Vastuullinen johtaminen työyhteisössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0206-3059
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Annemari Kantanen
- Anu Nordlund
Vastuuopettaja
Annemari Kantanen
Ryhmät
-
SSD221SASosionomikoulutus, verkko-opinnot, S21, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- lähijohtamisen ja lähiesihenkilötyön periaatteet
- henkilöstöjohtamisen, toimivan henkilöstösuunnittelun ja työn kehittämiseen liittyvät käsitteet
- toimia tavoitesuuntautuneesti organisaation työtilanteissa
- soveltaa johtamisen peruslainsäädäntöä sekä työsuojelu- ja työhyvinvoinnin perusteita
- toimia organisaation eettisten arvojen mukaisesti monikulttuurisissa työyhteisöissä
- kehittää itseään ammattilaisena ja työyhteisön vastuullisena toimijana
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan verkossa. Opintojakson kaikki tehtävät palautetaan Canvas -työtilaan. Aikataulut on ilmoitettu erillisinä ja pyydämme opiskelijaa huomioimaan aikataulunsa siten, että tämän opintojakson suorittaminen on mahdollista.
Aika ja paikka
Opintojakso on verkkototeutus.
Opintojakson aloituskerralla on suositeltavaa olla läsnä. Mikäli opiskelija ei pääse osallistumaan orientaatiokertaan, hänen täytyy katsoa tallenne orientaatiosta. Opintojaksolle osallistuminen vahvistetaan orientoivalla tehtävällä, joka palautetaan Canvas -työtilaan 15.1. mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava kirjallisuus:
Riitta Viitala: Johtaminen: keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit (2019)
Jaana Paanetoja: Työoikeus tutuksi, käsikirja (2019 painos)
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson tehtävät pyritään tekemään työelämäyhteistyössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitus on tiistaina 10.1. klo 17-18:30.
Opintojaksolla on tämän lisäksi kolme erillistä tehtävää, jotka palautetaan opintojakson kuluessa. Näihin on syytä varata riittävästi tekemisaikaa ja määräaikoja on syytä noudattaa.
Moduuli 1: Minä työyhteisössä: hyväksytty/hylätty (20 % jakson arvosanasta, yksilötehtävä)
Palautuspäivät: 29.1, 26.3. ja 16.4.
Moduuli 2. Esihenkilötyön perusteet. Asteikolla 0-5 (60 % jakson arvosanasta, paritehtävä)
Palutuspäivät 19.2, 26.3 ja 16.4.
Moduuli 3. Työoikeus. Asteikolla 0-5 (20 % jakson arvosanasta, paritehtävä)
Palautuspäivät: 12.3, 26.3. ja 16.4.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h.
Sisältö ja sen jaksotus
Toimiminen työyhteisön jäsenenä ja kyky analysoida ja kehittää omaa toimintaa
Työlainsäädännön ja TESien soveltaminen käytäntöön
Esihenkilötyön perusteet ja työhyvinvoinnin edistäminen
Lisätietoja opiskelijoille
Edellytämme, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PD, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.
Edellytämme, että jos opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa kuva- ja puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen luentoon.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolle kuuluvat tehtävät arvioidaan.
Moduuli 1: Minä työyhteisössä: hyväksytty/hyvätty (20 % opintojakson arvosanasta)
Moduuli 2: Esihenkilötyön perusteet. Asteikolla 0-5 (60% opintojakson arvosanasta
Moduuli 3. Työoikeus. Asteikolla 0-5 (20 % opintojakson arvosanasta)
Hylätty (0)
Ks. Laurean osaamistaso I:n vaatimukset.
Mikäli osaamistaso I:n vaatimukset eivät täyty, on suoritus hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden