Siirry suoraan sisältöön

Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0030-3052

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Sonja Kukkonen
Vastuuopettaja
Sonja Kukkonen
Ryhmät
SSV223SN
Sosionomikoulutus, päivätoteutus, S23, Tikkurila
Opintojakso
R0030

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mm.
Heikkilä Jorma & Heikkilä Kristiina. 2001. Dialogi-Avain innovatiivisuteen. WSOY
Keskinen Jukka ym. 2012. Asiakastyön kohtaaminen -reseptejä vastavuoroisuuteen. Socca.
Laitinen Merja & Pohjola Anneli (toim). 2010. Asiakkuus sosiaalityössä. Gaudeamus Helsinki University Press.
Mattila Kati-Pupita. 2007. Arvostava kohtaaminen : arjessa, auttamistyössä ja työyhteisössä. PS-Kustannus.
Mattila Kati-Pupita. 2010. Asiakkaana ihminen : työnä huolenpito ja auttaminen. PS-kustannus.
Mäkinen Päivi, Raatikainen Eija, Rahikka Anne, Saarnio Tuula. 2011.Ammattina sosionomi. WSOY.
Onnismaa Jussi. Ohjaus- ja neuvontatyö. 2011.
Talvio Markus. 2017. Toimiva vuorovaikutus
Vilèn Marika & Leppämäki Päivi & Ekström Leena. 2002 tai sitä uudempi painos. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. WSOY
Väisänen Leena, Niemelä Mika, Suua Pirkko. 2009. Sanat työssä: vuorovaikutus ammattitaitona.

Toteutustapa

Tämä opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Tikkurilan kampuksella. Tarkempi lähitapaamisten aikataulu saatavilla Pepissä sekä Canvasissa. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- ja ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyö Yrityskylä (Helsinki) kanssa.
Osoite: Viikintie 1, 00560 Helsinki.
Osallistuminen työelämäyhteistyöhön on oleellinen osa opintojaksoa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opintojakson osaamistavoitteet huomioiden läsnäolo lähitapaamisissa on oleellinen osuus niiden saavuttamiseksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”

Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja ota yhteys opettajaan hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua mikäli harkitset osaamisen näyttöä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä opinnon eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu kolmesta moduulista, joiden aiheet kulkevat toisiinsa limittyen mukanamme läpi opintojakson:

Moduuli 1: Vuorovaikutustaidot 2 op
Moduuli 2: Asiakkaan kohtaaminen 2 op
Moduuli 3: Ryhmien toiminta 1 op

Tällä opintojaksolla oppimisen tapoina käytetään erilaisia oppimista tukevia tehtäviä:

Pohdintatehtävä 1 op
Yksilötehtävä
Raportti
Hyväksytty / hylätty

Yrityskylätehtävä 2 op
Yksilötehtävä
Ohjaustoiminta + raportti
T1-K5

Ryhmäilmiötehtävä 1 op
Ryhmätehtävä
Esitelmämuotoinen raportti + osallistuminen Learning Cafe-työskentelyyn
T1-K5

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Siirry alkuun