Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen osaamisen perusteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BU26-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 13.08.2023

Ajoitus

05.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 60

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Pirjo Pohjasniemi
  • Tiina Rikala
  • Kaisa Salminen

Vastuuopettaja

Pirjo Pohjasniemi

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
  • Tutkinto- ja polkuopiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SSYOD23
    Varhaiskasvatuksen sosionomin osaajakoulutus, Avoin AMK, K23, Verkkokampus
  • SSYOD23SY
    Varhaiskasvatuksen sosionomin osaajakoulutus, Avoin AMK, S23, Verkkokampus
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
  • SSGOPK23
    Sosionomikoulutus, Avoin AMK, polkuopinnot, monimuotototeutus, K23, Otaniemi

Pienryhmät

  • Avoin AMK
  • Tutkinto- ja polkuopiskelijat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa varhaiskasvatuksen lainsäädäntöä, suosituksia ja ohjeistuksia ja eettisiä periaatteita
- hyödyntää varhaiskasvatussuunnitelmaa kasvatuksen, opetuksen ja hoidon työtä ohjaavana asiakirjana
- kuvata omaa ammatillista ja sosiaalipedagogista asiantuntijuuttaan ja rooliaan oppivan yhteisön rakentajana
- edistää ja vahvistaa lasten yhteisöllisyyttä ja lasten toimijuutta, ymmärtäen leikin ja vertaissuhteiden merkityksen

Toteutustapa

Opintojakso on yksi varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottavista opintojaksoista.

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa, joka tallennetaan soveltuvin osin ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasista. Opinnossa on ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen verkko-opiskeluun. Tehtävistä voidaan antaa henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Käytettävä oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan Canvas-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutuksella on yksi työelämän kanssa yhteistyössä tehtävä projekti, jonka voi totetuttaa opiskelijan valitseman yhteistyökumppanin kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson orientaatio on 5.9.2023 klo 16.00-18.00.

Suosittelemme läsnäoloa kaikilla Zoom-tapaamisilla kurssin tavoitteiden mukaisten taitojen ja osaamisen saavuttamiseksi.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso muodostuu kolmesta osasta, jotka ovat
- varhaiskasvatuksen perusteet ja tehtävä
- sosiaalipedagoginen asiantuntijuus varhaiskasvatuksessa
- lasten yhteisöllisyys ja toimijuus

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa].

Toteutuksella on 10 paikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin