Creativity and Functionality in Client Work (5 cr)
Code: V1415-3055
General information
- Enrollment
-
27.11.2023 - 03.12.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
12.01.2024 - 31.05.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 3 cr
- RDI proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Pihla Salemaa
- Paula Väliaho
- Marika Kivistö
- Teacher in charge
- Marika Kivistö
- Groups
-
SSB223KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Hyvinkää
- Study unit
- V1415
Learning outcomes
The student is able to
- utilise personal creativity and resources in client work.
- use creative and functional working methods while working with various clients.
Materials
Karjalainen, A.-L.(toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Uusikylä, K. Luovuus kuuluu kaikille. 2012. Bookwell Oy: Juva.
Muu oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään Canvas-työtilassa.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojakso sisältää pienryhmässä toteutettavan LbD-projektin, jonka opiskelijat toteuttavat työelämän yhteistyökumppanin kanssa. Projektin aikataulun opiskelijaryhmä laatii itse. Osallistuminen edellyttää opiskelijalta joustavuutta, sitoutumista ja aktiivisuutta. Projektikumppanit voi valita oppilaitoksen yhteistyökumppaneista tai toteuttaa opiskelijan omissa kohteissa. Tarkemmat tiedot opintojakson orientaatiossa. Opiskelijat toimivat samassa pienryhmässä myös Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen -opintojaksolla.
Exam schedules
12.1.2024 Moduulin orientaatio, läsnäolovelvollisuus kampuksella
2.2.2024 Opintojakson orientoiva luento kampuksella
4.4.2024 Webinaari verkossa
3.5.2024 Luovuusmessut, läsnäolovelvollisuus kampuksella
Lisäksi opiskelijalla on velvollisuus osallistua kahteen pajapäivään sekä oman ryhmän Lbd-projektin toteutukseen ja ohjaustapaamiseen. Pajapäivät ovat nähtävissä lukujärjestyksessä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
International connections
Arts & Humanity Breda - opleiding | Avans University of Applied Sciences. Webinaari 4.4.2024
Completion alternatives
Mikäli harkitset opintojakson suorittamista näyttönä, olethan yhteydessä vastuuopettajaan ennen opintojakson alkua.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Content scheduling
1 osio: orientaatio:
Avataan luovuuden ja toiminnallisuuden käsitettä sosiaalialan työssä. Asetetaan omat tavoitteet opintojaksolle. Perehdytään tietoperustaan.
Luovuuden ja toiminallisuuden käsitteet ja tietoperusta. Ammatillinen kehittyminen ja hyvinvointi, oman osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen.
2 osio: Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana.
Opitaan kulttuuriseen hyvinvoinnin tekijöitä opintokäynnin ja oppimispäiväkirjatehtävän avulla. Opitaan taide- ja kulttuurilähtöisten voimavaraistavien ja dialogisten menetelmien tietoperustaa ja hyödynnettävyyttä hyvinvoinnin ja osallisuuden tukena osallistumalla työpajapäiviin ja reflektoimalla kokemuksellisuutta tietoperustaan omassa oppimispäiväkirjassa.
Kulttuurinen hyvinvointi. Taide- ja kulttuurilähtöiset voimavaraistavat ja dialogiset menetelmät hyvinvoinnin ja osallisuuden tukena.
3. osio: Luovat ja toiminalliset menetelmät asiakastyössä
Ratkaisukeskeiset, dialogiset ja toiminnalliset mallit erilaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Tavoitteellinen ja suunnitelmallinen ohjaustyö sosiaalialan ympäristössä.
Opitaan soveltamaan ratkaisukeskeisiä, dialogisia ja toiminnallisia malleja erilaisten a kohtaamisissa. Työskennellään Learnin by Developing mallin mukaisesti työelämän yhteistyökumppanin kanssa.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.