Sosiaalialan vaikuttamistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0019-3052
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 01.06.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Paula Väliaho
- Hanna Nurmiranta
Vastuuopettaja
Paula Väliaho
Ryhmät
-
SSB223KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaa osallisuuden tuottamisen erilaisia keinoja.
- osaa käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja.
- osaa toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Hyvinkään kampuksella ja etäopetuksena syksyllä 2023. Opintojaksoon kuuluu osin läsnäolovelvollista opetusta, ohjausta ja sekä pienryhmä- että yksilötyöskentelyä. Etäopetusta ei tallenneta. Läsnäolovelvoitteisesta opetuksesta yksi kerta on korvattavissa painavista syistä.
Opintojakson sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas-tilas.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuus on löydettävissä Canvas-tilasta. Opintojakson kirjallisuutena voidaan käyttää myös muuta kuin listattua kirjallisuutta opiskelijan omien mielenkiinnon kohteiden mukaan. Tällöin tiedonhankinnasta vastaa opiskelija itse lähdekritiikin huomioiden.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa näyttö- ja työn opinnollistamisprosesseista opiskelijaintrasta.
Mikäli opiskelija on kiinnostunut suorittamaan opintojakson näyttönä, tulee hänen olla yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin Paula Väliahoon ja tehdä osaamisanalyysinsa jo ennen opintojakson orientaatiota 6.9. Mahdollinen näyttöesitys pidetään opintojakson opetuksen yhteydessä 14.9. aamulla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson puitteissa toteutetaan Hyvinvoiva opiskelija -tapahtuma marraskuussa 2023. Hyvinvoiva opiskelija -yhteistyötä tehdään paitsi paikallisesti eri oppilaitosten kanssa, myös alueellisesti Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksolla läsnäolovelvoitteisia opetuskertoja on:
* orientaatio 6.9. (kts. tutkintosääntöviittaus alla)
* LbD-työskentelun aloitus 14.9.
* Mediatuotosseminaari 4.10.
* LbD-toteutus 22.11.
* opintojakson seminaari 14.12.
Läsnäolovelvoitteisesta opetuksesta yksi kerta on korvattavissa painavista syistä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Syksylle 2023 on suunnitteilla kv-opintojakso yhteistyössä eurooppalaisten korkeakoulujen kanssa. Mikäli mahdollista, voi sen opetusta hyödyntää myös tällä opintojaksolla. Myös muu kv-yhteistyö on mahdollista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson osuudesta on lukujärjestykseen aikataulutettu n. 65 tuntia, muun työskentelyn aikatauluttamisesta vastaa opiskelija itse.
Opintojaksolle kuuluvat seuraavat tehtävät:
* orientaatiotehtävä 0,5 op
* yhteiskunnallinen vaikuttaminen 1 op
* osallisuuden tuottaminen (LbD-osuus) 2 op
* rakenteellinen sosiaalityö 1,5 op
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla toteutetaan laajassa alueellisessa yhteistyössä moniammatillinen Hyvinvoiva opiskelija -tapahtuma.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä opintojakson Canvas-tilassa sen auettua.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson tehtävät:
* orientaatiotehtävä 0,5 op
Tehtävä tehdään yksilötehtävänä ennen opintojakson alkua. Orientaatiotehtävä toimii opiskelijan työkaluna opintojakson suorittamisessa. Orientaatiotehtävän tekeminen on edellytys opintojaksolle osallistumiselle, sitä ei kuitenkaan erikseen arvioida.
* yhteiskunnallinen vaikuttaminen 1 op
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen -tehtävänä tehdään mediatuotos yksilötyönä ja se arvioidaan hyväksytty/hylätty. Tehtävään liittyy myös läsnäolovelvoitteinen mediatuotosseminaari 4.10.
* osallisuuden tuottaminen (LbD-osuus) 2 op
Osallisuuden tuottaminen -tehtävänä toteutetaan LbD-projektina Hyvinvoiva opiskelija -tapahtuma. Tapahtuma toteutetaan pienryhmissä koko opiskelijaryhmän yhteistyönä. Tehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty. Tehtävään liittyy myös tapahtumapäivään osallistuminen 22.11.
* rakenteellinen sosiaalityö 1,5 op
Rakenteellinen sosiaalityö -tehtävä on opintojakson kokoava oppimispäiväkirja. Se tehdään yksilötehtävänä. Yksilötehtävä arvioidaan numeerisesti ja opintojakson arvosana muodostuu tämän tehtävän arvioinnista. Tehtävän arvioinnissa hyödynnetään Ouriginal-plagioinnintunnistusohjelmaa.
Opintojakson suorittaakseen opiskelijan tulee suorittaa kaikki tehtävät hyväksytysti annetussa aikataulussa. Tehtävien aikataulutuksessa ja arvioinnissa noudatetaan Laurean tutkintosääntöä.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä soveltaen. Sovellettu arviointikehikko on nähtävissä opintojakson Canvas-tilassa, alla on esitettynä Laurean yleiset arviontitason I mukaiset kriteerit arvosanojen 1, 3 ja 5 osalta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden