Samanlaisia, erilaisia - monenlaisia mahdollisuuksia (5 op)
Toteutuksen tunnus: G8287-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 04.06.2023
Ajoitus
30.08.2023 - 30.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Maijala
- Elina Kauhanen
- Kaisa Porkka-Toivonen
Vastuuopettaja
Elina Kauhanen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen kasvun ja kehityksen erityisiä haasteita ja tuntee niihin liittyviä palvelujärjestelmiä
- tukea asiakkaiden erilaista tapaa oppia ja toimia
- ohjata kuntouttavaa toimintaa asiakkaan tarpeiden mukaisesti
- kohdata ja ratkaista haasteellisen käytöksen tilanteita
Toteutustapa
Opintojaksolla perehdytään eri-ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden monialaiseen tukeen ja ohjaukseen erilaisissa toimintaympäristöissä.
Opintojakso koostuu opettajien ja eri alojen asiantuntijoiden luennoista ja koulutuksesta. Opintojakso on asiantuntijapainotteinen.
Opintojakso sisältää:
- Orientaatio ja yksi puolen päivän luento (Zoomissa)
- Monialaiset erityiskasvatuksen asiantuntijapäivät 20.-21.9.2023 Otaniemen kampuksella, läsnäolovelvollisuus
-Tukiviittomakoulutus Otaniemen kampuksella 26.10.2023, läsnäolovelvollisuus.
-Multisenso-verkostopäivä 3.11.2023 Helsingissä tai vaihtoehtoisesti Apuvälinemessut 9.-11.11.2023 Tampereella (opiskelija osallistuu yhtenä päivänä)
-Ryhmäprojektien purkupäivä 7.11.2023 (Zoomissa), läsnäolovelvollisuus
-Monialaisten ryhmien tapaamiset oman aikataulun mukaan.
Opettajien pitämät luennot ja monialaiset erityiskasvatuksen päivät pyritään tallentamaan.
Opintojakson tehtävät:
Oppimispäiväkirja (hyl-5)
Ryhmätyö (hyv-hyl)
Sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas, jossa myös opintojaksoon liittyvä ohjaus ja viestintä tapahtuu.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajien ja ulkopuolisten asiantuntijoiden luennot sekä mahdollinen muu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat tekevät opintojakson aikana tutustumiskäynnin johonkin erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden tukemiseen erikoistuneeseen toimintaympäristöön, esim. järjestöt, koulut, päiväkodit, asumispalveluyksiköt, työ- tai päivätoiminta ym.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ks. opintojakson toteutustapa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
- Ihmisen kasvun ja kehityksen erityiset haasteet (esim. kehitys-, liikunta- ja aistivammat, neuropsykiatriset häiriöt ja autismikirjon häiriöt) sekä niihin liittyvät palvelujärjestelmät
- Erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kuntoutumisen ja oppimisen monialainen tukeminen ja ohjaaminen erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
- Haasteellisen käytöksen tilanteiden kohtaaminen ja ratkaiseminen
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Toteutukselle on varattu 5 paikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin