Asiantuntijuuden kehittäminen kliinisessä hoitotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SY00BW90-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
22.05.2023 - 28.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
23.10.2023 - 31.03.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Mika Alastalo
- Vastuuopettaja
- Mika Alastalo
- Ryhmät
-
SYV823SJHoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S23, Tikkurila
- Opintojakso
- SY00BW90
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
• Kehittää ja arvioida jatkuvasti omaa asiantuntijuuttaan ja valmiuksiaan oppia uutta
• Soveltaa opetus-, ohjaus- ja arviointimenetelmiä henkilöstön osaamisen kehittämisessä ja varmistamisessa
• Tukea henkilöstöä sitoutumaan jatkuvaan hoitotyön ja osaamisen kehittämiseen sekä näyttöön perustuvaan toimintaan
• Toimia ohjaajana, mentorina ja valmentajana moniammatillisissa tiimeissä ja verkostoissa
• Käyttää tehokkaita vuorovaikutusmenetelmiä asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa tapahtuvassa viestinnässä
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Lemmetty & Collin (toim.) 2022. Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä. Jyväskylän yliopisto. SoPhi_150 1.pdf
- Saaranen ym. 2018. Terveysalan opettajan käsikirja (uusi painos tulossa)
Lisäksi Canvas-työtilassa jaettava aineisto, kuten artikkelit ja raportit.
Toteutustapa
Opintojakso sisältää ennakko-opiskelua verkossa ja kaksi lähiopetuspäivää. Ennakkotehtävinä toteutetaan omien oppimiskokemusten reflektio ja artikkelitehtävä. Harjoitustehtävänä laaditaan osaamisen kehittämisen suunnitelma omaan työyksikköön.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoitustehtävä tehdään työelämäyhteistyössä omaan työyksikköön.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
[Kerro esim. toteutuksen tehtävien palautuksesta, tenttien ja uusintamahdollisuuksien ajankohdista. Varsinainen toteutuksen aikataulu näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina, joten näitä tietoja ei tarvitse tässä kentässä toistaa.]
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
[Jätä yllä oleva teksti paikoilleen ja lisää tähän tarvittaessa esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista opintototeutuksellasi.]
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen.
Sisältö ja sen jaksotus
- Osaamisen varmistamisen ja kehittämisen viitekehys
- Oppimisen lähtökohtia
- Työelämäpedagogiikkaa
- Opetus- ja ohjausmenetelmät
- Osaamisen arviointi
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.