Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys (6 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BT03-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 06.08.2023
Ajoitus
18.08.2023 - 31.10.2023
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Porvoo, sote
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettaja
- Erja Annola
- Ann-Marie Suvisaari
- Anja Mertanen
Vastuuopettaja
Erja Annola
Ryhmät
-
SHP221SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Porvoo
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia antaen näyttöä sisäisestä yrittäjyydestä omassa työskentelyssään
- toimia antaen näyttöä sitoutumisestaan asiakaslähtöisten ja vaikuttavien palveluiden kehittämiseen
- kriittisesti arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta ja vaikutuksia sekä tunnistaa uudistamistarpeita yksilön, asiakasryhmien ja yhteiskunnan näkökulmasta
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman alansa innovaatioprojektin hyödyntäen monialaista asiantuntijayhteisöä ja –verkostoa
- käyttää soveltuvia tutkimus-, kehittämistyöntyön ja palvelumuotoilun menetelmiä innovaatioprojektissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- viestiä vakuuttavasti syntyneistä tuote- ja palveluratkaisuista ja liikeideoista
- osaa tuottaa laadukasta ja motivoivaa ohjausmateriaalia asiakkaan ja työyhteisön käyttöön
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
Toteutustapa
Orientaatio opintojaksoon
luento & verkkokeskustelu Canvasissa
Sote -palveluiden yhteiskehittäminen 4 op
Verkko-opiskelu Canvasissa: Perehtyminen yhteiskehittämiseen ja palvelumuotoiluun itsenäisten tehtävien/ videoiden avulla.
Työpajat: Opinnolla on aikataulutettua työpajaopetusta sekä kampuksella että etänä zoomin kautta. Työskentely työpajoissa etenee palvelumuotoillun vaiheiden mukaisesti opiskelijatiimeissä. Työpajoissa on läsnäolovelvollisuus.
Sairaanhoitaja yrittäjänä 2 op
Itsenäinen opiskelu Canvas oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Kokonaisuus suoritetaan tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä. Opinto edellyttää itseohjautuvuutta. Opinto ei sisällä yhteisiä tapaamisia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalin ja suositeltavan kirjallisuuden löydät Canvasista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Campusonlinen vastaavat opinnot.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Sote-palveluiden yhteiskehittäminen -projekti toteutuu kokonaisuudessaan työelämäyhteistyössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ks. ystävällisesti Pakki ja Tuudo.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sote-palveluiden yhteiskehittäminen 4 op 108 h
Sairaanhoitaja yrittäjänä 2 op 54 h
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla keskitytään tarkastelemaan sairaanhoitajan roolia aktiivisena toimijana ja asiakaslähtöisten palveluiden kehittäjänä. Alansa kehittäjänä toimiminen on sairaanhoitajan osaamisen ydintä kliinisen osaamisen rinnalla. Nykyhetken ja tulevaisuuden työelämässä odotetaan ammattikorkeakoulusta valmistuvalta sairaanhoitajalta valmiuksia oman työn kehittämiseen ja alansa vaikuttajana toimimiseen.
Opintojakso koostuu seuraavista osista:
-Orientaatio opintojaksoon & orientoiva verkkokeskustelu
-Sote-palveluiden yhteiskehittäminen 4 op
-Sairaanhoitaja yrittäjänä 2 o
Orientaatio-moduulin sisältö auttaa sinua hahmottamaan opintojaksoa kokonaisuutena. Näet, miten opintojakso etenee, millaisia sisältöjä opintojaksolla on ja millaisia tehtäviä opintojaksolle kuuluu. Moduulin orientaatiotehtävässä tarkastelet yhteisellä keskustelualueella teemaa: Minä sairaanhoitajana - mihin tarvitsen kehittämisen ja yrittäjyyden taitoja?
Sotepalveluiden yhteiskehittäminen -moduulissa, 4 op paneudut ihmislähtöiseen kehittämistoimintaan ja palvelumuotoiluun. Opit yhteiskehittämisen perusteita yhdessä opiskelijatiimisi kanssa. Yhteiskehittämisprojektit toteutetaan aidon työelämäkumppanin toimeksiannosta.
Sairaanhoitaja yrittäjänä -moduulissa, 2 op perehdyt yrittäjyyden monimuotoisuuteen sekä sosiaali- ja terveyspalvelualan yrittäjyyden erityispiirteisiin. Ideoit myös uudenlaisen palvelun tai tuotteen opintojakson aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2. Kaikissa moduuleissa arviointi perustuu testeihin ja kirjallisiin tehtäviin, jotka arvioidaan T1-K5. Opintojakson tehtävien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetaan ja käydään läpi opintojakson orientaatioissa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
-raportoida ja viestiä ammattimaisesti
-toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
-ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa
vastaamisesta
-kuvata oman toimintansa
merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
-kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa
-arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
-esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
-edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas-
tai kumppanisuhdetta
-edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistäja vastuullista työskentelyotetta
-kuvata oman osaamisensakehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän
kehittymistä
-arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
-ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa