Skip to main content

Nursing of Patients in Intensive Care and Care Environment (5 cr)

Code: R0401-3016

General information


Enrollment
06.02.2023 - 12.02.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.05.2023 - 07.06.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual proportion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 30
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Sanna Mikkola
Lotta Tiikkainen
Teacher in charge
Lotta Tiikkainen
Study unit
R0401

Learning outcomes

The student is able to
- describe how the vital functions of a patient in intensive care can be anticipated and assessed
- plan and select methods for the examination, observation and maintenance of the vital functions of a patient in intensive care in a patient-centred nursing and taking into account the needs of different patients and patient groups
- plan and apply the psychological support and guidance of patients in emergency care and their family in a patient-centred nursing
- describe the physical, psychological and social rehabilitation of a patient in intensive care and plan support for rehabilitation in a patient-centred nursing
- use different methods of documentation and reporting related to the care of a patient in intensive care
- describe the development needs for the care and service paths of a patient in intensive care and plan evidence-based nursing procedures to improve the quality, safety and cost-effectiveness of intensive patient care
- critically analyse and develop one's own competence in the care of a patient in intensive care
- describe ethical problems and act according to ethical principles in the intensive care environment

Location and time

Teoriaopetus toteutetaan etänä.

Materials

Oppimateriaalit ja suositeltava kirjallisuus ovat pääasiassa sähköisessä muodossa. Nämä käydään läpi opintojakson alussa.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Student workload

Lähiopetus 1,5 op
Simulaatio 0,5 op
Tehtävä ja seminaari 3op

Content scheduling

Johdantoa tehohoitoon ja tehohoitotyöhön, tehohoitajan osaamisvaatimukset, teho-osastolla hoidettavat potilaat ja potilasvalinta.
Potilaan vastaanottaminen teho-osastolle.
Tehopotilaan kivunhoito ja sedaatio, tehohoitodelirium.
Elintoimintahäiriöt: tehopotilaan hengityksen- ja verenkierron arviointi, tarkkailu ja hoitaminen. Hengityskoneessa olevan potilaan hoitaminen. Verenkierron tukeminen teho-osastolla.
Tehopotilaan ravitsemus ja nestehoito, perustarpeista huolehtiminen, akuutti munuaisten vajaatoiminta. Potilaan siirtäminen jatkohoitoon ja elämä tehohoidon jälkeen.
Tehohoidon eettiset kysymykset.

Seminaariesityksissä perehdytään erilaisiin tehohoitosairauksiin, kuten intoksikaatiopotilaan hoitotyö, elvytetyn potilaan hoitotyö, pankreatiittipotilaan hoitotyö, elinluovuttajan hoitotyö, monivammapotilaan hoitotyö.

Evaluation scale

H-5

Further information

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Opintojaksolle voi osallistua siinä vaiheessa, kun moduulin kolme opinnot on suoritettu kokonaan.
R0403 Akuuttihoitotyön erityispiirteet tai muulla tavoin osoitettu vastaava osaaminen vaaditaan. Osaamisen näyttö sovitaan opintojakson vastaavan opettajan kanssa erikseen.

Go back to top of page