Ammatillisten työmenetelmien harjoittelu (Varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuus) (15 op)
Toteutuksen tunnus: SS00BQ66-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Elina Kauhanen
- Kaijus Varjonen
- Annika Kultavirta
- Teija Fontell
Vastuuopettaja
Pirjo Pohjasniemi
Ryhmät
-
SSG221SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi
-
SSG222KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tukea ja ohjata tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä
- analysoida ja käyttää ammattityössä käytettyjä menetelmiä
- hahmottaa työyhteisön ja organisaation perustehtävää
- osallistua aktiivisesti ja vastuullisesti työyhteisön toimintaan
- toimia sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti
Toteutustapa
Opiskelija voi suorittaa harjoittelun oman HOPS-aikataulun mukaisesti ja sopimalla ajankohdasta oman opettajatuutorin kanssa. Ydinosaamisen opintojaksojen aikatauluissa on huomioitu harjoittelun suorittaminen opiskelijaryhmän opetussuunnitelman mukaisesti.
Harjoitteluun liittyvää tietoa löytyy harjoittelun Canvas-työtilasta, johon opiskelija saa linkin omalta opettajatuutorilta.
Varhaiskasvatuksen sosionomin pätevyyden tuottava harjoittelu on suoritettava suomalaista varhaiskasvatuslakia ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita noudattavassa varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Varhaiskasvatuslaki
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ennen harjoittelua on suotavaa osallistua Otaniemen harjoitteluinfoon. Seuraavan harjoitteluinfon ajankohta löytyy harjoittelun Canvas-työtilasta.
Otaniemen ydinopintojen aikatauluissa on huomioitu harjoittelun suorittaminen joko kevät- tai syyslukukauden lopussa riippuen ryhmän opintojen aloitusajankohdasta.
Syksyllä opinnot aloittaneiden ryhmien harjoittelu on ajoitettu ajalle 27.3.-4.6.2023.
Keväällä aloittaneiden ryhmien harjoittelu on ajoitettu ajalle 16.10.-23.12.2023.
Ennen harjoittelun alkamista opiskelijan tulee ilmoittaa harjoittelupaikka harjoittelun Canvas-työtilasta löytyvällä eLomakkeella. Jokaisella ryhmällä on oma eLomake.
Harjoittelun suunnitelma ja tavoitteet tulee palauttaa kahden viikon kuluttua harjoittelun alkamisesta. Harjoittelun raportti tulee palauttaa viikon kuluttua harjoittelun päättymisestä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. 15 op:n harjoittelusta kirjallisiin tehtäviin on varattu aikaa yhden opintopisteen verran. Muutoin harjoittelu suoritetaan opettajatuutorin hyväksymällä harjoittelupaikalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.