Johdanto näyttöön perustuvaan hoitotyöhön (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS76-3034
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Monika Cseh
- Terhi Hautaviita
- Anja Mertanen
Vastuuopettaja
Terhi Hautaviita
Ryhmät
-
SHB223SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
- kuvata sairaanhoitajan/terveydenhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
- arvioida kriittisesti eri tiedonlähteitä ja aineiston luotettavuutta
- lukea ja hyödyntää tutkimustietoa
- tunnistaa tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
- soveltaa perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
- asennoitua myönteisesti tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja
Toteutustapa
Opintojakso sisältää:
1. Lähiopetusta joko kampuksella tai reaaliaikaisesti zoomissa. Aikataulu ja paikka löytyvät lukujärjestyksestä.
2. Pienryhmätyöskentelyä
3. Opiskelijan itsenäistä opiskelua.
4. Tenttejä ja arvioitavia tehtäväpalautuksia Canvas-oppimisalustalla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla hyödynnettävä sähköinen materiaali on linkitetty Canvas-oppimisalustalle ja käytettävät oppikirjat löytyvät samoin Canvasin tehtäväalueilta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Seuraavat tehtäväpalautukset ja tentit:
1. Näyttöön perustuva hoitotyö; työpajan ennakkotehtävä DL 1.9.2023 ja kertaava tentti Canvasissa DL 29.9.2023
2. Etiikka: työpajan ennakkotehtävä DL 1.9.2023 ja kertaava tentti DL 29.9.2023
4. Essee hoitotyön etiikasta yhdessä parin kanssa (sisältyy Kirjalliseen ja suulliseen viestintään). Palautus 17.9.2023
5. Video hoitotyön etiikasta ryhmässä (sisältyy Kirjalliseen ja suulliseen viestintään). Palautus 15.10.2023 ja Vertaispalaute 22.10.2023
6. Lähteet ja viitteet -testi 10.9.2023
7. Oikeakielisyystesti 10.9.2023
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3 op ja se jakaantuu seuraavasti:
Näyttöön perustuva hoitotyö 1 op
Hoitotyön eettiset perusteet 1 op
Kirjallinen ja suullinen viestintä 1 op
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojen etenemisen näkökulmasta on ensiarvoisen tärkeätä, että merkitset itsellesi opintojaksoon sisältyvät tehtäväpalautukset ja tentit kalenteriisi ja allokoit ajankohdat itsenäiselle opiskelulle sekä pienryhmätyöskentelylle.
Sisältö ja sen jaksotus
Näyttöön perustuva hoitotyö 1 op etenee seuraavasti: aloitusluento 24.8.2023 ja paikan vahvistaminen opintojaksolla (kts. tutkintosääntö), työpajan ennakkotehtävä DL 1.9.2023, työpaja ryhmät 1 + 2 7.9.2023 ja ryhmät 3 + 4 8.9.2023 sekä em. mainittuihin sisältyneiden keskeisten teemojen kertaava tentti Canvasissa DL 29.9.2023.
Hoitotyön eeettiset perusteet 1 op: aloitusluento 24.8.2023 ja paikan vahvistaminen opintojaksolla (kts. tutkintosääntö), työpajan ennakkotehtävä DL 1.9.2023, työpaja ryhmät 1 + 2 7.9.2023 ja ryhmät 3 + 4 8.9.2023 sekä em. mainittuihin sisältyneiden keskeisten teemojen kertaava tentti Canvasissa DL 29.9.2023.
Kirjallinen ja suullinen viestintä 1 op:
Sisältää seuraavat arvioitavat tehtävät:
1. Essee hoitotyön etiikasta yksilötehtäv. Arviointi 0 - 5.
2. Video hoitotyön etiikasta ryhmässä. Arviointi hyväksytty - hylätty
3. Lähteet ja viitteet -testi. Arviointi hyväksytty - hylätty
4. Oikeakielisyystesti. Arviointi hyväksytty - hylätty
.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.
Opintojakson kokonaisarvosana asteikolla T1 - K5, joka määrityy numeerisesti arvioitavien tehtävien keskiarvona:
1. Näyttöön perustuva hoitotyön kertaava tentti DL 29.9.2023
2. Essee hoitotyön etiikasta..kts. viestintä
3. Hoitotyön etiikan kertaava tentti DL 29.9.2023.
Lisäksi opintojaksoon sisältyy seuraavat tehtävät, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty -hylätty:
1. Näyttöön perustuva hoitotyö työpaja ja sitä edeltävä ennakkotehtävä. Hyväksytty suoritus edellyttää ennakkotehtävän tekemistä sekä työpajaan osallistumista.
2. Hoitotyön etiikan työpaja ja sitä edeltävä ennakkotehtävä. Hyväksytyy suoritus edellyttää ennakkotehtävän tekemistä ja työpajaan osallistumista.
5. Video hoitotyön etiikasta ryhmässä (sisältyy Kirjalliseen ja suulliseen viestintään)
6. Lähteet ja viitteet -testi
7. Oikeakielisyystesti
Hylätty (0)
Seuraavat opintojaksoon sisältyvät tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty:
1. Etiikan työpaja: hyväksytyn suorituksen kriteerinä läsnäolo työpajapäivässä. Poissaoloa ei voi korvata erillisellä kirjallisella tehtävällä tms., vaan opiskelija osallistuu seuraavan lukukauden vastaavaan työpajaan.
3. Näyttöön perustuvan hoitotyön työpaja: hyväksytyn suorituksen kriteeri, kts kohta 1.
5. Video hoitotyön etiikasta ryhmässä. Hyväksytty suoritus edellyttää, että video on palautettu ja vertaispalaute annettu.
6. Lähteet ja viitteet -testi. Hyväksytty suoritus edellyttää, että 50 % vastauksista on oikein (12 p/24 p)
7. Oikeakielisyystesti. Hyväksytty suoritus edellyttää, että 50 % vastauksista on oikein (17 p/34 p).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Essee hoitotyön etiikasta yhdessä parin kanssa pisteytys:
50 – 44 = 5
43 – 37 = 4
36 – 30 = 3
29 – 23 = 2
22 – 20 = 1