Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0030-3057
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
28.11.2022 - 04.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
12.01.2023 - 05.06.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Hyvinkää
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
- Opettajat
- Jani Lehtoranta
- Pilvi Niemelä
- Vastuuopettaja
- Pilvi Niemelä
- Ryhmät
-
SSB223KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Hyvinkää
- Opintojakso
- R0030
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tenttimateriaali:
Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus
Muu oppimateriaali esitellään Canvasissa opintojakson aikana.
Toteutustapa
Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Hyvinkään kampuksella. Osa lähiopetuspäivistä edellyttää välttämätöntä läsnäoloa. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, joka avataan opiskelijoiden nähtäväksi opintojakson alkaessa. Opintojakso sisältää lähiopetusta, yksilö- ja ryhmätehtäviä sekä LbD -työskentelyn yhteistyössä Hyvinkään kaupungin Ysiltä elämään -tapahtuman kanssa. Oppimistehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson LbD -työskentely toteutetaan yhteistyössä Hyvinkään kaupungin nuorisopalvelujen Ysiltä elämään tapahtumassa. Tapahtuman suunnittelu ja toteutus tehdään osittain yhteistyössä Projektinhallinta ja viestintä -opintojakson sekä tapahtumaan osallistuvien yhteistyökumppanien kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson orientaatio 12.1.23, ryhmätentti 17.3.23 sekä Ysiltä elämään -tapahtuman demopäivä 20.4.23 sekä toteutuspäivät 11.5.23 ja 12.5.23 ja seminaari 25.5.23 edellyttävät välttämätöntä läsnäoloa.
Lisäksi opiskelijalta edellytetään osallistumista oman pienryhmän ohjausharjoituksen suunnitteluun ja toteutukseen. Tenttien uusintapäivämäärät tarkentuvat myöhemmin ja ilmoitetaan opintojakson Canvas tilassa. Tehtävien palautuspäivät löytyvät Canvas tilasta ja lukujärjestyksestä opintojakson alkaessa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija, joka suunnittelee toteutukseen osaamisen näyttöä tulee olla yhteydessä toteutuksesta vastaavaan lehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen ja sopia näyttöprosessin etenemisestä. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella.
Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.”
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista osista:
1. VUOROVAIKUTUSTAIDOT (2op)
Vuorovaikutuksen tutkiminen yhdessä. Mitä tapahtuu, kun olemme vuorovaikutuksessa toistemme kanssa? Omien rajojen ja tunteiden tunnistaminen vuorovaikutustilanteissa.
2. ASIAKKAAN KOHTAAMISOSAAMINEN (2op)
Ammatillinen kohtaaminen sosiaalilan työssä, osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa.
3. RYHMIEN TOIMINTA (1op)
Ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka, erilaiset ohjaustyylit ryhmänohjauksessa, ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.