Siirry suoraan sisältöön

Hoidon tarpeen arviointi ja sähköinen asiointi sairaanhoitajan vastaanotolla (4 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BT01-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 13.08.2023

Ajoitus

24.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Pirkko Rimpilä-Vanninen
  • Katja Laukkanen

Vastuuopettaja

Pirkko Rimpilä-Vanninen

Ryhmät

  • SHB221SN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S21, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata luotettavan hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet hoitajan vastaanotolla
- kuvata ja perustella kliinisen tutkimisen ja tiedonkeruun menetelmiä eri-ikäisten asiakkaiden hoidontarpeen arvioinnissa
- kuvata jatkohoidon ohjaukseen liittyvät periaatteet, jotta potilas saa avun oikea-aikaisesti ja sujuvasti
- soveltaa tietojaan avoterveydenhuollon pientoimenpiteiden turvallisesta toteuttamisesta
- arvioida ja vertailla sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisuiden soveltuvuutta eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
- käyttää ja hyödyntää sähköisiä palveluita, digitaalisia ratkaisuita ja etäteknologiaa asiakkaan hoidossa ja päätöksenteon tukena
- suunnitella onnistuneita verkkovuorovaikutus- ja palvelutilanteita sekä digitaalisia hoitopolkuja hyödyntäen eri sovelluksia ja ympäristöjä
- ohjata asiakasta omahoidossa, sähköisten palveluiden käyttäjänä ja hyvinvointitiedon tuottajana ja haltijana
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan ja muiden toimijoiden kanssa
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia työssään hoitajavastaanotolla

Toteutustapa

Etäopetusta Canvas -oppimisympäristössä
Lähiopetusta kampuksella
Lähityöskentelyä työelämän kanssa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjat
Seuraavia kirjoja on hankala saada, mutta 7.9. luennolla käsitellään kirjojen tietoa tiivistetysti, ja myös kaikki Canvas -työtilan oppimateriaali käsittelee näiden kirjojen asiaa
Pirjo Syväoja & Outi Äijälä (2009). Hoidon tarpeen arviointi.
Antti Kosonen ym. (2016). Oireista työdiagnoosiin.

Artikkelit
Jalanko, H. 2017. Kuume lapsella. Lääkärikirja Duodecim.
Jalanko, H. 2019. Korvatulehdus lapsella.
Valviran artikkeli hoidon tarpeen arvioinnista

Käypähoito-ohjeet:
-Virtsatieinfektiot
(ks. erityisesti Akuutin kystiitin puhelinhaastattelu-lomake:
-Nielutulehdus
-Välikorvatulehdus
-Alaselkäkipu
-Astma

Hoidon.perusteet.fi -palvelu
Oirekyselyt
THL:n päivittyvät korona-ohjeet
Duodecimin lääketietokanta
Sairaanhoitajan tietokannat Terveysportissa

Ryhmäohjaus -tilaisuudessa käytetyn kirjallisuuden opiskelija hankkii itse

Canvas -oppimisympäristön kirjallisuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Ryhmäohjaus -tilaisuuden ympäristöt:

Pitkäaikaistyöttömät/ Hyria säätiö (SER)
Pitkäaikaistyöttömät/ Hyria säätiö (KIKE)
Pitkäaikaistyöttömät/ Hyria säätiö (Välenoja)
Nasta, nuorten yksikkö/ Hyria säätiö
Vehkojan koulu
Martin koulu erityisluokka

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Seuraavat päivämäärät ja opetuksen sisällöt ovat läsnäolovelvoitteisia. Katso kellonajat Lukkarista.

24.8. Opintojakson aloitus läsnäolovelvoite kampuksella

24.8. Ryhmäohjauksen teoriaa ja ryhmäohjaus -tilaisuuden suunnittelun käynnistäminen, läsnäolovelvoite kampuksella

31.8. Ryhmäohjaus -tilaisuuden asiakkaiden ja yhteistyökumppanin tapaaminen. Tapaamisen tähän päivään hankeryhmä sopii erikseen työelämäkumppanin kanssa. Lukkariin on varattu tämä päivä, mutta se voi olla muukin. Tämä on pakollinen ryhmäohjauksen suunnitteluun liittyvä tapaaminen.

7.9. Hoidon tarpeen arvioiminen (HTA) puhelimessa ja chatissa. Arvioimisen prosessi. Orientaatio HTA -näyttöön. Zoomissa läsnäolovelvoite


6.11 tai 7.11. Hoidon tarpeen arvioiminen ( HTA ) valtakunnallinen näyttökoe, läsnäolovelvoite kampuksella. Jokainen opiskelija on näytössä 4 tuntia. Ilmoittautumislista on jaettu sähköpostissa.

11.10. Työpaja: Sairaanhoitajan vastaanotto, läsnäolovelvoite kampuksella
-Ryhmä 2 klo 8.30-11.45
-Ryhmä 1 klo 12.30-15.45

Vk 43 On ryhmäohjaus -tilaisuuteen valmistautumista varten. Vaiheessa olevan ja valmiin ryhmäohjaussuunnitelman palautus sovitaan erikseen. Varatkaa tälle viikolle opiskeluaikaa.

24.10. Ryhmänohjaus -tilaisuuden suunnitteluvaiheen töitä ja ohjausta.Läsnäolovelvoite kampuksella tai etänä.

vk 44 Ryhmäohjaus -tilaisuudet. Varatkaa viikolle opiskeluaikaa. Tilaisuudet sijoittuvat päiville ma-pe, mutta yhtä ryhmää kohden on yksi päivä tilaisuutta varten.

vk 45 Ryhmäohjaus -tilaisuuden kirjallinen arvioiminen

OPETUKSEN ALOITUSTUNNIT 14.8.2023
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1. Hoidon tarpeen arvioiminen 2 op 53 h
-Ryhmäohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
-Canvas -tehtävät
- Hoidon tarpeen arvioiminen puhelimessa ja chatissa / valtakunnallinen HTA -näyttö (valmistautuminen ja 2 h työpaja)

Osa 2. Sähköiset palvelut ja digitaaliset ratkaisut 2 op 53 h
-Canvas -tehtävät
-tästä opintojakson osasta aikaa käytetään osaan 1.

Sisältö ja sen jaksotus

Hoidon tarpeen arviointi ja sen mukainen hoito sairaanhoitajan vastaanotolla, puhelimessa ja sähköisiä menetelmiä hyödyntäen​
-Hoidon tarpeen arvioimisen prosessi ja sen menetelmät
-Potilaan kliininen tutkiminen, esim. KNK -sairaudet, ABI-mittaus​
- Selkäkipuinen, VTI, korkeakuumeinen lapsi, pitkittynyt flunssa, pitkäaikaissairaan hoitotasapainon arviointi, mielialan lasku​ ym.
-Tavallisimmat pientoimenpiteet
-Suositusten, tutkimustiedon ja muun näytön mukainen toiminta

Potilaan ohjaus, (omahoidon ohjaus ja palveluohjaus vastaanotolla​) sekä ryhmäohjaus
-Ryhmän rakenteet, prosessi ja dynamiikka ​
-Ohjausmenetelmien potilaslähtöinen ja monipuolinen käyttö​
-Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys ​

Sähköinen asiointi ja digitaaliset ratkaisut
-Esim. hoidon tarpeen arviointi, potilaan seuranta, konsultointi ja moniammatillinen yhteistyö, hoidon koordinointi
-Hyvinvointi- ja terveysteknologialaitteet, niiden soveltuvuuden käyttäjälähtöinen arviointi ja asiakkaan ohjaus ​
-Digitaalisten palvelujen käytettävyys ja soveltuvuus sekä niiden arvioiminen

Näytön ja tutkimustiedon integrointi kliiniseen käytäntöön hoidon tarpeen arvioinnissa ja sähköisten palveluiden hyödyntämisessä​

Verkossa tapahtuvan vuorovaikutuksen haasteet ja eettiset näkökulmat 

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmäohjaus suunnitelman, toteutus ja arvioiminen
-Arvioidaan täydentyvä/hyväksytty
- suunnitelmien eri versioiden palautus erikseen sopien
-24.10. suunnitelma lähes valmis
-vk 44 ohjauksen toteutus
-vk 45 Ohjauksen vaikuttavuuden arvioiminen

Hoidon tarpeen arvioiminen, valtakunnallinen HTA -näyttö
-joko 5.10 tai 6.10 , näytön/työpajan pituus 2 tuntia
-Arvioidaan hylätty/hyväksytty

Canvas -tehtävät
-tehdään Canvas -oppimisympäristön ohjeiden mukaisesti
-arvioidaan H-K5