Palvelumuotoiluosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9529-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Päivi Tossavainen
Vastuuopettaja
Päivi Tossavainen
Ryhmät
-
TYJ23KJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K23, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
- soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena. Verkko-opetus sisältää aktivoivaa luento-opetusta ja pienryhmissä toteutettavia harjoituksia, jotka oleellisia opintojakson suorittamisen kannalta. Opiskelijoiden osallistuminen välttämätöntä. Verkko-opetusta ei nauhoiteta.
Verkko-opetusajalla helmikuu - huhtikuu 2023. Kurssia koskeva informaatio päivitetään ainoastaan oppimisympäristö Canvaksessa.
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op., mikä tarkoittaa noin 135hrs työtä/ opiskelija. Opiskelu tapahtuu ennen opetuksen aloittamista( ennakkotehtävät), opetuspäivinä sekä opetuspäivien välissä ja jälkeen (oppimistehtävät).
Muutokset toteutussuunnitelmaan ovat mahdollisia.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Polaine, Andy; Løvlie, Lavrans & Reason, Ben (2013) Service Design: From Insight to Implementation, and more. Rosenfeld Media
(e-kirja löytyy eBook centralin kautta).
Suositetltava kirjallisuus ilmoitetaan oppimisympäristössä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö tapahtuu opiskelijan oman osaamisen ja työkokemuksen reflektointina, ja tarkastellen omaa työympäristöään.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Osittain englanninkielinen lähdeaineisto. Kansainvälinen akateeminen kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientaatio ja ennakkotehtävät 10h
Opetuspäivät 3x8h, yhtennsä 24h
Oppimistehtävät 100h
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso on tarkoitettu YAMK-opiskelijoille, jotka eivät ole aikaisemmin opiskelleet muotoilua ja/tai palvelumuotoilua.
Kyseessä on palvelumuotoiluosaamisen perusteet sisältäen peruskäsitteet, prosessit ja työkalut.
Opintojaksolla profiloidaan opiskelijan omaa osaamista suhteessa palvelumuotoilun osaamistarpeisiin.
Pedagogisesti noudatamme opintojaksolla Laurean LbD-mallia ja käänteisen oppimisen filosofiaa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti tietoa palvelumuotoilusta sekä soveltaa sitä käytäntöön omassa työssään.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa (EQF7).
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy [Canvasista, Teamsistä, jos muualta mistä; voit myös lisätä OneDrive linkin].
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla on ennakkotehtäviä, joiden hyväksytty suoritus edellytetään kurssiin osallistumiselle (ns. orientaatio).
Opintojakso arvioidaan asteikolla: hyväksytty/ hylätty Laurean YAMK opintojakson arviointikriteerien mukaisesti.
"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).