Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys (6 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BT03-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
84 % Lähiopetus, 16 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Saara Helander
- Kirsi Ronkainen
Vastuuopettaja
Kirsi Ronkainen
Ryhmät
-
SHV221SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia antaen näyttöä sisäisestä yrittäjyydestä omassa työskentelyssään
- toimia antaen näyttöä sitoutumisestaan asiakaslähtöisten ja vaikuttavien palveluiden kehittämiseen
- kriittisesti arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta ja vaikutuksia sekä tunnistaa uudistamistarpeita yksilön, asiakasryhmien ja yhteiskunnan näkökulmasta
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman alansa innovaatioprojektin hyödyntäen monialaista asiantuntijayhteisöä ja –verkostoa
- käyttää soveltuvia tutkimus-, kehittämistyöntyön ja palvelumuotoilun menetelmiä innovaatioprojektissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- viestiä vakuuttavasti syntyneistä tuote- ja palveluratkaisuista ja liikeideoista
- osaa tuottaa laadukasta ja motivoivaa ohjausmateriaalia asiakkaan ja työyhteisön käyttöön
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
Toteutustapa
PÄIVÄOPETUS
Opintojakso jakautuu kahteen kokonaisuuteen:
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
2) Yrittäjyys 2 op
---
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Opinnolla on aikataulutettua lähiopetusta ja työpajoja koululla, tiimien ohjausta sekä tiimien itsenäistä työskentelyä.
- Oppimisen ja projektin toteutuksen kannalta on välttämätöntä osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti.
- Opetus- ja ohjaustilanteita ei tallenneta.
- Kehittämisprojekti tehdään Espoon kaupungin toimeksiannon pohjalta tiimityönä, joka on etukäteen aikataulutettu.
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko ennen toteutuksen alkua.
- Tiimit muodostetaan opiskelijoiden ehdotusten pohjalta. Opettajan vastuulla on, että kaikille opiskelijoille löytyy tiimi.
Suoritukset
- Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö).
- Palvelumuotoiluprojektin 4 kehittämisvaiheen toteutus ja niiden tuotokset/ tulokset.
- Loppuarviointi (sis. vertaisarvioinnin)
2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden opinnot rakentuvat itsenäisistä tehtävistä sekä niiden pohjalta käytävästä tiimin lukupiirikeskustelusta.
- Opettaja rakentaa tiimit sen jälkeen kun opintoihin osallistuvat opiskelijat ovat selvillä.
- Opiskelijat sopivat tiimissä aikataulun lukupiirin toteutukseen.
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko ennen toteutuksen alkua.
Aika ja paikka
Vko 43
Ma 23.10 9-11.30:
Orientaatio, palvelumuotoilun lähtökohdat ja visuaalinen viestintä, tiimisopimus.
Ti 24.10 9-15:
Taustatutkimus ja kenttätutkimuksen aloitus
Vkot 44-46
Ti 31.10 10-15.45:
Kenttätutkimuksen toteutus tiimeissä (sis havainnointi & haastattelut)
Vko 47
Ma 20.11. 9-15:
Määritä -vaihe: Löydä-vaiheen tulosten kiteytys
Ti 21.11. 9-14:
Kehitä-vaihe: Ideointi ja ideoiden seulonta
Opettajan välipalaute portfolioista.
Vko 48
Viestinnän opettajan kirjallinen ohjaus ideakorteilla esitettyjen ratkaisujen toteuttamiseksi.
Ti 28.11. 9-14:
Prototypointi ja testaus
Vko 49
Ma 4.12. 9-15:
Testaushaastatteluiden toteutus tiimeissä.
Ti 5.12. 12.30-15.45
Suullinen vaikuttava viestintä
Tiimien ohjaukset loppuesityksiin
Vko 50.
Ma 11.12. 9-11.30: Suulliset loppuesitykset (Teams)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esim.
Stickdorn, M. & Schneider J. 2010. This is service design thinking. Amsterdam : BIS Publishers.
Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This Is Service Design Doing. Sebastopol: O’Reilly, 26.
Koivisto & al, 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. E-kirja. Helsinki: Alma Talent.
Ojasalo K., Moilanen T., Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät - uudenlaista osaamista liiketomintaan.Helsinki: Sanoma Pro.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
Korkeakoulutasoiset palvelumutoilun opinnot.
2) Yrittäjyys 2 op
Korkeakoulutasoiset yrittjyyden opinnot tai yrittäjänä toimiminen.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, Espoon terveysasemat
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Ks. edellä projektin aikataulu ja ohjelma.
- Portfolion palautus 17.12.23
2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden lukupiiri-tehtävän palautus 17.12. mennessä.
Kansainvälisyys toteutuksella
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Opiskelijan tulee varautua edistämään projektia läsnäolo- ja ohjauskerroilla sekä yhdessä tiiminsä kanssa sovittuina ajankohtina. Tiiviin projektin aikana täysipäiväinen harjoittelu tai työssäkäynti ei ole mahdollista.
- Ajankäyttö:
Lähiopetus, ohjaus 1,5 op
Tiimityöskentely 1,5 op
Opiskelijan itsenäinen opiskelu 1 op
2) Yrittäjyys 2 op
- Itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät n. 50 h
- Lukupiirikeskustelu 2 h
Sisältö ja sen jaksotus
Ks. edellä ohjelma + sisältö
Lisätietoja opiskelijoille
Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- On erittäin tärkeää varautua intensiiviseen tiimityöskentelyyn projektin aikana ja sopia ajoissa tiimin kanssa riittävästi työskentelyaikaa myös opetuskertojen välille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op- 60% kokonaisarvosanasta
2) Yrittäjyys 2 op -40% kokonaisarvosanasta
Hylätty (0)
Tyydyttävän arvosanan osaamisvaatimukset eivät toteudu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiimi/opiskelija:
Osaa hakea tietoa, mutta johtopäätökset eivät aina perustu saatavilla olevaan tietoon.
Tiimi/opiskelija:
Tunnistaa joitakin palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä ja niiden merkityksen palvelukonseptin kehittämisessä.
Osaa kuvata mitä asiakasymmärrys tarkoittaa palvelumuotoilussa.
Opiskelija:
On pääsääntöisesti mukana tiimin työskentelyssä.
Kaikki prosessin vaiheet on dokumentoitu portfolioon.
Portfoliota on jonkin verran visualisoitu.Konsepti sisältää joitakin asiakasarvoa tuottavia elementtejä.
Konsepti perustuu toimeksiantoon.
Konseptin / ideoiden esitykset toimeksiantajalle on toimitettu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiimi/ opiskelija:
Osaa hankkia tietoa ja arvioida sitä
Osaa perustella johtopäätöksiä teoreettiseen tietoon pohjautuen
Tiimi/ opiskelija:
Osaa käyttää palvelumuotoilun prosessia, menetelmitä ja työkaluja palvelukonseptin kehittämisessä.
Tekee päätökset ja valinnat perustuen asiakasymmärrykseen.
Osaa käyttää asiakasymmärrystä palvelukonseptin kehittämisessä
Opiskelija:
Ottaa vastuuta tiimin edistymisestä ja osallistuu tiimin tavoitteiden saavuttamiseen.
Osallistuu tiimin oppimiseen ja kehittämiseen.
Prosessin etenemistä on vaivatonta seurata portfoliossa.
Portfoliossa on hyödynnetty visualisointia
Prosessin aikana annettua palautetta on hyödynnetty portfolion kehittämisessä.
Konsepti tuottaa arvoa asiakkaalle / palvelun käyttäjälle.
Konsepti tuottaa arvoa toimeksiantajalle.
Konsepti on pääosin toteutettavissa.
Kaikki konseptin / ideoiden esitykset toimeksiantajalle on valmisteltu ja toimitettu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiimi / opiskelija:
Hankkii monipuolista tietoa aktiivisesti ja aloitteellisesti.
Osaa arvioida tietoa kriittisesti
Osaa soveltaa teoreettista tietoa käytäntöön.
Osaa perustella johtopäätökset analysoituun tietoon pohjautuen.
Tiimi/opiskelija:
Osaa soveltaa joustavasti palvelumuotoiluprosessia palvelukonseptin kehittämisessä.
Tekee päätökset ja valinnat perustuen asiakasymmärrykseen.
Osaa tuoda lisäarvoa palvelumuotoilun työkaluilla ja menetelmillä palvelukonseptin kehittämiseen.
Opiskelija:
Ottaa vastuuta tiimin edistymisestä ja ennakoi asioita, joita tarvitaan tiimin tavoitteiden saavuttamikseksi.
Tuo tiimiin innostusta ja yrittämisen henkeä.
Edistää aktiivisesti tiimin oppimista ja kehittymistä.
Portfolio esittelee prosessin selkeästi ja ymmärrettävästi. Päätökset ova perusteltuja.
Visualisointi tuo lisäarvoa portfolioon.
Prosessin aikana annettua palautetta on hyödynnetty portfolion kehittämisessä
Konsepti täyttää asiakkaiden ja palvelun käyttäjien tarpeet
Konsepti tuottaa arvoa toimeksiantajalle.
Konsepti on toteutettavissa,.
Kaikki konseptin / ideoiden esitykset toimeksiantajalle on valmisteltu ja toimitettu hyvin.