Dialogue, Encounters and Professional Interaction (5 cr)
Code: R0030-3052
General information
- Enrollment
-
22.05.2023 - 28.05.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
24.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- RDI proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Sonja Kukkonen
- Teacher in charge
- Sonja Kukkonen
- Groups
-
SSV223SNSosionomikoulutus, päivätoteutus, S23, Tikkurila
- Study unit
- R0030
Learning outcomes
The student is able to
- be aware of and develop their interaction skills
- encounter and interact with individuals
- work in teams and direct groups
- understand the significance of the customer's participation and resources
Materials
Mm.
Heikkilä Jorma & Heikkilä Kristiina. 2001. Dialogi-Avain innovatiivisuteen. WSOY
Keskinen Jukka ym. 2012. Asiakastyön kohtaaminen -reseptejä vastavuoroisuuteen. Socca.
Laitinen Merja & Pohjola Anneli (toim). 2010. Asiakkuus sosiaalityössä. Gaudeamus Helsinki University Press.
Mattila Kati-Pupita. 2007. Arvostava kohtaaminen : arjessa, auttamistyössä ja työyhteisössä. PS-Kustannus.
Mattila Kati-Pupita. 2010. Asiakkaana ihminen : työnä huolenpito ja auttaminen. PS-kustannus.
Mäkinen Päivi, Raatikainen Eija, Rahikka Anne, Saarnio Tuula. 2011.Ammattina sosionomi. WSOY.
Onnismaa Jussi. Ohjaus- ja neuvontatyö. 2011.
Talvio Markus. 2017. Toimiva vuorovaikutus
Vilèn Marika & Leppämäki Päivi & Ekström Leena. 2002 tai sitä uudempi painos. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. WSOY
Väisänen Leena, Niemelä Mika, Suua Pirkko. 2009. Sanat työssä: vuorovaikutus ammattitaitona.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyö Yrityskylä (Helsinki) kanssa.
Osoite: Viikintie 1, 00560 Helsinki.
Osallistuminen työelämäyhteistyöhön on oleellinen osa opintojaksoa.
Exam schedules
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opintojakson osaamistavoitteet huomioiden läsnäolo lähitapaamisissa on oleellinen osuus niiden saavuttamiseksi.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja ota yhteys opettajaan hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua mikäli harkitset osaamisen näyttöä.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä opinnon eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”.
Content scheduling
Opintojakso koostuu kolmesta moduulista, joiden aiheet kulkevat toisiinsa limittyen mukanamme läpi opintojakson:
Moduuli 1: Vuorovaikutustaidot 2 op
Moduuli 2: Asiakkaan kohtaaminen 2 op
Moduuli 3: Ryhmien toiminta 1 op
Tällä opintojaksolla oppimisen tapoina käytetään erilaisia oppimista tukevia tehtäviä:
Pohdintatehtävä 1 op
Yksilötehtävä
Raportti
Hyväksytty / hylätty
Yrityskylätehtävä 2 op
Yksilötehtävä
Ohjaustoiminta + raportti
T1-K5
Ryhmäilmiötehtävä 1 op
Ryhmätehtävä
Esitelmämuotoinen raportti + osallistuminen Learning Cafe-työskentelyyn
T1-K5
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.