Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0208-3048
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
0.5 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, sote
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Sanna Puhakka
Vastuuopettaja
Sanna Puhakka
Ryhmät
-
SSF222SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Toteutustapa
Toteutus kuuluu Asiakaslähtöisten sosiaalipalveluiden kehittämisen moduliin. Toteutuksen aikana perehdytään yhteiskunnan kehitystä tunnistavaan tulevaisuusajatteluun, Megatrendeihin ja tarkastellaan hyvinvointipalveluiden kehittämistä.
Opinnot suoritetaan lähiopetuksena Lohjan kampuksella, työskentely tapahtuu luento-opetuksessa, itsenäisesti opiskellen sekä opiskelijoiden rakentamissa pienryhmissä. Toteutuksen oppimisympäristönä on Canvas.
Opintojaksosta vastaava lehtori on Sanna Hämäläinen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kallankari, Sanna (2019): Muutoksen johtaminen arjessa. Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Sitra (2023): Megatrendit.
Muu toteutuksella käytettävä materiaali esitellään lähiopetuspäivillä ja Canvas verkkoympäristöissä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Innovatiivisen kehittämisessä osaamisen näytön perustana on vähintään 12 kuukauden työskentely hyvinvointialalla, jossa opiskelija on kehitellyt/ideoinut/toteuttanut jotain alan palveluinnovaatiota/ palvelukonseptia, jota ei ole ollut olemassa ennen tätä työskentelyjaksoa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson luennoilla vierailee asiantuntijavieraita kehittämisen ja palvelumuotoilun tehtävistä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Läsnäoloa suositellaan kaikissa opetuspäivissä. Läsnäoloa vaaditaan:
Orientaatio opintoon 12.1.2024
Aikalaiskatsausseminaari 9.2.2024
Vierailijapäivä 7.3.2024
Päätösseminaari 11.4.2024
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Toteutuksen tuntmäärä on n. 134 h koostuu Orientaatio- ja Seminaaripäivistä, lähiopetuksesta, pienryhmissä työskentelystä ja ohjaustapaamisista lehtorin kanssa.
Sisältö ja sen jaksotus
Toteutuksen sisältöinä ovat
- tulevaisuusajattelu, megatrendit ja hiljaiset signaalit
- innovaatiot, innovaatioiden synnyttäminen
- asiakaskeskeinen palvelumuotoilu
- luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut
- pilotointi palvelujen kehittämisprosessissa
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Englanniksi
Hylätty (0)
Opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin, jättää tekemättä oppimistehtävät eikä osallistu pakollisiin lähipäiviin.
Englanniksi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on innovoinut itsenäisesti/ työparin kanssa tai pienryhmässä hyvinvointialan palveluita. Kehittämistehtävä on perusteltu ja selkeä, sekä vastaa suurimpaan osaan tehtävälle annettuja osa-alueita. Näyttö etenee hyvin. Kehittämistyö jää vielä irralliseksi ilman kytkentää tulevaisuusajatteluun, yhteskunnalliseen vaikuttamiseen tai kriittiseen tarkasteluun. Esitys on raportoivaa ja kaipaa vielä reflektoivaa tarkastelua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on innovoinut itsenäisesti/ työparin kanssa tai pienryhmässä hyvinvointialan palveluita. Kehittämistehtävä on perusteltu ja selkeä, sekä monipuolinen. Se vastaa tehtävälle annettuja osa-alueita ja on kytketty tulevaisuusajatteluun ja yhteskunnallisiin kysysmyksiin. Näyttö etenee hyvin ja siihen on valmistauduttu. Kehittämistyössä on tunnistettavissa vaikuttamiseen tai kriittiseen tarkasteluun liittyvää pohdintaa ja menetelmällistä työskentelyä. Luentojen anti näkyy kehittämistyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on innovoinut itsenäisesti/ työparin kanssa tai pienryhmässä hyvinvointialan palveluita. Kehittämistehtävä on perusteltu ja selkeä, monipuolinen ja siihen liittyy uutta ajattelua . Se vastaa tehtävälle annettuja osa-alueita ja on kytketty tulevaisuusajatteluun ja yhteskunnallisiin kysymyksiin. Näyttö etenee kiinnostavasti ja siihen on valmistauduttu. Kehittämistyössä on syvennetty vaikuttamisen, kriittiseen tarkastelun ja menetelmällisen työskentelyn keinoin. Luentojen anti näkyy sovellettuna kehittämistehtävässä.