Hoidon tarpeen arviointi ja päätöksenteko avoterveydenhuollossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0272-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.02.2023 - 12.03.2023
Ajoitus
01.04.2023 - 15.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Suvitie
Vastuuopettaja
Anne Suvitie
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää monipuolisia havainnointi- ja tiedonkeruumenetelmiä sekä työkaluja eri-ikäisten asiakkaiden hoidontarpeen arvioinnissa
- integroida näyttöön perustuvan tiedon ja hoitosuositukset osaksi hoitotyön päätöksentekoa avoterveydenhuollossa
- käyttää sähköisiä työmenetelmiä ja mahdollisuuksia asiakaslähtöisesti hoidon tarpeen arvioinnin, päätöksenteon ja asiakasohjauksen tukena
- kuvata kuntalaisen palveluverkoston ja konsultoida muita asiantuntijoita
- ohjata asiakkaan oikea-aikaisesti ja sujuvasti oikeaan hoitopaikkaan tai toteuttamaan itsehoitoa kotona
Toteutustapa
Opintojaksolla on aikataulutettua opetusta Tikkurilan kampuksella ja Zoomissa. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä ja -tehtäviä.
Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.
Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista opiskeluun. Tehtävistä annetaan pienryhmille palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa ja itsearviointia.
Opintojaksolla on
Asiantuntijaluennot, työpajaopetus, simulaatiopäivä, case-seminaari, työkirja(HYV/TÄYD) sekä itsenäinen työskentely.
Opetusta on Zoomissa ja Tikkurilan kampuksella.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pasi Alanen, Juha Jormakka, Hanna Kotilainen, Simo Saikko, Juhani Seppälä. Oireista työdiagnoosiin. Sanoma Pro. Kaikki painokset sopivat.
Canvasista löytyvät materiaalit.
Alan ajankohtaiset artikkelit ja suositukset.
Oppiportti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu asiantuntijaluennoitsijoiden kautta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Läsnäolo kampuksella ja Zoomissa oppimistapaamisissa on suotavaa.Poissaoloihin ei tule korvaavia tehtäviä.
Simulaatiopäivä, työpaja sekä case-seminaarissa pakollinen läsnäolo.
6.4.2023 9.00-11.45 orientaatio, teoriaa, ZOOM
12.4 08.30-11.45 Kliininen tutkiminen I. Kampus.
13.4 08.30-11.45 Vierailevia luennoitsijoita, Etäratkaisut osana HTA:ta ZOOM
19.4 08.30 - 11.45 Kliininen tutkiminen II. Kampus.
27.4 8.30- 11.45 Työpaja + Case -seminaari (Läsnäolo)
4.5 8.30-11.45 Etävastaanotto HTA simulaatiot (Zoom)
Työkirjan palautus I 15.5.2023
Työkirjan palautus II 31.5.2023
Työkirjan palautus III 15.6.2023
Aloitus Zoomissa: 6.4.2023
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi: Hyväksytty/hylätty.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.(Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.