Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0034-3047
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
27.11.2023 - 03.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
16.01.2024 - 30.06.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Porvoo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo
- Opettajat
- Pihla Salemaa
- Pilvi Niemelä
- Jonna Brandt
- Vastuuopettaja
- Pilvi Niemelä
- Ryhmät
-
SSP223KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Porvoo
- Opintojakso
- R0034
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja jäsentää erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä
- käyttää ja soveltaa sosiaalipedagogisen, sosiokulttuurisen ja psykososiaalisen työn menetelmiä ja välineitä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden ja ryhmien tukemisessa
- hallitsee suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön prosessin sekä osaa arvioida ja dokumentoida asiakastyötä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Toteutuksen oppimateriaaleina ovat ainakin:
Raunio K. 2009. Olennainen sosiaalityössä (luvut 1-6).
Toikko T. 2005. Sosiaalityön ideat; johdatus sosiaalityön historiaan
Hirvonen, J. 2015. Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen. Teoksessa: Hirvonen J. ym. (toim.). Sosionomit asiakastyön kentillä. Julkaisussa sivut. 13-33.
Helminen (toim.) (2016) Sosiaaliohjaus: lähtökohtia ja käytäntöjä.
Nivala & Ryynänen (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.
Näkki & Sayed (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla.
Muu tenttimateriaali ja opintojakson lähdemateriaali esitellään opintojakson alkaessa Canvas- työtilassa.
Toteutustapa
Opintojaksolla perehdymme sosiaalialan asiakastyötä ohjaavan metodologiaan, työtä jäsentäviin teorioihin, työorientaatioihin, sekä asiakastyön menetelmälliseen ohjaustyöskentelyyn.
Opintojakso etenee luentotyöskenteyllä sekä LbD- oppimisprojektina pienryhmissä. Opintojaksoon kuuluu kaksi tenttiä, Lbd työtä kuvaava seminaariesitys ja seminaaripäivien raportointi. Lisäksi opintojaksolla perhedytään asiakastyön dokumentoinnin käytäntöihin ja etiikkaan.
Opintojakson opetus järjestetään lähi- ja etäopetuksena. Lähiopetus toteutetaan Porvoon kampuksella. Etäopetusta ei nauhoiteta. Toteutuksen oppimisympäristönä toimii Canvas- työtila, josta löytyy toteutuksen oppimateriaali, ohjeistus oppimistehtäviin sekä päivitetty tieto opintojakson mahdollisista muutoksista. Canvas avautuu opiskelijoiden nähtäväksi opintojakson alkaessa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään Lbd – oppimisprojekti työelämään. Oppimisprojekti sisältää tutustumisen työelämän menetelmällisyyteen, josta tehdään seminaariesitys. Oppimisprojektin aikataulun opiskelijaryhmä laatii itsenäisesti, Lbd työskeneteyyn kuuluu ohjaustapaamiset ohjaavan lehtorin kanssa.
Lisäksi työelämäyhteistyötä tehdään asiantuntijoiden luentovierailuilla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson läsnäolovelvollisia päiviä ovat orientaatio- ja seminaaripäivät, tentit, ohjausosaamisen työpajapäivä sekä Apottikoulutukset. Opiskelijoille suositellaan osallistumista lähiopetuksen kerroille.
Ensimmäinen tentti järjestetään 27.2.2024 ja mahdolliset uusinnat suoritetaan Laurean uusintatilaisuuksissa 4.4.24 tai 25.4.2024.
Toinen tentti järjestetään 15.4.2024 ja mahdolliset uusinnat suoritetaan 16.5.2024 tai 6.6.2024.
Ilmoittautuminen uusintatilaisuuteen tapahtuu Laurean ohjeistuksen mukaisesti. Lisätietoa löydät opiskelijaintrasta.
Opintojakson aikataulut löytyvät Pakista ja niihin mahdollisesti tulevista muutoksista tiedotetaan opintojakson alkamisen jälkeen Canvas - työtilassa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija, joka suunnittelee toteutukseen osaamisen näyttöä tulee olla yhteydessä toteutuksesta vastaavaan lehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen ja sopia näyttöprosessin etenemisestä. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Toteutuksen kokonaistuntimäärä 267 tuntia jakautuu keskimäärin seuraavasti:
Luento-opetus 72 h
Toteutuksen tentit 8 h
Lbd – oppimisprojekti 80 h
Itsenäinen työskentely 107 h
Sisältö ja sen jaksotus
Toteutuksen moduulit ja painopisteet ovat
1. Asiakastyön teoreettiset työorientaatiot, 3 op
(Tentti HYL – 5)
2. Asiakastyön menetelmiä , 5 op
(Tentti HYL – 5 sekä seminaariraportti HYL - 5)
3. Asiakasprosessi ja dokumentointi, 2 op
(Oppimistehtävä, HYL - 5)
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.