Johtajuus, yrittäjyys ja uudistuva hoitotyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BJ48-3034
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 01.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
6 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Johannes Koskinen
- Sanna Pirinen
Vastuuopettaja
Sanna Pirinen
Ryhmät
-
SHB221KNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustella keskeiset kansalliset ja kansainväliset terveyspoliittiset linjaukset sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön muutossuunnassa
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- analysoida uudistuvan organisaation, toimivan työyhteisön ja johtamisen hyviä käytäntöjä
- johtaa ja koordinoida omaa ja tiimin toimintaa
- arvioida laadunhallinnan, kustannustehokkuuden ja potilasturvallisuuden toteutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa sosiaali – ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
- tuottaa ja kuvata uusi liikeidean (tuote – tai palvelu) sosiaali – ja terveyspalveluihin
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida innovaatioprojektin osana moniammatillista asiantuntijayhteisöä ja –verkostoa
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä innovaatioprojektissa
- arvioida innovaatioprojektin prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Johtajuus: kokonaan verkossa Canvas -työtilassa. Sisältö: 4xCanvas tehtävä/essee (1op./tehtävä)
Yhteiskehittäminen osana uudistuvaa hoitotyötä: Lähiopetus, Pamu -työpaja ja Yhteiskehittämisen -projekti.
-Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus/-verkko-opetus, Työskentely työpajoissa (kampus) palvelumuotoilun vaiheiden mukaisesti. Yhteiskehittämisen -projektin puitteissa yhteistyö hankekumppanin kanssa.
Yrittäjyys: Yrittäjyysopinnot suoritetaan verkko-opintoina. Opintojakson yrittäjyys -moduulit ovat itsenäisesti ja omassa aikataulussa suoritettavia kokonaisuuksia.
Aika ja paikka
Hyvinkään kampus ja verkkoympäristö Canvas, kevät 2023.
Johtajuusopinnot sekä yrittäjyysopinnot on verkkokursseja, joiden toteutus tapahtuu Canvasissa opiskelijan oman aikataulun mukaisesti opintojakson tehtävien palautuspäivien puitteissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ilmoitetaan Canvas -työtilassa.
Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Campusonlinen vastaavat opinnot (johtajuuden, yrittäjyyden ja palvelumuotoiluprojektien opinnoissa).
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Yhteiskehittämisen -projekti toteutuu hankkeessa Hyvinvoiva terveydenhuolto, jonka tavoitteena on parantaa hoitohenkilöstön työssäjaksamista ja työhyvinvointia.
Johtajuusopintoja integroidaan osittain harjoittelussa/työelämässä toteutettaviksi.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Katso aikataulu lukujärjestyksestä.
Pakollinen palvelumuotoilua käsittelevä teoriaopetus, ennakkotehtävä ja Pamu -työpaja
-opiskellaan Yhteiskehittämisen -projektissa käytettävä kehittämismenetelmä (=palvelumuotoilu)
-suoritettava ennen Yhteiskehittämisen -projektin aloittamista
-Teoriaopetus 16.1. 2023
- Ennakkotehtävä (asiakasymmärryksen hankkiminen) 27.1. mennessä, tuotos tuodaan työpajaan. Tehtävän tekeminen ohjataan 9.1.2023.
-Pamu -työpaja:ryhmä 1 27.1.2023 klo 8.30-11.45 ja ryhmä 2 27.1. klo 12.30-15.45
Yhteiskehittämis -projektin aloituspäivä on lukujärjestyksessä.
Opintojakson lopussa seminaaripäivä.
Hankeohjauksiin on varattu kalenteriin yhteisiä ajankohtia ja lisäksi hankkeeseen liittyy yhteistyökumppanin tapaamisia, joita pienryhmä sovittaa yhdessä yhteistyökumppanin kanssa omiin aikatauluihinsa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Johtajuus 4 op 108 h
Kehittäminen 4 op 108 h
Yrittäjyys 2 op 54 h
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson ydintä on sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön ja palveluiden arviointi ja kehittäminen sekä hyvinvointiyrittäjyyden perusteiden tunteminen. Tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia tiimivastaavana, alansa vaikuttajana ja kehittäjänä sekä hyvinvointipalvelujen tuottajana. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kriittisesti arvioida oman, tiimin ja työyhteisön toiminnan merkitystä ja vaikuttavuutta osana terveydenhuollon palvelujärjestelmää sekä verkostoja nyt ja tulevaisuudessa. Opiskelija saa valmiudet kehittää ja innovoida uusia palveluita, tuotteita ja työprosesseja.
Johtajuus 4 op, verkossa
Yhteiskehittäminen 4 op
Yrittäjyys 2 op, verkossa
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiemman opetussuunnitelman opintojakso SH00BJ48 Johtajuus, yrittäjyys ja uudistuva hoitotyö 10 op korvautuu opintojaksolla SH00BT03 Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys 6 op ja SH00BT04 Työyhteisön ja tiimin toiminnan johtaminen 3 op. Huomio, että opintopistemäärä on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan pienempi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen, mikäli sinulla on tarve korvata aiemman opetussuunnitelman mukainen opinto.