Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö (4 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS94-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
10.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Minna Pulli
Vastuuopettaja
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Ryhmät
-
SHB221SNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S21, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata lapsen ja nuoren normaalin kehityksen vaiheet ja osaa tukea terveen ja sairaan lapsen ja nuoren kehitystä
- kuvata keskeisimmät lasten ja nuorten sairaudet, niihin liittyvän hoidon tarpeen arvioinnin, tutkimukset, hoidon ja seurannan
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan lasten, nuorten ja perheiden hoitotyössä tehtäviä päätöksiä
- kuvata hoitosuhteen, vuorovaikutuksen ja ohjauksen erityispiirteet lasten, nuorten ja perheen hoitotyössä
- kuvata lapsen ja nuoren hoito- ja palvelupolut ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- soveltaa tietojaan keskeisistä kehitysvammoista toteuttaessaan kehitysvammaisen lapsen hoitotyötä
Toteutustapa
Opetus toteutetaan luentoina ja työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta.Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lasten, nuoren ja perheen hoitotyö tentin materiaali on seuraava ja se on kuvattu tarkemmin opintojakson Canvas .työtilassa
-Ópintojakson luennot ja työpajat sekä niiden luentomateriaali (diasarjat)
-Hoitotyön tentin kirjallisuus on kuvattu opintojakson Canvas .työtilassa
Valtakunnallisen yleSh näytön/Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön osaaminen
-materiaali on kyseisen näytön työtilassa Digicampuksella.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
ALOITUS 10.1.2023
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
OSA 1. LASTEN, NUORTEN JA PERHEEN HOITOTYÖ 3 OP
Luennot
-pakolliset 12.1., 23.1. ja 2.2.
Itsenäiset oppimistehtävät
-Tehtävät löytyvät opintojakson Canvas -verkkoympäristöstä
- tehtävistä Palvelujärjestelmä ja sosiaaliset etuudet, sekä Kaltoinkohtelun tunnistaminen ja lastensuojeluilmoitus palautetaan 1.3.2023 mennessä.
Tentti
-Hoitotyö -tentti yksilösuorituksena Canvas -verkkoympäristössä
-16.3.2023 klo 10-12.30
-Uusinnat 3.4. ja 11.4.
Työpaja
-Työpaja I Kliiniset menetelmät lasten hoitotyössä/Pirkko Rimpilä-Vanninen
Aiheina: Lapsen kasvun ja kehityksen seurantamenetelmät, vitaalien arvioiminen (eri ikäisten lasten arvot, PEWS, ABCDE), ripulin hoito (nestetarve, kuivuma, ravitsemus, StrongKids, nenämahaletku), hoito infektioissa (mm. hengitystieinfektio, ripuli, virtsatieinfektio), vastasyntyneen, imeväisen ja leikki-ikäisen elvytys ym.
-16.2. 2023
ryhmä a) klo 8.30-11.45
klo ryhmä b) 12.30-15.45
-17.2.2023
ryhmä c) klo 8.30-11.45
Työpaja II Nepsy -paja/Minna Pulli
Aiheena: Nepsy -lasten ja perheiden kanssa käytettäviä työmenetelmiä
6.3. ryhmä 1. klo 8.30-11.45
6.3. ryhmä 2 klo 12.30-15.45
Valtakunnallinen YleSh näyttö: Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön osaaminen
- näyttö tehdään pareittain ryhmässä (6-10 opiskelijaa) .
-vertaisarviointi.
Näytön aikataulu:
-21.3.2023
klo 8.15-12 Ryhmä1A
klo 12.15-16 Ryhmä 1B
-22.3 2023
klo 8.15-12 Ryhmä2A
klo 12.15-16 Ryhmä 2B
-Näytön uusinta sovitaan erikseen
OSA 2. LASTENTAUDIT 1 OP
-Opiskellaan Canvas -verkkoympäristössä
-Itsenäiset oppimistehtävät omalla aikataululla
-Lopputentti 1.5. 2023 mennessä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
OSA1. LASTEN, NUORTEN JA PERHEEN HOITOTYÖ 3 op (80 h)
-luennot 16 h
-tentti 2 h
-työpaja 8 h
-valtakunnallinen Ylesh näyttö/Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön osaaminen 4 h
-itsenäiset oppimistehtävät 52 h
OSA 2. LASTENTAUDIT 1 OP (26,4 h)
-itsenäiset oppimistehtävät
-lopputentti
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään lasten, nuorten ja heidän perheidensä kehitysvaiheisiin, erityispiirteisiin, sairauksiin ja niiden hoitoon, hoitotyön menetelmiin, palvelukokonaisuuksiin ja sosiaalisiin etuuksiin.
OSA 1. LASTEN, NUORTEN JA PERHEEN HOITOTYÖ 3 OP
-perhehoitotyön ominaispiirteet
-lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys sekä niiden seuranta
-lapsen vitaalit ja niiden seuranta mm. PEWS, ABCDE
-vastasyntyneen hoito
-lapsen ja nuoren ravitsemus, kivun hoito, pelkojen lievittäminen, kaltoinkohtelu, diabeteksen hoidon erityispiirteet, ripulin ja hengitystieinfektion hoito ym.
-lapsen ja nuoren ja heidän perheensä tutkimukseen valmistaminen mm. leikin avulla
-lapsen, nuoren ja perheen ohjaaminen erityistilanteissa
-erityistukea tarvitsevat lapset ja perheet
-lapsiperheen palvelut ja sosiaaliset etuudet
OSA 2. LASTENTAUDIT 1 OP
-Tyypilliset lastensairaudet: mm. astma, allergia, rokot, infektiot, leukemia
-Lasten kirurgia ja traumatologia
-Lasten neurologia:mm. epilepsia, CP -oireyhtymä, päänsäryt, ADHD
-Lasten psykosomaattinen oireilu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
OSA 1. LASTEN, NUORTEN JA PERHEEN HOITOTYÖ 3 OP
Itsenäiset oppimistehtävät Canvas -oppimisympäristössä
-hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Luennot
-hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Tentti
-Hylätty-Kiitettävä K5
-Hylätyn tentin voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.
Työpajat I ja II
-hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Valtakunnallinen Ylesh näyttö/Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön osaaminen
- tehdään pareittain pienryhmän kanssa (6-10 opiskelijaa)
- näyttö hyväksytty/hylätty
-vertaisarviointi hyväksytty/hylätty
OSA 2. LASTEN TAUDIT 1 OP
Lopputentti
-hyväksytty/hylätty
Kaikki oppimistehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Laurean tutkintosääntö: Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.