Siirry suoraan sisältöön

Lapsiperheen terveydenhoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0141-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Anne Hiller-Ikonen
Anne Pirinen
Riikka Ketonen
Vastuuopettaja
Riikka Ketonen
Ryhmät
STV221KN
Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila
Opintojakso
R0141

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsiperheen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Aika ja paikka

Tikkurilan kampus kevät 2023.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali löytyy Canvas-työtilasta opintojen alkaessa.

Toteutustapa

Aikataulumuutoksia saattaa tulla ennen opintojen alkua. Tuntien toteutustapa (kontaktiopetus kampuksella) tarkentuu opintojen alkuun mennessä.

Päiväopetus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta, koko ryhmälle osoitettua koostepalautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.

R0141 Opintojakso:
Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op:
Opinnot toteutetaan isossa ryhmässä (aktivoivat luennot), ryhmissä A ja B (case-työpajat; LENE -tunnit, perhepolku -ohjaajakoulutus).
Opintojaksoon integroidaan R0203 - työpaja/simulaatio opetus. Opintoja tukee myös R0203 opintoihin liittyvät asiantuntijaluennot.

Osa.2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op:
Opetus toteutuu kahdessa ryhmässä: ryhmät A ja B.

Canvas -työtilasta löytyy osiota
1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2 op
2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op - Huom! osiot avataan ensimmäisellä VaVu -tapaamiskerralla.
3. Asiantuntijaluennot
4. Rokotusosaamisen syventämisen ohjeistus 1 op Varsinainen opintojakso toteutuu Moodle alustalla.

Vastuuopettajat: Riikka Ketonen (riikka.ketonen@laurea.fi) ja Anne Hiller-Ikonen (anne.hiller-ikonen@laurea.fi)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.


Perhepolku ohjajaja - koulutus: ?? (A) ja ?? (B). Todistuksen saaminen edellyttää länsäoloa koko koulutuspäivän ajan.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Tässä opintojaksolla opiskelija voi tehdä HOT-hakemuksen, mikäli hänellä on aiempia teoriopintoja neuvolaikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seurannasta ja tukemisesta sekä vanhemmuuden vahvistamisesta tai aiempaa koulutusta ja kokemusta varhaisen vuorovaikutuksen havainnoinnista ja vv:n vahvistamisesta. Työkokemusta tai harjoittelua tulee olla lastenneuvolatyöstä. Suoritustapana on kotitentti ja osallistuminen Lapsiperheen työpajoihin sekä Lene -opetukseen (teoria ja työpaja).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op (54h) sekä R0203 -työpaja -opetus 2 op (54) = 108h
Tuntityöskentely teoriatunneilla ja työpajoissa sekä ryhmätentti n. 50 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätenttiin valmistautuminen 58 h
Lisäksi R0203 asiantuntijaluennot 1.5 op (40.5h)

Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op
Tunti- ja verkko -työskentely sekä simulaatioharjoitus 20 h
Teorian itsenäinen opiskelu ja kotitehtävien tekeminen 61 h

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2 op / Anne Hiller-Ikonen, Riikka Ketonen ja Irene Latva-Korpela
• Lapsiperheen neuvolatyö ja terveystarkastukset
• Lapsen ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Perheen huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
• Vanhemmuuden tukeminen ja voimavaraista kohtaaminen

Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op / Anne Hiller-Ikonen ja Anne Pirinen
• Vastasyntyneen ja pienen lapsen kehitys ja tarpeet, kiintymyssuhde
• Riittävän hyvä vanhemmuus ja vauvan tarpeet
• Pienten lasten mielenterveyden ongelmien ehkäisy
• Auttajan ominaisuudet ja taidot, auttajan, vanhemman välinen suhde sekä ensimmäinen tapaaminen
• Ongelman tutkiminen -perheen tilanteen kartoitus, vanhemman mentalisaatiokyvyn vahvistaminen
• Mielikuvat todellisuudesta, kyseenalaistamisen keinot ja tekniikka
• Vanhempi-vauva -vuorovaikutuksen havainnointi ja tukeminen
• Tuen tarpeessa olevien perheiden tukeminen ja haastattelumallit
• Riskiperheiden tunnistaminen, kiintymyssuhde ja vuorovaikutus

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Osa.2 Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen

Läsnäolo ja poissaolokäytänteet:

Läsnäolo ja osallistuminen tunti- ja verkkotyöskentelyyn sekä kotitehtävien tekeminen. Hyväksytty/täydennettävä/hylätty.

Kontaktiopetuksessa läsnäolovelvollisuus. Opintojakson suorittaminen edellyttää teorian opiskelua ja siihen liittyvien kotitehtävien tekemistä sekä aktiivista osallistumista niiden käsittelyyn tunneilla. Mahdollisista poissaoloista ja niiden korvaamisesta on sovittava opettajien kanssa. Useampi poissaolo siirtää suorituksen seuraavaan toteutukseen.

Vaitiolovelvollisuus yhteisesti jaettuihin kokemuksiin, Case-tehtäviin sekä videomateriaaleihin liittyen.

Tutkintosääntö: Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, on hänen peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opintojakson alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa uusi opiskelija. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittamatta poissaolevan opiskelijan tilalle voidaan ottaa uusi opiskelija.

Siirry alkuun