Palveluinnovaatiot (10 op)
Toteutuksen tunnus: A9145-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
22.05.2023 - 28.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 8 op
- TKI-osuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
- Opettajat
- Marjukka Turunen
- Petri Vähäkangas
- Vastuuopettaja
- Marjukka Turunen
- Ryhmät
-
MLA222KAPalveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, K22, Leppävaara
- Opintojakso
- A9145
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa innovaatiohankkeen soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä
- työskennellä monialaisissa projekteissa
- soveltaa luovaa ongelmanratkaisua ja kehittää työtapoja
Aika ja paikka
Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
Lähiopetus ja ohjaus tapahtuvat kampuksella ja Zoomissa. Pienryhmät työskentelevät ryhmän keskinäisen sopimuksen mukaan.
Opintojakson ohjauksen viestiväylänä käytetään Canvas-oppimisalustan viestiväylää. Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esimerkiksi:
Hyysalo, S. (2009). Käyttäjä tuotekehityksessä. Tieto, tutkimus, menetelmät.
Knapp, J., Zeratsky, J.,Kowitz, B. 2016. Sprint: How to Solve Big Problems and test new ideas in Just Five Days. Simon & Schuster Paperbacks.
Miettinen, S.; Koivisto, M. (toim.) (2009). Designing Services with Innovative Methods.
Moritz, S. (2005). Service Design. A practical access to an evolving field (http://stefan-moritz.com/_files/Practical%20Access%20to%20Service%20Design.pdf)
Ojasalo, K., Moilanen, T.; Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G.; Smith, A. How to create products & services customers want. Get started with Value Propostion Design, USA, Wiley.
Solatie, J.; Mäkeläinen, M. (2009). Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön.
The future of service business innovations. Tekes 2010.
Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing: A Practitioners’ Handbook. O’Reilly.
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu Talentum
Toteutustapa
Opintojaksolla perehdytään palvelumuotoiluprosessiin ja -menetelmiin sekä toteutetaan palvelumuotoiluprojekti soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä.
Opintojaksolla työskennellään pienryhmissä ja sovelletaan luovaa ongelmanratkaisua sekä kehitetään työtapoja.
Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
Opintojakson opetus ja ohjaus tapahtuu kampuksella ja Zoom-tapaamisissa.
Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.
Opintojakso vaatii itsenäistä työskentelyotetta ja sitoutumista pienryhmän toimintaan.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla opetellaan käyttämään uusia innovointimenetelmiä ja perehdytään palvelumuotoiluprosessiin tuottamalla palvelukonsepti toimeksiantajalle vuorovaikutuksessa toimeksiantajan ja oman pienryhmän kanssa. Palvelukonsepti tuotetaan toimeksiantajalle. Kehittämishanke esitellään opintojakson alussa.
Tyypillisesti palvelumuotoilun projekti sisältää vähintään asiakasymmärryksen lisäämisen ja työpajat (suunnittelu, fasilitointi ja raportointi).
Tarkempi kuvaus opintojakson alussa Canvas ympäristössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
23.08.2023 12.30 - 15.00 216 Leppävaara (MAHDOLLISESTI ALOITUSKERTA CITY-MARKET JÄRVENPÄÄN TILOISSA)
14.09.2023 15.15 - 16.15 Ulkopuolinen tila : Zoom
28.09.2023 15.15 - 16.15 Ulkopuolinen tila : Zoom
20.10.2023 09.00 - 15.00 216 Leppävaara
02.11.2023 15.15 - 16.15 Ulkopuolinen tila : Zoom
09.11.2023 15.15 - 16.15 Ulkopuolinen tila : Zoom
23.11.2023 12.30 - 15.00 216 Leppävaara
Kansainvälisyys toteutuksella
opintojakso on suomenkielinen, mutta paljon hyvää ja kiinnostavaa materiaalia palvelumuotoilusta on englanniksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Normaali näyttöprosessi
Opintojakso kuitenkin vahvasti suositellaan suoritettavaksi toteutuksella, koska yhdessä tekeminen antaa vahvan pohjan palvelumuotoiluosaamiselle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 tuntia
Ohjaukset, Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely.
Huomioi, että yhteisiin tapaamisiin menee kokonaistyömäärästä n. 16 h.
Itsenäiseen ja ryhmätyöskentelyyn on käytettävissä 254 h/ opiskelija, joka jaettuna viikkotasolle tarkoittaa n. 15 työtuntia. Varaa siis itsellesi opintojakson työskentelyyn kaksi opiskelupäivää viikossa.
Sisältö ja sen jaksotus
• kehittämistarpeen määrittely
• kontekstin ja tietämysperustan luonti
• kehittämisprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
• työskentely jaetun asiantuntijuuden ryhmässä
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opintojakson työskentely pohjautuu yhteiskehittämiseen, jota tehdään tiimeissä koko opintojakson ajan. Lähitapaamisia mm. Zoomissa on koko opiskelijaryhmän kesken aikataulun mukaisesti. Paikkansa opintojaksolla vahvistavat ne, jotka ovat paikalla opintojakson aloituksessa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”