Tulevaisuuksien johtamisen ja ennakoinnin menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9323-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 09.12.2022
Ajoitus
26.01.2023 - 14.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Minna Pura
Vastuuopettaja
Minna Pura
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TYJ23KJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista
Toteutustapa
Monimuotototeutus: "LEGO® SERIOUS PLAY®" -ryhmälle torstaisin.
Kurssi koostuu kolmesta koko päivän opetusmodulista ja niiden välissä tehtävistä ryhmä- ja yksilötehtävistä.
2. moduuli toteutetaan 2.2.2022 Tikkurilan campuksella (klo 8.30 -16). osallistavana tulevaisuustyöpajana LEGO® SERIOUS PLAY® menetelmällä. Työpajaan osallistuminen on pakollista. Muut moduulit 1. ja 3. eivät alustavan suunnitelman mukaan edellytä kampukselle tuloa. Ne toteutetaan etänä videoyhteydellä (Teams) välityksellä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta.
Opintojakson toteutus sisältää:
- luentoja
- työpajatyöskentelyä, sis. LEGO® SERIOUS PLAY® tulevaisuustyöpaja
- ryhmä- ja parityöskentelyä
- itsenäistä työskentelyä
LEGO® SERIOUS PLAY® on menetelmä, jonka avulla fasilitoidaan keskustelua ja parannetaan kommunikaatiota, tuodaan esiin erilaisia näkökulmia, ideoita ja ajatuksia. Se sopii erityisen hyvin ongelmanratkaisuun sekä yksilöiden, tiimien ja kokonaisten organisaatioiden käyttöön. Metodologia perustuu tutkimustietoon liiketalouden, strategian, organisaatiokehityksen, psykologian ja oppimisen aloilla. Yksi keskeisistä teorioista on ”hands – on- knowlege” eli tieto, josta tulee käsin kosketeltavaa. LEGO® SERIOUS PLAY®:tä on hyödynnetty eri tarkoituksiin mm. Standfordissa, Harvardissa, Hankenilla ja Laureassakin. Opettaja on erikoistunut fasilitoimaan tulevaisuustyöpajoja Lego Serious Play - menetelmällä (joka pohjautuu transformatiivisen tulevaisuuden tutkimuksen oppeihin ja skenaariotyöskentelytapaan). Lisätietoa menetelmästä: https://seriousplay.community/fi/methodology
Käymme myös läpi yleisimpiä tulevaisuuden tutkimuksessa ja ennakoinnissa käytettyjä metodeja ja tekniikoita sillä tasolla, että opiskelijat tunnistavat mihin eri tekniikat soveltuvat ja mistä niistä saa lisätietoa. Ovatko metodit puhtaita tulevaisuuden tutkimuksen metodeja vai hyödynnetäänkö niitä yleensä strategiseen ennakointiin tai palvelumuotoilun prosessin osana? Miten eri tekniikoita voi yhdistellä luontevaksi prosessiksi? Miten vakuuttaa sidosryhmät? Harjoittelemme yleisimpiä tekniikoita itse ryhmätöiden ja pienryhmätöiden avulla ja keskustelemme miten ne tukevat tulevaisuuden johtamista. Käytännössä pääsette soveltamaan monitorointia ja hyödyntämään tulevaisuusikkunaa, tulevaisuuspyörää, Futures Platformia ja tekemään skenaariotyöskentelyä. Kokeilemme mahdollisuuksien mukaan ehkä myös eDelfoita. Tarkemmat ohjeet tehtävät-osiossa erikseen.
Kurssilla painotetaan ennakoinnin menetelmien lisäksi "strategic foresight" näkökulmaa eli pohdimme myös miten ennakoinnin tulokset vaikuttavat strategisiin valintoihin liiketoiminnassa sekä tuotteiden ja palvelujen kehityksessä.
Kurssilla ei ole tenttiä vaan se arvostellaan ryhmän ryhmätöiden sekä henkilökohtaisten kurssin aikana palautettavien tehtävien perusteella. Moduulien välissä tehdään itseohjautuvasti tehtäviä, jotka palautetaan Canvasiin.Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Viestintään käytetään ensisijaisesti Canvas-alustaa ja Teamsiä. Hyödynnämme myös Miroa. Tehtäviä voi palauttaa itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä haluamassaan muodossa (perinteinen raportti / video, audio, teksti). Palautteenanto perustuu osittain kyselyjen tekemiseen, joista saa palautetta automatisoidun korjauksen perusteella, osittain vertaispalautteeseen sekä opettajan antamiin pisteisiin harjoitustöistä.Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
https://libguides.laurea.fi/liiketalous/tulevaisuudentutkimus
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali (artikkeleita, working papereitä, Case-kuvauksia, kirjoja, joita hyödynnetään soveltuvin osin)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Tulevaisuustyöpaja voidaan toteuttaa työelämäyhteistyökumppanin tai toimialan näkökulmasta, jos siitä sovitaan työelämän toimijan kanssa ennen kurssin alkua.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Moduulien 3 opetuspäivää ovat koko päivän tilaisuuksia klo 8.30 - 16. torstaisin 26.1, 2.2. ja 30.3. Tehtävät ja ryhmätyöt palautetaan Canvasiin merkittyjen määräpäiviin mennessä kurssin aikana, määräpäivät ilmoitetaan kurssin alkaessa. Tehtäviä voi halutessaan tehdä myös itsenäisesti nopeutetulla aikataululla. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Opiskelijan on tehtävä vahvistus viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.Vahvistamisen voi tehdä sähköpostilla Canvasissa / Pepissä ilmoitetun vastuuopettajan sähköpostiin, jotta voidaan sopia korvaava työ ensimmäisen kontaktikerran osalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Varaa itsenäistä työskentelyaikaa myös moduulien välillä tehtävien ja ryhmätöiden tekoon sekä esitehtävien tekemiseen ennen kutakin opetuspäivämoduulia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opiskelija osaa
- määritellä mitä tulevaisuuden tutkimus on
- tunnistaa muutosvoimia ja soveltaa muiden keräämää toimintaympäristön monitorointitietoa
- tunnistaa tärkeimmät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmät ja niiden käyttötarkoituksen
- luoda tarinoita erilaisista skenaariosta
- luoda vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista
Opintojakso koostuu kolmesta eri modulista:
1) Intro ja trendit:Johdanto ennakoinnin menetelmiin. Tutustutaan toimintaympäristön monitoroinnin ja osallistamisen työkaluihin, esim. tulevaisuusikkuna, trendikortit, Futures Platform, eDelfoi.
2) Skenaariot: Tulevaisuustyöpaja LEGO® SERIOUS PLAY® menetelmällä.
3) Strategia: Hyödynnetään skenaarioita ja pohditaan tulosten hyödyntämistä strategisiin valintoihin liiketoiminnassa sekä palvelujen ja tuotteiden innovoinnissa ja kehityksessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Toteutukselle on varattu 5 paikkaa Avoimen AMK:n ja 3AMKin opiskelijoille. Täydentävän osaamisen opinto sopii minkä tahansa alan YAMK-opiskelijoille.
Kurssi vastaa aiempaa syksyn kurssia A9323-3016 sisällöllisesti mutta poikkeaa kakkosmoduulin osalta. Skenaario-osuus toteutetaan nyt työpajamuotoisena ensimmäistä kertaa!.
Rinnakkaisella etä kurssilla A9323-3019 Tulevaisuuksien johtamisen ja ennakoinnin menetelmät, joka toteutetaan samalla aikataululla ei ole työpajatyöskentelyä. Valitse joko tämä A9323-3017 LEGO® SERIOUS PLAY® lähikurssi tai A9323-3019 etäkurssi, älä ilmoittaudu molempiin!
(Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy[Canvasista)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Yksilötehtävät arvostellaan yksilöina, ryhmätyöt ryhmänä. Kaikki ryhmän jäsenet saavat ryhmätyöstä saman arvosanan ellei ryhmä itse erikseen toivo muunlaista arvostelua sen perusteella, että ryhmän jäsenet ovat osallistuneet työhön erilaisella työpanoksella.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Suurin osa opintotehtävistä tehdään ryhmätyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Hylätty (0)
Jaksotehtävän ryhmätyö ei ole tehtävänannon mukainen tai palautetaan seuraavan toteutuksen alettua.
50 %:a muistakaan tehtävistä ei ole palautettu määräajassa, tai ne eivät vastaa tehtävänantoa.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)