Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0034-3054

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

19.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Pihla Salemaa
  • Pilvi Niemelä
  • Jonna Brandt

Vastuuopettaja

Pihla Salemaa

Ryhmät

  • SSB222KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja jäsentää erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä
- käyttää ja soveltaa sosiaalipedagogisen, sosiokulttuurisen ja psykososiaalisen työn menetelmiä ja välineitä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden ja ryhmien tukemisessa
- hallitsee suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön prosessin sekä osaa arvioida ja dokumentoida asiakastyötä

Toteutustapa

Tällä toteutuksella perehdymme sosiaalialan asiakastyötä ohjaavan metodologiaan, työtä jäsentäviin teorioihin, työorientaatioihin, sekä asiakastyön menetelmälliseen ohjaustyöskentelyyn.

Toteutus etenee luentotyöskenteyllä , sekä LbD- oppimisprojektina pienryhmässä. Toteutukseen kuuluu kaksi tenttiä, Lbd työtä kuvava seminaariesitys ja seminaaripäivien raportinti. Lisäksi opintojaksolla perhedytään dokumentoinnin käytäntöihin sekä dokumentoinnin etiikkaan.

Toteutus järjestetään lähiopetuksena Hyvinkään kampuksella (Laurean turvallisuusohjeet huomioiden) sekä mahdolliseti Zoom- verkkoalustalla. Toteutuksen oppimisympäristönä toimii Canvas- työtila, josta löytyy toteutuksen oppimateriaali, ohjeistus oppimistehtäviin sekä päivitetty tieto mahdollisista muutoksista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Toteutuksen tenttimateriaaleina ovat ainakin:

Raunio K. 2009. Olennainen sosiaalityössä (luvut 1-6).

Toikko T. 2005. Sosiaalityön ideat; johdatus sosiaalityön historiaan

Hirvonen, J. 2015. Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen. Teoksessa: Hirvonen J. ym. (toim.). Sosionomit asiakastyön kentillä. Julkaisussa sivut. 13-33.

Helminen (toim.) (2016) Sosiaaliohjaus: lähtökohtia ja käytäntöjä.

Nivala & Ryynänen (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.

Näkki & Sayed (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla.


Muu tenttimateriaali ja toteutuksen lähdemateriaali esitellään toteutuksen alkaessa Canvas- tilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija, joka suunnittelee toteutukseen osaamisen näyttöä tulee olla yhteydessä toteutuksesta vastaavaan lehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen ja sopia näyttöprosessin etenemisestä. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutuksessa tehdään Lbd – oppimisprojekti työelämään. Oppimisprojekti sisältää tutustumisen työelämän menetelmällisyyteen ja siihen liittyvä seminaariesitys. Oppimisprojektin aikataulun opiskelijaryhmä laatii itsenäisesti, Lbd työskeneteyyn kuuluu ohjaustapaamiset ohjaavan lehtorin kanssa.

Lisäksi työelämäyhteistyötä tehdään asiantuntijoiden luentovierailuilla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksessa on pakollinen läsnäolovelvoite Orientaatio- ja Seminaaripäivissä, tenteissä sekä Ohjausosaamisen työpajapäivässä. Opiskelijoille suositellaan osallistumista lähiopetuksen kerroille. Toteutuksessa on kaksi tenttiä, joiden uusimisen voi tehdä Laurean yleisenä tenttipäivinä tutkintosäännön mukaisesti. Huomioi tenttiin ilmoittautuminen 10 päivää ennen tenttitilaisuutta.Toteutuksen aikataulut löytyvät Pakista ja niihin mahdollisesti tulevista muutoksista tiedotetaan toteutuksen alkamisen jälkeen Canvas - työtilassa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Toteutuksen kokonaistuntimäärä 267 tuntia jakautuu keskimäärin seuraavanlaisesti:
Luento- opetus 56 h
Toteutuksen tentit 8 h
Lbd – oppimisprojekti 80 h
Itsenäinen työskentely 123 h

Sisältö ja sen jaksotus

Toteutuksen moduulit ja painopisteet ovat
1. Asiakastyön teoreettiset työorientaatiot, 3 op
(Tentti 1 – 5 , 0 )
2. Asiakastyön menetelmiä , 5 op
(Tentti 1 – 5, 0 sekä seminaariraportti 1 - 5, 0)
3. Asiakasprosessi ja dokumentointi, 2 op
(Oppimistehtävä, 1 - 5, 0 )

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Toteutuksella on neljä arvioitavaa oppimistehtävää
2 x Tentti
1 x LbD – oppimisprojekti
1 x Oppimistehtävä

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Hylätty (0)

Opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin, jättää tekemättä oppimistehtävät ja / tai ei läpäise tenttejä ja/ tai ei osallistu läsnäolovelvollisiin päiviin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin menetelmällisen työskentelyn lähtökohdat ja asiakastyön toteutustapoja eri toimintaympäristöissä. Opiskelija on perehtynyt yksilöiden, perheiden ja ryhmien toimintakyvyn, vahvuuksien ja haasteiden arviointiin sekä sosiaaliohjauksen prosessien periaatteisiin ja osaa dokumentoida työtään. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantojen mukaisesti. Opintojakson aineistoa ja luentomateriaalia on käytetty tehtävissä toistaen, kopioiden tai raportoiden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa ja tietää menetelmällisen työskentelyn lähtökohdat ja ymmärtää työtä ohjaavien orientaatioiden erot ja osaa vertailla ja perustella tekemiään valintoja. Hän osaa hyödyntää asiakastyön toteutustapoja eri toimintaympäristöissä ja tarkastella yksilöiden, perheiden ja ryhmien toimintakyvyn, vahvuuksien ja haasteiden arviointiin liittyviä näkökulmia sekä teoreettisesti että käytännön esimerkkejä käyttäen. Hän osaa soveltaa sosiaaliohjauksen periaatteita työn prosessin eri vaiheissa ja suunnitella työtään menetelmällistä osaamista hyödyntäen sekä kunnioittavasti dokumentoiden. Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen, annettuihin näkökulmiin huolellisesti paneutuen ja omaa pohdintaa sisältäen. Opintojakson aineistoa on käytetty monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia ohjauksen tehtävissä palvelujärjestelmän eri toimintaympäristöissä. Hän osaa tarkastella yksilöiden, perheiden ja ryhmien toimintakyvyn, vahvuuksien ja haasteiden arviointiin liittyviä näkökulmia sekä teoreettisesti että käytännön esimerkkejä käyttäen. Hän osaa soveltaa sosiaaliohjauksen periaatteita työn prosessin eri vaiheissa ja suunnitella työtään menetelmällistä osaamista hyödyntäen sekä kunnioittavasti dokumentoiden. Hän osaa liittää tiedon ajankohtaiseen, yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja annettuihin näkökulmiin erittäin perusteellisesti paneutuen ja omia näkemyksiä ja pohdintoja esittäen. Myös aihepiirin kriittinen tarkastelu on toivottavaa. Opiskelija on hyödyntänyt opintojakson aineistoa laajasti ja luovasti.