23SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
-
TYJ23KJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
- Avoin AMK 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- Ymmärtää johtoryhmän roolin, tavoitteen, tehtävät ja vastuut
- Osaa arvioida ja analysoida johtoryhmän tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- Osaa luoda esityksen johtoryhmätyöskentelyn kehittämiseksi
Toteutustapa
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriaalit:
Bang, H., & Midelfart, T. N. (2021). Effective management teams and organizational behavior: A research-based model for team development. Routledge.
Luoma, M. (2021). Johtoryhmän käsikirja. Alma Talent: Helsinki.
Mahdollinen muu materiaali on listattu Canvas-oppimisalustalle (videot, artikkelit).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen)."
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu tehtävissä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitustapaaminen on tiistaina 29.8.2023 klo 17-19
Opintojakso on avoinna 29.8.2023 - 31.10.2023.
Tehtävien palautuksesta sovitaan erikseen.
Kansainvälisyys toteutuksella
Englanninkielistä kirjallisuutta (katso Canvas).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä = 135 tuntia (1 opintopiste = 27 tuntia työtä)
Opetustunnit
Oppimateriaalin lukeminen
Ryhmätöiden tekeminen
Yksilötöiden tekeminen
Sisältö ja sen jaksotus
Opinnon suoritettuasi osaat nimetä ja selittää johtoryhmän roolin, tavoitteen, tehtävät ja vastuut.
Osaat myös arvioida ja analysoida johtoryhmän tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä luoda esityksen johtoryhmätyöskentelyn kehittämiseksi ja perustella esitystä tutkimustuloksin.
Opintojakso koostuu eri moduuleista. Kukin moduuli sisältää tiiviin tietoperustan, ohjeet itsenäiseen opiskeluun. Opintojaksolla on useampia arvioitavia tehtäviä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opintojaksolla käytössä olevan piste- ja arvosanataulukon tiedot ovat Canvasin työtilassa.
Hylätty (0)
Ks. yllä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ks. yllä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ks. yllä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ks. yllä