Siirry suoraan sisältöön

HR-projekti: Perehdytysprosessin kehittäminen (etätyöpainotteinen) (15 op)

Toteutuksen tunnus: TP00BV98-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 07.05.2024

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

14 op

TKI-osuus

15 op

Toteutustapa

7 % Lähiopetus, 93 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, liko

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 7

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Opettaja

  • Taru Tallgren

Vastuuopettaja

Taru Tallgren

Ryhmät

  • TOH223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
  • HLB222SN
    Liiketalouden koulutus, päivätoteutus, S22, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää henkilöstövoimavaroja ja henkilöstökäytänteitä yrityksen toimialan ja liiketoimintastrategian mukaisesti
- kuvata yrityksen nykyiset osaamiset sekä tarvittavat kehittämistarpeet
- laatia osaamisen kehittämisen polkuja ja hyödyntää jatkuvaa oppimista tukevia käytänteitä
- perustella osallistamisen merkityksen yrityksen kehittämisessä ja johtamisessa
- yhteiskehittää alustoilla ja lähitapaaamisessa hyödyntäen mm. fasilitointitekniikoita ja palvelumuotoilua

Toteutustapa

Tässä projektissa toimeksiantona on kehittää yhtenäistä perehdytysprosessia ja materiaalia Eckerö Line Oy:n henkilöstölle. Projektin keskiössä on laivaväen rekrytointi (Finlandia ja Finbo Cargo). Projekti toteutetaan etätyöpainoitteisesti.

HUOM! Projekti käynnistyy 5.1 Eckerö Line -risteilyllä klo 9 - 15, jossa toimeksianto tapahtuu. Osallistuminen tälle perehdytysristeilylle on ehto projektissa mukanaololle. (Eckerö Linen henkilöstö ja laivat ovat pois liikenteestä tammikuun ajan). Risteilystä ei koidu kuluja opiskelijalle.

Projekti jatkuu perehdytysristeilyn jälkeen etätyöpainotteisesti, toimeksiannossa sovitaan 2-3 muuta lähiohjauskertaan. Projektissa opiskeljan osaaminen vahvistuu monipuolisesti henkilöstöjohtamisen eri osa-alueissa ja erityisesti uuden henkilöstön perehdyttämisessä.

Projektin ohjaus on joka tiistai klo 10-11. HUOM! Opiskelu edellyttää aktiivisista sitoutumista vuorovaikutteiseen projektityöskentelyyn. Tämä tarkoittaa, että projektitiimin jäsenten tulee voida sitoutua työskentelemään pääsääntöisesti KAIKKI tiistait kevään ajan yhdessä, sovitusti joko verkossa tai kampuksella.
Viestintäkäytänteistä sovitaan projektikohtaisesti.

Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu, ja raportti itsearvioinnista löytyy projektin Teams-työtilasta.

Aika ja paikka

-

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Projektin toimeksiantajayritys on Laurean avainkumppani Eckerö Line Oy

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. lmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna.” Projektissa ensimmäisellä kontaktikerralla tarkoitetaan projektitiimin, ohjaajan ja yhteistyökumppanin ensimmäistä tapaamiskertaa 5.1.2023.

Projektin aloitusristeilyyn 5.1 osallistuminen on välttämätöntä, jotta kaikki toimijat saavat projektin toimeksiannon tietoonsa.

Projektia ohjataan viikoittain. Opiskelija voi vertailla työskentelyaikoja Lukkarikoneessa ja valita projektit/opinnot, jotka eivät osu päällekkäin. HUOM! Tiimin jäsenten tulee voida sitoutua pääsääntöisesti tiistaipäivien ajan tiimin yhteiseen työskentelyyn

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija käyttää 15 opintopisteen projektiin työaikaa yhteensä n. 16 tuntia viikossa eli tiimityöskentelyyn n. 8 h ja itsenäiseen työskentelyyn n. 8 h viikossa.

Sisältö ja sen jaksotus

Henkilöstöjohtaminen, henkilöstön perehdyttäminen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinto toteutuu P2P:n projektiopintona edellyttäen osallistumista yhteiseen projektiohjaukseen ja työskentelyyn.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaatimustasoa II. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:


Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti


Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta


Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan tulee tarvittaessa ”täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. ” (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei muuta ole ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.