Siirry suoraan sisältöön

Johtajuus, yrittäjyys ja uudistuva hoitotyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BJ48-3034

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 01.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2023 - 21.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
6 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Johannes Koskinen
Sanna Pirinen
Vastuuopettaja
Sanna Pirinen
Ryhmät
SHB221KN
Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Hyvinkää
Opintojakso
SH00BJ48

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- perustella keskeiset kansalliset ja kansainväliset terveyspoliittiset linjaukset sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön muutossuunnassa
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- analysoida uudistuvan organisaation, toimivan työyhteisön ja johtamisen hyviä käytäntöjä
- johtaa ja koordinoida omaa ja tiimin toimintaa
- arvioida laadunhallinnan, kustannustehokkuuden ja potilasturvallisuuden toteutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa sosiaali – ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
- tuottaa ja kuvata uusi liikeidean (tuote – tai palvelu) sosiaali – ja terveyspalveluihin
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida innovaatioprojektin osana moniammatillista asiantuntijayhteisöä ja –verkostoa
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä innovaatioprojektissa
- arvioida innovaatioprojektin prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin

Aika ja paikka

Hyvinkään kampus ja verkkoympäristö Canvas, kevät 2023.
Johtajuusopinnot sekä yrittäjyysopinnot on verkkokursseja, joiden toteutus tapahtuu Canvasissa opiskelijan oman aikataulun mukaisesti opintojakson tehtävien palautuspäivien puitteissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan Canvas -työtilassa.

Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.

Toteutustapa

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Johtajuus: kokonaan verkossa Canvas -työtilassa. Sisältö: 4xCanvas tehtävä/essee (1op./tehtävä)

Yhteiskehittäminen osana uudistuvaa hoitotyötä: Lähiopetus, Pamu -työpaja ja Yhteiskehittämisen -projekti.
-Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus/-verkko-opetus, Työskentely työpajoissa (kampus) palvelumuotoilun vaiheiden mukaisesti. Yhteiskehittämisen -projektin puitteissa yhteistyö hankekumppanin kanssa.

Yrittäjyys: Yrittäjyysopinnot suoritetaan verkko-opintoina. Opintojakson yrittäjyys -moduulit ovat itsenäisesti ja omassa aikataulussa suoritettavia kokonaisuuksia.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Yhteiskehittämisen -projekti toteutuu hankkeessa Hyvinvoiva terveydenhuolto, jonka tavoitteena on parantaa hoitohenkilöstön työssäjaksamista ja työhyvinvointia.

Johtajuusopintoja integroidaan osittain harjoittelussa/työelämässä toteutettaviksi.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso aikataulu lukujärjestyksestä.

Pakollinen palvelumuotoilua käsittelevä teoriaopetus, ennakkotehtävä ja Pamu -työpaja
-opiskellaan Yhteiskehittämisen -projektissa käytettävä kehittämismenetelmä (=palvelumuotoilu)
-suoritettava ennen Yhteiskehittämisen -projektin aloittamista
-Teoriaopetus 16.1. 2023
- Ennakkotehtävä (asiakasymmärryksen hankkiminen) 27.1. mennessä, tuotos tuodaan työpajaan. Tehtävän tekeminen ohjataan 9.1.2023.
-Pamu -työpaja:ryhmä 1 27.1.2023 klo 8.30-11.45 ja ryhmä 2 27.1. klo 12.30-15.45

Yhteiskehittämis -projektin aloituspäivä on lukujärjestyksessä.

Opintojakson lopussa seminaaripäivä.

Hankeohjauksiin on varattu kalenteriin yhteisiä ajankohtia ja lisäksi hankkeeseen liittyy yhteistyökumppanin tapaamisia, joita pienryhmä sovittaa yhdessä yhteistyökumppanin kanssa omiin aikatauluihinsa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Campusonlinen vastaavat opinnot (johtajuuden, yrittäjyyden ja palvelumuotoiluprojektien opinnoissa).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Johtajuus 4 op 108 h
Kehittäminen 4 op 108 h
Yrittäjyys 2 op 54 h

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson ydintä on sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön ja palveluiden arviointi ja kehittäminen sekä hyvinvointiyrittäjyyden perusteiden tunteminen. Tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia tiimivastaavana, alansa vaikuttajana ja kehittäjänä sekä hyvinvointipalvelujen tuottajana. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kriittisesti arvioida oman, tiimin ja työyhteisön toiminnan merkitystä ja vaikuttavuutta osana terveydenhuollon palvelujärjestelmää sekä verkostoja nyt ja tulevaisuudessa. Opiskelija saa valmiudet kehittää ja innovoida uusia palveluita, tuotteita ja työprosesseja.

Johtajuus 4 op, verkossa

Yhteiskehittäminen 4 op

Yrittäjyys 2 op, verkossa

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Siirry alkuun