Skip to main content

Introduction to Marketing (10 cr)

Code: HL00BQ78-3044

General information


Enrollment
22.05.2023 - 28.05.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
25.08.2023 - 08.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
5 cr
Virtual proportion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Lohja
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja (Finnish)
Teachers
Ilkka Bergius
Marja Isokangas
Liko 2 Virtuaali
Teacher in charge
Marja Isokangas
Groups
HLF223SA
Liiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, S23, Lohja
Study unit
HL00BQ78

Learning outcomes

The student is able to
- use the basic terms of marketing
- define the goals and metrics for marketing and sales
- apply the marketing mix framework to an organization responsibly*
- acquire customer information, define target groups, and describe the customer journey
- act and communicate in a customer-oriented manner in sales situations
- carry out a marketing development project**

**The addition 'responsibly' comes into effect on August 1, 2024.
** The translation has been corrected and modified to exclude teamwork from the learning outcome. The change comes into effect on August 1, 2024.

Materials

Bergström, S. & Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Komulainen, M. 2018. Menesty digimarkkinoinnilla.
Aminoff, J. & Rubanovitsch, M. 2015. Ostovallankumous.
Filenius, M. 2015. Digitaalinen asiakaskokemus: menesty monikanavaisessa liiketoiminnassa.
Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I. 2016. Marketing 4.0: Moving From Traditional to Digital.
Kert, K. & Leino, S. 2020. #Myyntikirja: menesty uuden ajan B2B -myynnissä.
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus: miksi, mitä, miten?

Teaching methods

Opintojakso suoritetaan lähi- ja verkkototeutuksen yhdistelmänä. Opintojaksolla on sekä ryhmätehtäviä että yksilötehtäviä. Opintojaksolla käytetään Canvas -oppimisympäristöä.

Pääasialliset teemat ovat markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet, asiakaskokemus sekä näihin liittyvä havainnointi- ja analysointitehtävä. Toteutuksella on mahdollisesti myös vierailijaluento.

Viestintä opintojakson aikana toteutetaan Canvasin keskustelualueella ja tarvittaessa sähköpostilla.

Exam schedules

Opintojakson tarkka aikataulu on nähtävillä Pakissa.

Opintojakson lähi- ja verkkotapaamiset sekä tehtävien palautuspäivät on määritelty opintojakson Canvas -työtilassa. Suositeltava tarkennettu aikataulutus työskentelylle käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla. Opintojakson Canvas -työtila aukeaa viimeistään 26.8.2022.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka vastaa noin 270 tunnin työmäärää.

Content scheduling

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin tiimissä

Lisäksi opintojaksoon kuuluu soveltava havainnointi- ja analyysitehtävä.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Go back to top of page