Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1415-3055
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
27.11.2023 - 03.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
12.01.2024 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Hyvinkää
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
- Opettajat
- Pihla Salemaa
- Paula Väliaho
- Marika Kivistö
- Vastuuopettaja
- Marika Kivistö
- Ryhmät
-
SSB223KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Hyvinkää
- Opintojakso
- V1415
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Karjalainen, A.-L.(toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Uusikylä, K. Luovuus kuuluu kaikille. 2012. Bookwell Oy: Juva.
Muu oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään Canvas-työtilassa.
Toteutustapa
Opintojaksolla hyödynnetään kokemuksellista oppimista, taiteen ja kulttuurin tuottamia elämyksiä sekä toiminnallisuutta. Ratkaisukeskeiset, dialogiset ja toiminnalliset mallit tukevat taitoa kohdata erilaisia asiakkaita.
Monimuotototeutus sisältää itsenäistä työskentelyä, webinaarin, työpajapäiviä ja pienryhmätyöskentelyä. Pienryhmien muodostaminen tapahtuu ohjatusti moduulin orientaatiopäivässä.
Opintojaksoon sisältyy työpajapäiviä, joita valitaan minimissään kaksi oman mielenkiinnon mukaan pajatarjottimelta. Työpajojen tarkempi sisältökuvaus, toteutus muoto- ja paikka ja ohjeistus löytyy Canvas tilasta. Pajoihin ilmoittautuminen avautuu orientaatiopäivänä.
Opintojakson oppimisalusta Canvas aukeaa 12.1.2024.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso sisältää pienryhmässä toteutettavan LbD-projektin, jonka opiskelijat toteuttavat työelämän yhteistyökumppanin kanssa. Projektin aikataulun opiskelijaryhmä laatii itse. Osallistuminen edellyttää opiskelijalta joustavuutta, sitoutumista ja aktiivisuutta. Projektikumppanit voi valita oppilaitoksen yhteistyökumppaneista tai toteuttaa opiskelijan omissa kohteissa. Tarkemmat tiedot opintojakson orientaatiossa. Opiskelijat toimivat samassa pienryhmässä myös Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen -opintojaksolla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
12.1.2024 Moduulin orientaatio, läsnäolovelvollisuus kampuksella
2.2.2024 Opintojakson orientoiva luento kampuksella
4.4.2024 Webinaari verkossa
3.5.2024 Luovuusmessut, läsnäolovelvollisuus kampuksella
Lisäksi opiskelijalla on velvollisuus osallistua kahteen pajapäivään sekä oman ryhmän Lbd-projektin toteutukseen ja ohjaustapaamiseen. Pajapäivät ovat nähtävissä lukujärjestyksessä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Arts & Humanity Breda - opleiding | Avans University of Applied Sciences. Webinaari 4.4.2024
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli harkitset opintojakson suorittamista näyttönä, olethan yhteydessä vastuuopettajaan ennen opintojakson alkua.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
1 osio: orientaatio:
Avataan luovuuden ja toiminnallisuuden käsitettä sosiaalialan työssä. Asetetaan omat tavoitteet opintojaksolle. Perehdytään tietoperustaan.
Luovuuden ja toiminallisuuden käsitteet ja tietoperusta. Ammatillinen kehittyminen ja hyvinvointi, oman osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen.
2 osio: Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana.
Opitaan kulttuuriseen hyvinvoinnin tekijöitä opintokäynnin ja oppimispäiväkirjatehtävän avulla. Opitaan taide- ja kulttuurilähtöisten voimavaraistavien ja dialogisten menetelmien tietoperustaa ja hyödynnettävyyttä hyvinvoinnin ja osallisuuden tukena osallistumalla työpajapäiviin ja reflektoimalla kokemuksellisuutta tietoperustaan omassa oppimispäiväkirjassa.
Kulttuurinen hyvinvointi. Taide- ja kulttuurilähtöiset voimavaraistavat ja dialogiset menetelmät hyvinvoinnin ja osallisuuden tukena.
3. osio: Luovat ja toiminalliset menetelmät asiakastyössä
Ratkaisukeskeiset, dialogiset ja toiminnalliset mallit erilaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Tavoitteellinen ja suunnitelmallinen ohjaustyö sosiaalialan ympäristössä.
Opitaan soveltamaan ratkaisukeskeisiä, dialogisia ja toiminnallisia malleja erilaisten a kohtaamisissa. Työskennellään Learnin by Developing mallin mukaisesti työelämän yhteistyökumppanin kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.