Mielenterveystyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1530-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
17.01.2023 - 17.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Hanna Nurmiranta
- Pia Harju
Vastuuopettaja
Hanna Nurmiranta
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- mielenterveystyön keskeiset käsitteet ja lainsäädännön
- tunnistaa psyykkisen kriisin ja osaa tukea asiakasta kriisin eri vaiheissa
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyden häiriöt ja osaa kohdata psyykkisesti oireilevan ihmisen sekä ohjata asiakasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon
- toteuttaa ennaltaehkäisevää ja kuntouttavaa mielenterveystyötä huomioiden myös asiakkaan perheen
Toteutustapa
Tällä opintojaksolla pääset tutustumaan mielenterveystyön teemoihin.
Opintojakson jälkeen tunnet mielenterveystyön lainsäädännön lisäksi erilaisia mielenterveyden häiriöitä ja kriisityötä. Tutustumme lisäksi asiakkaan kohtaamiseen ja tuen erilaisiin muotoihin. Ehkäisevä, hoitava ja kuntouttava mielenterveystyö tulevat myös opintojakson aikana tutuiksi.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta (luentoja, asiantuntijavieraita, webinaareja, työpaja) kampuksella ja etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opintojaksolla on yksilö- ja pari/ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan palautetta opettajien toimesta sekä vertaispalautetta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson opiskelumateriaalit ilmoitetaan Canvas-oppimisympäristössä.
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Heikkinen-Peltonen,R., Innamaa,M. & Virta, M. 2019. Mieli ja terveys. 6.uudistettu painos. Helsinki: Edita.
Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. & Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. 5.-6. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Toivio, T. & Nordling, E. 2013. Mieleneterveyden psykologia. 3. uudistettu painos. Helsinki: Edita.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijoiden, jotka haluavat osittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia osaamisen näytöstä ja aikataulusta vastuulehtorin kanssa heti, kun ilmoittautuminen opintojaksolle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja lupa osaamisen näyttämiseen on annettu.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä."
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja Näyttökäytänteet sosiaaliala Canvaksesta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu opintojaksolla seuraavasti:
- asiantuntijaluennot (mielenterveystyön asiantuntijoita avainkumppaniorganisaatioista ja muista yhteistyöorganisaatioista)
- opiskelijoiden tekemä oppimistehtävä (asiakashaastattelu)
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Läsnäolovelvollisia päiviä ovat:
- Orientaatio
- THL- webinaari (huom. ilmoittautumisesta lähetteään ohjee sähköpostilla opintojaksolle hyväksytyille opiskelijoille)
- Humanan webinaari
- Työpajapäivä yhteistyössä sairaanhoidon opiskelijoiden kanssa
- seminaaripäivät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu kahdesta moduulista
- mielenterveystyön keskeiset käsitteet 2 op
- mielenterveyden häiriöt 3 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä ja se on nähtävissä Canvaksessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin